אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
פעם אחת, ר' חיים מצאנז התקשה להבין עניין קבלי אחד מתוך [הספר] 'עץ החיים'.
היה שם גם ה'מאיר נתיבים' ור' חיים ביקש ממנו שיסביר לו את העניין. הוא הסביר, ועיניו החלו להאיר. הוא שאל אותו: "מאיפה למדת כזה פשט מאיר?"
הוא ענה לו – "זוהי דרך הקבלה שהבעש"ט לומד עם תלמידיו"
ר' חיים מצאנז התרגז ושאל: "אם זה מהרבי שמלטף ומכה סוסים, אז אני לא רוצה לשמוע!"
[הערת צד: (ראה המעשה מהבעש"ט ור' חיים מצאנז)
י.פ.
הרבי מצאנז
הרב רוטנברג
Once R. Chaim Sanzer [of Brody] had difficulty understanding a complex Kabbalistic text in Etz Chaim.
The Meir Nesivim was present, and R. Chaim asked him to elucidate the text. He explained it and his eyes lit up. He asked him: “Where did you learn such a luminous explanation?”
He answered him – “this is the approach to Kabbalah that the Besht studies with his students.”
R. Chaim Sanzer got angry and said: “This [interpretation] from a rebbe that caresses and beats horses, I do not want to hear.”
I.F.
Sanzer Rebbe
Rabbi Rotenberg
איינמאל איז ר' חיים סאנצער שווער געווען אן הארבען שטיק קבלה אין עץ חיים.
איז געווען דער מאיר נתיבים און האט ר' חיים אים געבעטען ער זאל אים זאגען פשט. האט ער אים פארטיישט און עס אים ליכטיג געווארען פאר די אויגען. האט ער אים געפרעגט: פון וואנען האט דו געלערנט אזא לעכטיגן פשט.האט ער אים געענטפערט – דאס איז דער דרך הקבלה וואס דער בעש"ט לערנט מיט זיינע תלמידים.
האט זיך ר' חיים סאנזער געבעזערט] ?[ און האט געזאגט: דאס פון א רבי'ן וואס ער גלעט און פאטשט פערד וויל איך נישט הערען.
[בגליון: זע מעשה פונ'ם בעש"ט און ר' חיים סאנצער.]
י.פ)
סאנזער רבי
הרב ראטענבערג
פעם אחת, ר' חיים מצאנז התקשה להבין עניין קבלי אחד מתוך [הספר] 'עץ החיים'.
היה שם גם ה'מאיר נתיבים' ור' חיים ביקש ממנו שיסביר לו את העניין. הוא הסביר, ועיניו החלו להאיר. הוא שאל אותו: "מאיפה למדת כזה פשט מאיר?"
הוא ענה לו – "זוהי דרך הקבלה שהבעש"ט לומד עם תלמידיו"
ר' חיים מצאנז התרגז ושאל: "אם זה מהרבי שמלטף ומכה סוסים, אז אני לא רוצה לשמוע!"
[הערת צד: (ראה המעשה מהבעש"ט ור' חיים מצאנז)
י.פ.
הרבי מצאנז
הרב רוטנברג
Once R. Chaim Sanzer [of Brody] had difficulty understanding a complex Kabbalistic text in Etz Chaim.
The Meir Nesivim was present, and R. Chaim asked him to elucidate the text. He explained it and his eyes lit up. He asked him: “Where did you learn such a luminous explanation?”
He answered him – “this is the approach to Kabbalah that the Besht studies with his students.”
R. Chaim Sanzer got angry and said: “This [interpretation] from a rebbe that caresses and beats horses, I do not want to hear.”
I.F.
Sanzer Rebbe
Rabbi Rotenberg
איינמאל איז ר' חיים סאנצער שווער געווען אן הארבען שטיק קבלה אין עץ חיים.
איז געווען דער מאיר נתיבים און האט ר' חיים אים געבעטען ער זאל אים זאגען פשט. האט ער אים פארטיישט און עס אים ליכטיג געווארען פאר די אויגען. האט ער אים געפרעגט: פון וואנען האט דו געלערנט אזא לעכטיגן פשט.האט ער אים געענטפערט – דאס איז דער דרך הקבלה וואס דער בעש"ט לערנט מיט זיינע תלמידים.
האט זיך ר' חיים סאנזער געבעזערט] ?[ און האט געזאגט: דאס פון א רבי'ן וואס ער גלעט און פאטשט פערד וויל איך נישט הערען.
[בגליון: זע מעשה פונ'ם בעש"ט און ר' חיים סאנצער.]
י.פ)
סאנזער רבי
הרב ראטענבערג
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.