אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
ר' אברהם מסוכטושב פעם אחת ביקש מחסיד בויאן אחד בשם ר' לעבעל בענדינער שיחלוק איתו איזה דבר תורה ששמע מהרבי מבויאן.
אותו חסיד בויאן לא רצה לציית כי, הוא הסביר, הבי מבויאן לא אומר תורות כאלה שאפשר לחזור עליהן בקלות.
אולם הרבי מסוכטשוב לחץ עליו ואמר: "כיצד זה שיהודי שנוסע לבויאן כבר כל כך הרבה שנים לא מסוגל לחזור על דברי התורה של הרבי שלו?"
אז הוא אמר לו את התורה הבאה: "מהיכן יודעים שהתשובה נבראה לפני העולם עצמו? מכיוון שאין דבר העומד בפני [= אין דבר שקדם ל] התשובה."
י.פ.
?
R. Avraham of Sokhatchov asked a Boyaner Hasid, Rabbi Leibele Bendiner, to share a teaching from the Boyaner. The Boyaner hasid was reluctant to comply, stating, "The teachings of the Boyaner Rebbe are not easily repeatable." But the Sokhatchover pressed him and argued, “How is it possible for a Jew to travel so many years to Boyan and not be able to repeat a teaching from his rebbe?" Thus, he repeated to him this teaching: "From where is it proven that teshuva (repentance) was created before the world? Because nothing stands in the way of (literally: before) repentance."
Y.F.
?
ר' אברהם סאכאטשאווער האט אמאל געפרעגט א באיאנער חסיד, ר' לעבעלע בענדינער, ער זאל אים נאכזאגען א תורה פון דעם באיאנער.
האט דער באיאנער חסיד נישט געוואלט פאלגען ווייל ער האט געזאגט דאס דער באיאנער רבי זאגט נישט אזאלעכע תורות וואס מען קען לייכט נאכזאגען.
אבער דער סאכאטשאווער האט אים צוגעדרוקט און האט געטענ'עט – סטייטש א ייד פארט אזוי פיל יארען נאך באיאן – קען ער נישט נאכזאגען א דבר תורה פון זיין רבי'ן?
האט ער אים געזאגט די תורה: פון וואנען איז געדרונגען דאס תשובה נבראת קודם העולם – ווייל אין דבר עומד לפני התשובה.
י.פ)
?
ר' אברהם מסוכטושב פעם אחת ביקש מחסיד בויאן אחד בשם ר' לעבעל בענדינער שיחלוק איתו איזה דבר תורה ששמע מהרבי מבויאן.
אותו חסיד בויאן לא רצה לציית כי, הוא הסביר, הבי מבויאן לא אומר תורות כאלה שאפשר לחזור עליהן בקלות.
אולם הרבי מסוכטשוב לחץ עליו ואמר: "כיצד זה שיהודי שנוסע לבויאן כבר כל כך הרבה שנים לא מסוגל לחזור על דברי התורה של הרבי שלו?"
אז הוא אמר לו את התורה הבאה: "מהיכן יודעים שהתשובה נבראה לפני העולם עצמו? מכיוון שאין דבר העומד בפני [= אין דבר שקדם ל] התשובה."
י.פ.
?
R. Avraham of Sokhatchov asked a Boyaner Hasid, Rabbi Leibele Bendiner, to share a teaching from the Boyaner. The Boyaner hasid was reluctant to comply, stating, "The teachings of the Boyaner Rebbe are not easily repeatable." But the Sokhatchover pressed him and argued, “How is it possible for a Jew to travel so many years to Boyan and not be able to repeat a teaching from his rebbe?" Thus, he repeated to him this teaching: "From where is it proven that teshuva (repentance) was created before the world? Because nothing stands in the way of (literally: before) repentance."
Y.F.
?
ר' אברהם סאכאטשאווער האט אמאל געפרעגט א באיאנער חסיד, ר' לעבעלע בענדינער, ער זאל אים נאכזאגען א תורה פון דעם באיאנער.
האט דער באיאנער חסיד נישט געוואלט פאלגען ווייל ער האט געזאגט דאס דער באיאנער רבי זאגט נישט אזאלעכע תורות וואס מען קען לייכט נאכזאגען.
אבער דער סאכאטשאווער האט אים צוגעדרוקט און האט געטענ'עט – סטייטש א ייד פארט אזוי פיל יארען נאך באיאן – קען ער נישט נאכזאגען א דבר תורה פון זיין רבי'ן?
האט ער אים געזאגט די תורה: פון וואנען איז געדרונגען דאס תשובה נבראת קודם העולם – ווייל אין דבר עומד לפני התשובה.
י.פ)
?
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.