אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
ר' אהרון מקוידנוב היה בדחן גדול. פעם אחת, הוא נסע
פעם אחת ר' יוחנן מרחמסטריווקה נסע לזבניגורודקה. שם היה לו
פעם אחת, ר' מוטל מצ'רנוביל הגיע לסלאוויטא. באו לר' משה,
בנו היקר של ר' אהרון מקוידנוב, ר' שלמה חיים, נפטר
הלשינו על ר' אהרון מקוידנוב [לשלטונות] ברוסיה שהוא לוקח מכספי
פעם אחת, ר' יוסף מקוידנוב אמר בדיחה [הלצה] על הציונים
ר' מנדל לינסקער היה החתן של ר' איציק'ל האמבורגער והובטחו
ר' פנחס מקאמיניץ והרב של סאווראן היו חברים. כשהרבי מסארוואן
אל הרבי מצאנז הגיעה תשובה הלכתית בנוגע לאישה עגונה אחת.
למרות שהוא היה מתנגד, ר' בנצי'ל סטריער למעשה העריך את
הגאון מווילנה רצה להיפגש עם המגיד. למרות שהמתנגדים ניסו להשפיע
למרות שהבעש"ט בעצמו ציווה על אנשים לדבר עליו רעה בפני
ר' מאיר מפרמישלאן חשש שהרבנים האחרים מנסים לקחת ממנו את
בשנה האחרונה לפני פטירתו, בדרכו למרחצאות [לטיפול], הרבי משטפנשט, היה
מכיוון שהבעש"ט אומר: "הלא אדם הוא.." חסידים חושבים שאלו הם
לפי שבועות הייתה שנה קשה; לא הייתה פרנסה; והרבה חיילים
כשהתולדות [יעקב יוסף מפולנאה] נדפס ור' יעקב יוסף רצה למכור
את הפסוק "לכל בני ישראל היה אור במושבותם" פירשו ככה:
הרבי [משה צבי] מסאווראן רב עם הרבי מרוזי'ן. הרב [אברהם
מספרים שר' אהרון מקליוואן, תלמיד של המגיד, למד רק ביחידות.
ר' משה חיים אפריים מסדליקוב, נכד הבעש"ט, היה עשיר. פעם
"זה לא מפריע לי שהסבא משפולי מדבר כנגדי" – ציין
ר' זלמן אורנשטיין סיפר להרבי מקינוב: הרב [שניאור זלמן מליאדי]
ר' חיים מצאנז התפרנס מסחר בפשתן לבן. כלומר, אשתו עשתה
הרבי מסקוהל, הרמר"ז, היה החותן של הרב הזקן [=הראשון] מבעלז.
החוזה מלובלין הרגיש שנשמה גדולה גדלה בסקוהל. כיוון שהיו מספר
המגיד מסקולע, ר' שלמה לוצקער, חווה פעם מופת מהמגיד ממעזריטש.
כשר' אברהם מסוכטשוב היה צעיר הוא למד אצל שוחט שהיה
כשהרב [ר' שניאור זלמן מליאדי] החל לכתוב את שולחן ערוך
כשר' ברוך ממעז'יבוז' היה עוד ילד הוא ביקר פעם אחת
הראשון מהאדמו"רים החסידיים שהתנגדו בעוצמה למתנגדים ולאשכנזים היה הנועם אלימלך,
[בגליון:] ר' כץ סיפר שהוא שמע מיהודי אחד שהאבא שלו
בחצר צ'רנוביל הייתה אופנה שלזוג היו שני חדרי שינה. כשר'
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.