אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
לא ר' יוחנן מרחמסטריבקה ולא אח שלו ר' יצחק מסקווירה,
ר' יוחנן טברסקי מרחמסטריווקא רשם את המעלות של ילדיו: (1)
הר' מרוזין יצא מהכלא בשושן פורים (הרבי מבויאן). יהודי
הסבא משפולי בא עם ר' רפאל [הערת צד:] (בערשטער?) אל
ר' מיכל'ע מזלאטשוב היה חתנו של גביר אחד. לאחר החתונה,
פעם אחת ר' נחום'נו, הרבי מבויאן (מצ'ערנוביץ') סיפר: הרבי מרוז'ין
ר' ברוך ממז'יבוז' האמין שאסור להשתמש בברואיו של רבונו של
(מעשה זו סיפר ר' שמואל ענגעל לר' יעקב פלאנצגראבען) ר'
בנו של הרבי מצאנז, ר' שלמה, הסבא של הרבי מבאבוב,
סיפרו לר' דוד משה מצ'ורטקוב מופתים גדולים מהרבי מלובלין.
ר' יעקב יוסף, הרב הראשון מאוסטראה, היה חתנו של ר'
פעם אחת, ר' יעקב יוסף מאוסטראה אמר: "מה ההבדל ביני
I. הייחוס של הרבי מקינוב הרבי הנוכחי מקינוב, ר' אברהם,
לר' חיים מצ'רנוביץ' היה בן מאוד קשה שיצא לתרבות רעה.
שמה של היהודייה שמסרה את הרבי מרוז'ין נקראת קישנע. כשעצרו
כשהרבי מרוז'ין השתחרר מההאשמות של מוסרים, המושל עוד טען שמאחר
לר' הערשעלע מצ'ורטקוב היה בן נוסף מלבד [מחבר ספר] ה'הפלאה',
כשהרבי מליובאוויטש, שאך נפטר, היה בווינה הוא הוביל את 'טיש
מערכת היחסים בין החסידים והמתנגדים בלידא יכולה להיות מאופיינת בעזרת
כשהרבי מרוז'ין ור' אהרון מקרלין היו ביחד הם איחלו אחד
הרב והגאון מווילנה למדו ביחד. [הערה בגליון:] (?) פעם אחת,
ר' יוסף מטומשוב, המייסד של שושלת טומשוב, נסע ל[ר'] מלובלין
מספרים את המופת הבא על ר' יוסף מטומשוב: טומשוב הייתה
כשהיה מגיע חצות הלילה, ר' יהושע'לה מטומשוב היה מעיר עצמו.
פעם אחת, כשהוא כבר היה בסדיגורה, הרבי מרוזי'ן שאל את
ר' יוסף מאיר מסקווירה – אחד משלושת בניו של ר'
ר' יעקב – אחד משלושת הבנים של ר' אברהם יהושע
בכתבה שלו בטאג (1950), אהרון צייטלין מספר שהרבי מאפטא חי
בחצר של ה[רבי] משטפנשט חסיד אחד, איש צעיר, החל להתחזק
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.