אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
[ר' אברהם] המלאך נהג לאפות מצות בערב פסח ולשלוח לאביו,
[ר' אברהם] המלאך התחתן עם בתו של ר' פייבוש מקרעמיניץ.
ר' יעקב שמשון, הרב של באפאליע, סיפר כי בסלאוויטה היה
כשר' ישראל'נו מהוסיטאן התחיל להניח תפילין, אז אביו, הרבי הזקן
לפני שהבעש"ט נפטר הוא אמר שלפני שיגיע לעולם הבא, אני
ר' פנחס מקאריץ היה אצל הבעש"ט בימים האחרונים של החג
פעם אחת הגיע הבעש"ט לכפר אחד בשבת. הוא ראה כיצד
'הנודע ביהודה' {אומר} [כותב] באחד מהשו"תים שלו נגד אמירת 'לשם
כשהספינה עליה נסע הבעש"ט לארץ ישראל, החלה לשקוע, הבעש"ט פחד
כשהבעש"ט נסע בדרך לארץ ישראל, הוא עצר בקונסטנטינופל והתארח אצל
ר' מיכל’ע מזלאטשוב, בנו של ר' יצחק ראדיווילער (אחד מחכמי
כשהמלאך היה מגיד בפאסטוב. לאחר זמן, החלו בעלי הבתים לדבר.
פעם חסיד פרוהובישט נסע למז'יבוז' אל ר' ברוך. לפני שהוא
פעם אחת, באופן פתאומי הבעש"ט הורה לר' וואלף קיציס לנסוע
לר' מנדל מיכל’ע מזלוטשוב לא היה [מספיק כסף] עבור שבת.
כשהרב משיפיטיווקה, ר' יעקב שמשון שמע ש'הנודע ביהודה' זרק את
המלאך גר עם אשתו בסך הכל ארבע פעמים. כשהיא התעברה
אנשים מספרים בדיוק כפי שר' חיים ויטאל היה מבוגר בשנתיים
בנו של ר' יעקב עמדן, ר' מאיר מקונסטאנטין, חשד שהבעש"ט
היכן מוזכר הבעש"ט בספרים [הקדושים] העתיקים בספר סוד יכין ובועז
ברשותו של הרבי מצאנז היה מכתב מהבעש"ט שהוא העתיק מהעתק
לאחד מראשי המתנגדים במז'יבוז' הייתה בת יחידה. היא נהייתה חולה
ר' שלמה לוצקר היה אחד מתלמידיו של המגיד ממזריטש. הוא
פעם אחת, ר' חיים מצאנז התקשה להבין עניין קבלי אחד
פעם אחת הרבי מרופשיץ ביקר אצל המגיד מקוז'ניץ. הרבי מקוז'ניץ
הבית בו שכן הבעש"ט, היה קטן ומרופט. לר' ברוך הייתה
[הערת צד:] (ר' ברוך?) כשהרבי מאפטא, התגורר בטולטשין, לא היו
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.