אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
לפני שהבעש"ט התגלה, הוא היה מלמד בכפר ליד טשורטקוב. באותם ימים, לא היו מספיק יהודים בכפר למניין. אבל, פונדקאי אחד רצה שיהיה אצלו מניין והבעש"ט התפלל שם לפני העמוד [=כחזן].
כשה'מאיר נתיבים' שמע על כך, הוא זימן את הבעש"ט אל בית הכנסת ושאל אותו: "אתה באמת יודע להתפלל? נו, תתחיל לומר את 'כל נדרי'" [=התפילה הפותחת את תפילות יום הכיפורים]
הבעש"ט התחיל להתפלל וברגע שהזכיר את המילה 'כל', הסטנדר החל להתרומם מרוב ההתלהבות שלו.
לאור זאת ה'מאיר נתיבים' אמר: "נו, אתה רשאי להמשיך להתפלל"
אז הבעש"ט ענה: "אם הייתי מבטא גם את המילה 'נדרי', לא היה נותר אף שריד ופליט."
י.פ.
הרב מבויאן
212 East Broadway
Before the Besht revealed himself, he was a Melamed in a village near Tchortkov. In those days they did not make a Minyan in a village. An innkeeper however wanted a Minyan, and the Besht led the prayers.
When the Meir Nesivim heard about this, he summoned the Besht to the synagogue and asked him: “You really know how to pray? Nu, start reciting the Kol Nidrei.”
So the Besht commenced [the prayer] and as soon as he mentioned the word kol, the lecterns began to [physically] rise as a result of his fervor.
The Meir Nesivim said: “nu, you can continue praying.”
The Besht replied: had I also uttered the word Nidrei, no one would have survived.
I.F.
Boyaner Rav
212 East Broadway
עדער דער בעש"ט איז נתגלה געווארען איז ער געווען א מלמד אין א דארף נעבען טשארטקאוו. אין א דארף האט מען יענע צייטען נישט געמאכט קיין מנין. {א רענדאר} [אן ארענדאר] האט אבער געוואלט האבן א מנין ביי זיך און דער בעשט האט געדאוונט פאר דעם עמוד.
אזוי ווי דער מאיר נתיבים האט געהערט פון דעם האט ער געלאזט שיקן נאך דעם בעשט אין שול אריין און האט אים געפרעגט: דו קענסט טאקי דאוונען – נו העב אן צו זאגען כל נדרי.
האט דער בעש"ט אנגעהויבען און אז ער האט נאר דערמאנט דאס ווארט כל האבען זיך אזש די שטענדער אויפגעהויבען פון זיין התלהבות.
האט דער מאיר נתיבים א זאג געטון: נו – איר מעגט ווייטער דאוונען.
האט דער בעש"ט זיך אנגערופען: אויב איך וואלט הערויסגעזאגט דאס ווארט נדרי אויך וואלט נישט קיין {שדיד} [שריד] און פליט איבערגעבליבען.
י.פ.
באיאנער רב
212 E. Bway
לפני שהבעש"ט התגלה, הוא היה מלמד בכפר ליד טשורטקוב. באותם ימים, לא היו מספיק יהודים בכפר למניין. אבל, פונדקאי אחד רצה שיהיה אצלו מניין והבעש"ט התפלל שם לפני העמוד [=כחזן].
כשה'מאיר נתיבים' שמע על כך, הוא זימן את הבעש"ט אל בית הכנסת ושאל אותו: "אתה באמת יודע להתפלל? נו, תתחיל לומר את 'כל נדרי'" [=התפילה הפותחת את תפילות יום הכיפורים]
הבעש"ט התחיל להתפלל וברגע שהזכיר את המילה 'כל', הסטנדר החל להתרומם מרוב ההתלהבות שלו.
לאור זאת ה'מאיר נתיבים' אמר: "נו, אתה רשאי להמשיך להתפלל"
אז הבעש"ט ענה: "אם הייתי מבטא גם את המילה 'נדרי', לא היה נותר אף שריד ופליט."
י.פ.
הרב מבויאן
212 East Broadway
Before the Besht revealed himself, he was a Melamed in a village near Tchortkov. In those days they did not make a Minyan in a village. An innkeeper however wanted a Minyan, and the Besht led the prayers.
When the Meir Nesivim heard about this, he summoned the Besht to the synagogue and asked him: “You really know how to pray? Nu, start reciting the Kol Nidrei.”
So the Besht commenced [the prayer] and as soon as he mentioned the word kol, the lecterns began to [physically] rise as a result of his fervor.
The Meir Nesivim said: “nu, you can continue praying.”
The Besht replied: had I also uttered the word Nidrei, no one would have survived.
I.F.
Boyaner Rav
212 East Broadway
עדער דער בעש"ט איז נתגלה געווארען איז ער געווען א מלמד אין א דארף נעבען טשארטקאוו. אין א דארף האט מען יענע צייטען נישט געמאכט קיין מנין. {א רענדאר} [אן ארענדאר] האט אבער געוואלט האבן א מנין ביי זיך און דער בעשט האט געדאוונט פאר דעם עמוד.
אזוי ווי דער מאיר נתיבים האט געהערט פון דעם האט ער געלאזט שיקן נאך דעם בעשט אין שול אריין און האט אים געפרעגט: דו קענסט טאקי דאוונען – נו העב אן צו זאגען כל נדרי.
האט דער בעש"ט אנגעהויבען און אז ער האט נאר דערמאנט דאס ווארט כל האבען זיך אזש די שטענדער אויפגעהויבען פון זיין התלהבות.
האט דער מאיר נתיבים א זאג געטון: נו – איר מעגט ווייטער דאוונען.
האט דער בעש"ט זיך אנגערופען: אויב איך וואלט הערויסגעזאגט דאס ווארט נדרי אויך וואלט נישט קיין {שדיד} [שריד] און פליט איבערגעבליבען.
י.פ.
באיאנער רב
212 E. Bway
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.