אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
כשר' שמואל אבא חזר ממוסקבה הוא שהה בפעם הראשונה בשבת אצל ר' גדליה אהרון, חתנו. בזמן הארוחה אמר ר' שמואל אבא: "העבר לי ביצה עם קצת אבקת סוכר וקצת חומץ כדי להכין מאכל" וסיפר את המעשה הבא:
כשהוא ישב בכלא ביחד עם הרבי מרוז'ין, הביאו לשניהם – לו ולרבי מרוז'ין, אוכל מבחוץ. קרה, שהייתה לרבי מרוז'ין שאלה [הלכתית] שהובילה לכך שלא היה לו מה לאכול, אז הוא שלח לר' שמואל אבא בקשה אם הוא יכול להביא לו משהו לאכול. ר' שמואל אבא רצה לקיים הכנסת אורחים עם כל מה שהיה ברשותו. לכן, הוא הכין לו מאכל מדברים שכבר היו אצלו – ביצה, קצת אבקת סוכר, וכף חומץ. לאחר מכן, הוא שאל את השמש של הרבי מרוז'ין אם הרבי מרוז'ין נהנה מהמאכל שלו. השמש ענה: "כן, כן, הייתה לו הנאה מרובה".
ר' שמואל אבא סיים [את דבריו]: "מאחר והרבי מרוז'ין נהנה מזה, אני רוצה לאכול את המנה הזאת, בערב השבת הראשונה שאני חופשי."
[הערת צד:] (פנחס לנדאו אומר: "כך סיפר ר' שמואל אבא, למרות שיודעים שהוא לא העריך את הרבי מרוז'ין"
י.פ.
פנחס לנדאו
When R. Samuel Abba returned from Moscow, he stayed for the first Sabbath at his son-in-law R. Gedaliah Aaron. During the meal, R. Samuel Abba said – “Hand me an egg with some sugar powder and some vinegar and I will make a dish” – and then recounted the following story.
When he was in prison together with the Ruzhiner they would bring both him and the Ruzhiner food from the outside. There once occurred a [halakhic] problem [with the food] – and in the end, he did not have anything to eat – so he sent a request to R. Samuel Abba whether he could give him something to eat. R. Samuel Abba wanted to fulfill [the commandment of] welcoming guests with all that he possessed. So he made him a dish out of the things he then had with him – an egg some sugar powder and a cup of vinegar. Afterward, he asked the Ruzhiner’s servant whether the Ruzhiner enjoyed his dish. The servant replied – “Yes, yes, he enjoyed it very much.”
R. Samuel Abba concluded: “Since the Ruzhiner enjoyed it I wish to eat this dish during the first Shabbat I am free.”
{Pinchas Landau says “R. Samuel Abba related this even though we know that he did not hold of the Ruzhiner”}
I.F.
Pinchas Landau
אז ר' שמואל אבא איז צוריקגעקומען פון מאסקווע איז ער איינ- געשטאנען דעם ערשטן שבת ביי ר' גדלי' אהרן זיין איידעם. ביים עסען רופט זיך אן ר' שמואל אבא – דערלאנגט מיר אן איי מיט אביסעל זאנד צוקער און א ביסעל עסיג וועל איך מאכען א מאכל – און האט דאביי דערציילט די מעשה.
אז ער איז געזעסען אין תפיסה צוזאמען מיט דעם ריזשינער האט מען סיי אים און דעם ריזשינער געטראגען עסען פון דרויסען. האט זיך ביי ריזשינער געטראפען א שאלה – און עס איז אים אויסגעקומען אז ער האט נישט וואס צו עסען – האט ער געשיקט צו ר' שמואל אבא מיט א בקשה אפשר קען ער אים עפעס געבען צו עסען. האט ר' שמואל אבא געוואלט מקיים זיין הכנסת אורחים מיט אלעס וואס ער פארמאָגט. האט ער אים געמאכט א מאכל פון די זאכען וואס ער האט דעמולט געהאט ביי זיך – אן איי אביסעל זאנד צוקער און א קאפ עסיג. דענוך האט ער געפרעגט דעם ריזשינער'ס שמש צו דער ריזשינער האט הנאה געהאט פון זיין מאכל. האט דער שמש געענטפערט – יא, יא ווילד הנאה געהאט.
האט ר' שמואל אבא פארענדיגט: אז דער ריזשינער האט דאפון הנאה געהאט וויל איך דעם ערשטן פרייען שבת עסען דאס מאכל.
