אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
פעם אחת, בערב יום כיפור במהלך הטיש, הרבי מרוז'ין פנה אל החסידים שישבו בטיש: "ילדים! עגלים מה אתם עושים בטיש שלי?!" החסידים נבהלו מאוד – אבל אף אחד לא זז ממקומו.
הרבי מרוז'ין המשיך ואמר: "כתוב 'סור מרע ועשה טוב, בקש שלום ורדפהו' [תהילים לד, טו]. אם אתם רוצים להינצל ול'סור מרע', עליכם לפעול 'עשה טוב'. בנוגע ל 'בקש שלום ורדפהו' – אתם צריכים לחפש צדיק (שהוא במדרגה של 'שלום') 'ורדפהו' ואתם צריכים לרדוף אותו – ואפילו שהוא רודף אתכם וצועק עליכם "ילדים! עגלים!"
לאחר הטיש, החסידים סיפרו האחד לשני מה הם חשבו בזמן שהרבי מרוז'ין צעק עליהם; כולם הרגישו אותו הדבר, ובזמן הצעקות חשבו ואמרו לעצמם: "שמע ישראל!"
החסידים מרוז'ין מספרים שכל אלו שישבו בזמן ההוא בטיש האריכו ימים.
י.פ.
מאטעס העלער
חסיד בויאן
Once, on the day before Yom Kippur during the tish the Ruzhiner addressed the Hasidim sitting at the table: “Children! Calves! What are you doing at my table?!” The Hasidim were terrified, but no one moved from their place.
Then the Ruzhiner continued: “It is written ‘Shun evil and do good, seek peace and pursue it’ [Psalms 34:15] – if you wish to be guarded from evil then do good. Seek peace and pursue it – you should seek the saint (who is one the level of peace) and pursue it – you should pursue him – even if he hounds you and yells at you ‘Children! Calves!’”
After the tish the Hasidim related to each other what they were thinking when the Ruzhiner yelled at them. They all felt that at the time they all thought and said to themselves “Hear O Israel!”
Ruzhiner Hasidim say that all who were sitting then at the tish lived a long life.
I.F.
Matis Heller
A Boyaner Hasid
איינמאל ערב יום כפור ביי'ם טיש האט זיך דער ריזשינער אנגערופען צו די חסידים וואס זענען געזעסען ביים טיש: יינגלעך! קעלבער! וואס טוט ער דא ביי מיין טיש! די חסידים האבען זיך שטארק דערשראקען – אבער קיינער האט זיך נישט גערירט פונ'ם ארט.
דערנאך האט דער ריזשינער ווייטער געזאגט: עס שטייט: סור מרע ועשה טוב, בקש שלום ורדפהו. אז איר ווילט זיין אבגעהיט פון סור מרע זאלט איר טוען עשה טוב. בקש שלום ורדפהו. איר זאלט זוכען דעם צדיק (וואס איז במדרגה שלום) ורדפהו און איר זאלט אים נאכיאגען – חאטש ער טרייבט אייך און שרייט אייך נאך יינגלעך, קעלבער.
נאך דעם טיש אז חסידים האבען זיך איינער דעם אנדערען דערציילט וואס זיי האבען געטראכט בעת דער ריזשינער האט זיך אויסגעשריגען אויף זיי האבען זיי אלע דערפילט אז בעת מעשה האבען זיי אלע געטראכט און ביי זיך געזאגט: שמע ישראל!
און ריזשינער חסידים זאגען דאס אלע יידען וואס זענען דעמאלט געזעסען ביי דעם טיש האבען אלע מאריך ימים געווען.
י.פ)
ר' מש
מאטעס העלער
באיאנער חסיד
פעם אחת, בערב יום כיפור במהלך הטיש, הרבי מרוז'ין פנה אל החסידים שישבו בטיש: "ילדים! עגלים מה אתם עושים בטיש שלי?!" החסידים נבהלו מאוד – אבל אף אחד לא זז ממקומו.
הרבי מרוז'ין המשיך ואמר: "כתוב 'סור מרע ועשה טוב, בקש שלום ורדפהו' [תהילים לד, טו]. אם אתם רוצים להינצל ול'סור מרע', עליכם לפעול 'עשה טוב'. בנוגע ל 'בקש שלום ורדפהו' – אתם צריכים לחפש צדיק (שהוא במדרגה של 'שלום') 'ורדפהו' ואתם צריכים לרדוף אותו – ואפילו שהוא רודף אתכם וצועק עליכם "ילדים! עגלים!"
לאחר הטיש, החסידים סיפרו האחד לשני מה הם חשבו בזמן שהרבי מרוז'ין צעק עליהם; כולם הרגישו אותו הדבר, ובזמן הצעקות חשבו ואמרו לעצמם: "שמע ישראל!"
החסידים מרוז'ין מספרים שכל אלו שישבו בזמן ההוא בטיש האריכו ימים.
י.פ.
מאטעס העלער
חסיד בויאן
Once, on the day before Yom Kippur during the tish the Ruzhiner addressed the Hasidim sitting at the table: “Children! Calves! What are you doing at my table?!” The Hasidim were terrified, but no one moved from their place.
Then the Ruzhiner continued: “It is written ‘Shun evil and do good, seek peace and pursue it’ [Psalms 34:15] – if you wish to be guarded from evil then do good. Seek peace and pursue it – you should seek the saint (who is one the level of peace) and pursue it – you should pursue him – even if he hounds you and yells at you ‘Children! Calves!’”
After the tish the Hasidim related to each other what they were thinking when the Ruzhiner yelled at them. They all felt that at the time they all thought and said to themselves “Hear O Israel!”
Ruzhiner Hasidim say that all who were sitting then at the tish lived a long life.
I.F.
Matis Heller
A Boyaner Hasid
איינמאל ערב יום כפור ביי'ם טיש האט זיך דער ריזשינער אנגערופען צו די חסידים וואס זענען געזעסען ביים טיש: יינגלעך! קעלבער! וואס טוט ער דא ביי מיין טיש! די חסידים האבען זיך שטארק דערשראקען – אבער קיינער האט זיך נישט גערירט פונ'ם ארט.
דערנאך האט דער ריזשינער ווייטער געזאגט: עס שטייט: סור מרע ועשה טוב, בקש שלום ורדפהו. אז איר ווילט זיין אבגעהיט פון סור מרע זאלט איר טוען עשה טוב. בקש שלום ורדפהו. איר זאלט זוכען דעם צדיק (וואס איז במדרגה שלום) ורדפהו און איר זאלט אים נאכיאגען – חאטש ער טרייבט אייך און שרייט אייך נאך יינגלעך, קעלבער.
נאך דעם טיש אז חסידים האבען זיך איינער דעם אנדערען דערציילט וואס זיי האבען געטראכט בעת דער ריזשינער האט זיך אויסגעשריגען אויף זיי האבען זיי אלע דערפילט אז בעת מעשה האבען זיי אלע געטראכט און ביי זיך געזאגט: שמע ישראל!
און ריזשינער חסידים זאגען דאס אלע יידען וואס זענען דעמאלט געזעסען ביי דעם טיש האבען אלע מאריך ימים געווען.
י.פ)
ר' מש
מאטעס העלער
באיאנער חסיד
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.