אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
פעם אחת הגיע הבעש"ט לכפר אחד בשבת. הוא ראה כיצד יהודי פשוט ערך סעודה שלישית עם מניין יהודים ומאכלים טובים. שאל אותו הבעש"ט "מדוע אתה עושה כזאת שמחה בסעודה שלישית?"
ענה לו היהודי: "אומרים – 'שלא תאבד נשמתי בין גויים'. בסעודה שלישית כשהנשמה היתירה יוצאת ממני אני רוצה שהיא תלך בין יהודים."
י.פ.
The Besht arrived in a village for Shabbos. He witnessed an ordinary Jew celebrating the third meal with a Minyan of [ten] Jews and delicious food. The Besht asked him: “Why do you observe the third meal with such joyous fanfare.”
The Jew answered him: there is a saying – let my soul not expire among Gentiles. During the third meal when the additional soul1 departs from me, I want it to expire among Jews.
I.F.
דער בעש"ט איז אמאל אנגעקומען אין א דארף אויף שבת. האט ער געזען ווי א פראסטער ייד פראוועט שלש סעודות מיט א מנין מיט יידען און מיט שענע מאכלים. פרייגט אים דער בעש"ט: וואס פראוועסט דו אזא שמחה ביי שלש סעודות.
ענטפערט אים דער ייד: מען זאגט א וערטעל – זאל חאטש מיין נשמה נישט אויסגען צווישען גוים. שלש סעודות ווען די נשמה יתירה גייט אוועק פון מיר וויל איך אז זי זאל אויסגען חאטש צווישען יידען.
י.פ.
פעם אחת הגיע הבעש"ט לכפר אחד בשבת. הוא ראה כיצד יהודי פשוט ערך סעודה שלישית עם מניין יהודים ומאכלים טובים. שאל אותו הבעש"ט "מדוע אתה עושה כזאת שמחה בסעודה שלישית?"
ענה לו היהודי: "אומרים – 'שלא תאבד נשמתי בין גויים'. בסעודה שלישית כשהנשמה היתירה יוצאת ממני אני רוצה שהיא תלך בין יהודים."
י.פ.
The Besht arrived in a village for Shabbos. He witnessed an ordinary Jew celebrating the third meal with a Minyan of [ten] Jews and delicious food. The Besht asked him: “Why do you observe the third meal with such joyous fanfare.”
The Jew answered him: there is a saying – let my soul not expire among Gentiles. During the third meal when the additional soul1 departs from me, I want it to expire among Jews.
I.F.
דער בעש"ט איז אמאל אנגעקומען אין א דארף אויף שבת. האט ער געזען ווי א פראסטער ייד פראוועט שלש סעודות מיט א מנין מיט יידען און מיט שענע מאכלים. פרייגט אים דער בעש"ט: וואס פראוועסט דו אזא שמחה ביי שלש סעודות.
ענטפערט אים דער ייד: מען זאגט א וערטעל – זאל חאטש מיין נשמה נישט אויסגען צווישען גוים. שלש סעודות ווען די נשמה יתירה גייט אוועק פון מיר וויל איך אז זי זאל אויסגען חאטש צווישען יידען.
י.פ.
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.