[בגליון: פנחס לאנדוי זאגט "דאס האט ר' אב שמואל אבא דערציילט כאטש מען ווייס אז ער האט נישט געהאלטען פון דעם ריזשינער"[
י.פ)
פנחס {לאנדו} [לאנדוי]
כשר' שמואל אבא חזר ממוסקבה הוא שהה בפעם הראשונה בשבת אצל ר' גדליה אהרון, חתנו. בזמן הארוחה אמר ר' שמואל אבא: "העבר לי ביצה עם קצת אבקת סוכר וקצת חומץ כדי להכין מאכל" וסיפר את המעשה הבא:
כשהוא ישב בכלא ביחד עם הרבי מרוז'ין, הביאו לשניהם – לו ולרבי מרוז'ין, אוכל מבחוץ. קרה, שהייתה לרבי מרוז'ין שאלה [הלכתית] שהובילה לכך שלא היה לו מה לאכול, אז הוא שלח לר' שמואל אבא בקשה אם הוא יכול להביא לו משהו לאכול. ר' שמואל אבא רצה לקיים הכנסת אורחים עם כל מה שהיה ברשותו. לכן, הוא הכין לו מאכל מדברים שכבר היו אצלו – ביצה, קצת אבקת סוכר, וכף חומץ. לאחר מכן, הוא שאל את השמש של הרבי מרוז'ין אם הרבי מרוז'ין נהנה מהמאכל שלו. השמש ענה: "כן, כן, הייתה לו הנאה מרובה".
ר' שמואל אבא סיים [את דבריו]: "מאחר והרבי מרוז'ין נהנה מזה, אני רוצה לאכול את המנה הזאת, בערב השבת הראשונה שאני חופשי."
[הערת צד:] (פנחס לנדאו אומר: "כך סיפר ר' שמואל אבא, למרות שיודעים שהוא לא העריך את הרבי מרוז'ין"
י.פ.
פנחס לנדאו
When R. Samuel Abba returned from Moscow, he stayed for the first Sabbath at his son-in-law R. Gedaliah Aaron. During the meal, R. Samuel Abba said – “Hand me an egg with some sugar powder and some vinegar and I will make a dish” – and then recounted the following story.
When he was in prison together with the Ruzhiner they would bring both him and the Ruzhiner food from the outside. There once occurred a [halakhic] problem [with the food] – and in the end, he did not have anything to eat – so he sent a request to R. Samuel Abba whether he could give him something to eat. R. Samuel Abba wanted to fulfill [the commandment of] welcoming guests with all that he possessed. So he made him a dish out of the things he then had with him – an egg some sugar powder and a cup of vinegar. Afterward, he asked the Ruzhiner’s servant whether the Ruzhiner enjoyed his dish. The servant replied – “Yes, yes, he enjoyed it very much.”
R. Samuel Abba concluded: “Since the Ruzhiner enjoyed it I wish to eat this dish during the first Shabbat I am free.”
{Pinchas Landau says “R. Samuel Abba related this even though we know that he did not hold of the Ruzhiner”}
I.F.
Pinchas Landau
אז ר' שמואל אבא איז צוריקגעקומען פון מאסקווע איז ער איינ- געשטאנען דעם ערשטן שבת ביי ר' גדלי' אהרן זיין איידעם. ביים עסען רופט זיך אן ר' שמואל אבא – דערלאנגט מיר אן איי מיט אביסעל זאנד צוקער און א ביסעל עסיג וועל איך מאכען א מאכל – און האט דאביי דערציילט די מעשה.
אז ער איז געזעסען אין תפיסה צוזאמען מיט דעם ריזשינער האט מען סיי אים און דעם ריזשינער געטראגען עסען פון דרויסען. האט זיך ביי ריזשינער געטראפען א שאלה – און עס איז אים אויסגעקומען אז ער האט נישט וואס צו עסען – האט ער געשיקט צו ר' שמואל אבא מיט א בקשה אפשר קען ער אים עפעס געבען צו עסען. האט ר' שמואל אבא געוואלט מקיים זיין הכנסת אורחים מיט אלעס וואס ער פארמאָגט. האט ער אים געמאכט א מאכל פון די זאכען וואס ער האט דעמולט געהאט ביי זיך – אן איי אביסעל זאנד צוקער און א קאפ עסיג. דענוך האט ער געפרעגט דעם ריזשינער'ס שמש צו דער ריזשינער האט הנאה געהאט פון זיין מאכל. האט דער שמש געענטפערט – יא, יא ווילד הנאה געהאט.
האט ר' שמואל אבא פארענדיגט: אז דער ריזשינער האט דאפון הנאה געהאט וויל איך דעם ערשטן פרייען שבת עסען דאס מאכל.
[בגליון: פנחס לאנדוי זאגט "דאס האט ר' אב שמואל אבא דערציילט כאטש מען ווייס אז ער האט נישט געהאלטען פון דעם ריזשינער"[
י.פ)
פנחס {לאנדו} [לאנדוי]
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.