אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
הרב מברודי, ר' אברהם מנדל שטיינבערג, סיפר פעם שהבעש"ט אמר
הרבי מברודי, ר' אברהם מנדל שטיינבערג – סיפר שפעם ה'חידושי
ה'אוהב ישראל' היה נשיא של כולל וואהלין. אבל, הוא העביר
בעש"ט (1) כשהבעש"ט רק הגיע למז'יבוז' היו בעיר הרבה
אצל ר' יצחק מאלעסק נהגו תמיד למצוא נשים עם בחורים
כשהבעש"ט נפטר טבלו תלמידיו את גופו במקווה. כשהגיעו אל הראש,
כשהרבי מהוסיאטין עזב את סדיגורה הוא התיישב תחילה בסטריזאוו, לאחר
בזמן מלחמת העולם הראשונה היו הלשנות למלכות [=מסירות] כנגד הרבי
פעם אחת, הרבי מרוז'ין היה אצל הרבי מאפטא. אמר לו
האדמו"רים הזקנים כלל לא קראו להמונים לנסוע לארץ ישראל אלא
קודם פטירתו, הרבי מאפטא בכה רבות על ייסורי היהודים בגלות,
כשהמגיד הגיע לראשונה אל הבעש"ט לשבת להתוודע לדרכו, הוא לא
יהודי אחד ברח מרוסיה לאוסטריה ושינה את שמו, אבל על
ר' הירש'לה מצ'ורטקוב, אביהם של ר' שמלקה ושל [מחבר ספר]
כשהתחילו לגייס יהודים לצבא ברוסיה, בניו של הרבי מרוז'ין כבר
ר' מוט'לה מטשרנוביל היה פעם בחתונה אחת בגליציה. אל החתונה,
ר' מוט'לה מקרמניץ, חמיו של ר' אהרון מקרלין, נדנד פעם
לרבי מסטרליסק היה חתן, ר' יצחק, שהיה עני ואביון מאוד
ר' גדליה מליניץ תמיד ביקש [בתפילתו] על העוני [=שיהיה עוני].
כשהחלה מלחמת העולם הראשונה, ה'תפארת שמואל' היה בגרמניה ונותר תקוע
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.