אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
ה'תולדות' [=ר' יעקב יוסף מפולנאה, מחבר הספר תולדות יעקב יוסף] עשה שידוך עם אחת מצאצאי ר' חיים מצאנז.
ר' חיים לא רצה שהבעש"ט יהיה נוכח בחתונה, והיו חייבים לציית לו. לאחר החופה, החתן והכלה הלכו אל הבעש"ט שבזמנו היה בברודי. הבעש"ט בירך אותם בפסוק "לאלה תחלק הארץ" (במדבר כו, נג)
אחרי כן, בנו של התולדות רצה לנסוע לארץ ישראל, אולם אשתו לא רצתה לנסוע ולכן הם התגרשו.
[כתוב בכתב יד אחר:] (בנו של התולדות נשא את נכדתו של ר' חיים)
י.פ.
גדליה שווארץ
The Toldot arranged a marriage with one of his kids with a grandchild of R. Hayim Sanzer. The latter specifically did not want the Besht to be present at the wedding, and they were obliged to comply with his request. Following the marriage ceremony, the bride and groom sought out the Besht in Brod, and he blessed them with the biblical verse, "Among these shall the land be apportioned [Numbers 26:53]." Subsequently, the Toldot's son desired to journey to the Holy Land, but his wife was unwilling, and they divorced as a result.
[Note: A son of the Toldot married the granddaughter of R. Chaim.]
Y.F.
Gedalya Schwartz
דער תולדות האט זיך משדך געווען מיט דעם אייניקעל פון ר' חיים סאנצער.
ר' חיים האט דווקא נאר געוואלט נאר דאס דער בעשט זאל נישט זיין אויף דער חתונה. און מען האט געמוסט פאלגען.
נאך דער חופה איז דער חתן כלה צוגעגאנגען צום בעש"ט וואס איז דעמולט געווען אין בראד און דער בעש"ט האט זיי צוגעווינטשען "לאלה תחלק הארץ".
שפעטער האט דעם {תולדות} {תולדות'ס} זון געוואלט פארען קיין ארץ ישראל אבער זיין ווייב האט נישט געוואלט און דאפאר האבען זיי זיך געג'ט געג'ט.
[בכת"י השל:] בנו של התולדות נשא את נכדתו של ר' חיים.
י.פ)
גדלי' שווארץ
ה'תולדות' [=ר' יעקב יוסף מפולנאה, מחבר הספר תולדות יעקב יוסף] עשה שידוך עם אחת מצאצאי ר' חיים מצאנז.
ר' חיים לא רצה שהבעש"ט יהיה נוכח בחתונה, והיו חייבים לציית לו. לאחר החופה, החתן והכלה הלכו אל הבעש"ט שבזמנו היה בברודי. הבעש"ט בירך אותם בפסוק "לאלה תחלק הארץ" (במדבר כו, נג)
אחרי כן, בנו של התולדות רצה לנסוע לארץ ישראל, אולם אשתו לא רצתה לנסוע ולכן הם התגרשו.
[כתוב בכתב יד אחר:] (בנו של התולדות נשא את נכדתו של ר' חיים)
י.פ.
גדליה שווארץ
The Toldot arranged a marriage with one of his kids with a grandchild of R. Hayim Sanzer. The latter specifically did not want the Besht to be present at the wedding, and they were obliged to comply with his request. Following the marriage ceremony, the bride and groom sought out the Besht in Brod, and he blessed them with the biblical verse, "Among these shall the land be apportioned [Numbers 26:53]." Subsequently, the Toldot's son desired to journey to the Holy Land, but his wife was unwilling, and they divorced as a result.
[Note: A son of the Toldot married the granddaughter of R. Chaim.]
Y.F.
Gedalya Schwartz
דער תולדות האט זיך משדך געווען מיט דעם אייניקעל פון ר' חיים סאנצער.
ר' חיים האט דווקא נאר געוואלט נאר דאס דער בעשט זאל נישט זיין אויף דער חתונה. און מען האט געמוסט פאלגען.
נאך דער חופה איז דער חתן כלה צוגעגאנגען צום בעש"ט וואס איז דעמולט געווען אין בראד און דער בעש"ט האט זיי צוגעווינטשען "לאלה תחלק הארץ".
שפעטער האט דעם {תולדות} {תולדות'ס} זון געוואלט פארען קיין ארץ ישראל אבער זיין ווייב האט נישט געוואלט און דאפאר האבען זיי זיך געג'ט געג'ט.
[בכת"י השל:] בנו של התולדות נשא את נכדתו של ר' חיים.
י.פ)
גדלי' שווארץ
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.