אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
ר' ייב"א היה תלמידו של המגיד. אבא שלו נקרא ר' לייב. הוא גם היה אצל המגיד באוסטרהא.
[הערת צד:] (בספר ר' ייב"י כתוב שראשי התיבות הן יעקב יוסף בן יהודה).
פעם אחת המגיד פגש את ר' לייב. הוא אמר שהוא צריך לשלוח אליו את הבן שלו ר' יעקב יוסף. ענה לו ר' לייב שהוא בן הזקונים שלו והבן היחיד של אשתו – לכן הוא לא רוצה להרשות לו ללכת ממנו. אמר המגיד אמר: "הוא עוד יהיה אצלי."
לאחר מכן, ר' ייב"י הסתכסך מאוד עם רבני המקום. הוא דרש כנגדם וקרא להם ירבעם בן נבט. הם רדפו אותו בכוח והוא היה חייב לברוח. בזמן ההוא, הוא הגיע אל המגיד. כך התקיימה נבואתו של המגיד.
(אגב, ר' ייב"י כתב ספר__בשם?__ בנוגע לרבני המקום)
י.פ.
הרבי מקינוב
(צאצא של ר' ייב"י)
R. Yeivi was a student of the Magid. His father was called R. Leib. He was also a Magid in Ostroh.
[Note: in the Sefer R. Yeivi it is written that his name is an acronym for Ya’akov Yosef Ben Yehuda].
Once the Magid met R. Leib. He told him1 to send him his son R. Ya’akov Yosef. R. Leib responded that he is my youngest child and an only son to his mother. Thus, he doesn’t want to let him go.
The Magid said: in the end, he will come to me.
Later R. Yeivi strongly opposed the local rabbis. He preached against them and called them Jeroboam son of Nebat. Therefore, they pursued him and he was forced to flee. At that point, he came to the Magid. Thus, the Magid’s prophecy was fulfilled.
(By the way, R. Yeivi wrote a book against the locally appointed rabbis. Name?).2
I.F.
Kinever Rebbe (a grandson of R. Yeivi)
The Magid told R. Leib.
ר' ייב"א איז געווען א תלמיד פונ'ם מגיד. זיין פאטער האט געהייסען ר' לייב. ער איז אויך געווען א מגיד אין אוסטרהא.
[בגליון: אין ספר ר' ייבי שטייט דאס די ר"ת זענען יעקב יוסף בן יהודה]
איינ איינמאל האט דער מגיד באגעגענט ר' לייב. האט ער אים געזאגט דאס ער זאל אים שיקן זיין זון ר' יעקב יוסף. האט אים ר' לייב געענטפערט דאס ער איז ביי מיר א בן זקונים און ביי דער רעביצין א בן יחיד – דאפאר וויל ער אים נישט אוועגלאזען פון זיך.
האט דער מגיד געזאגט: ער וועט שוין זיין ביי מיר.
שפעטער האט ר' ייב"י שטארק געקריגט אויף די לאנדס רבנים. ער האט געדרשנט קעגען זיי און האט זיי גערופען ירבעם בן נבט. האבען זיי אים שטארק גערודפט און ער האט געמוסט אנטלויפען. איז ער דעמולט געקומען צום מגיד. אזוי הערום איז מקוים געווארען דעם מגיד'ס נבואה
(אגב האט ר' ייב"י געשריבען א ספר נאמען? קעגען די לאנדסרבנים)
י.פ)
קיניווער רבי
(ר' ייבי'ס אן אייניקעל)
ר' ייב"א היה תלמידו של המגיד. אבא שלו נקרא ר' לייב. הוא גם היה אצל המגיד באוסטרהא.
[הערת צד:] (בספר ר' ייב"י כתוב שראשי התיבות הן יעקב יוסף בן יהודה).
פעם אחת המגיד פגש את ר' לייב. הוא אמר שהוא צריך לשלוח אליו את הבן שלו ר' יעקב יוסף. ענה לו ר' לייב שהוא בן הזקונים שלו והבן היחיד של אשתו – לכן הוא לא רוצה להרשות לו ללכת ממנו. אמר המגיד אמר: "הוא עוד יהיה אצלי."
לאחר מכן, ר' ייב"י הסתכסך מאוד עם רבני המקום. הוא דרש כנגדם וקרא להם ירבעם בן נבט. הם רדפו אותו בכוח והוא היה חייב לברוח. בזמן ההוא, הוא הגיע אל המגיד. כך התקיימה נבואתו של המגיד.
(אגב, ר' ייב"י כתב ספר__בשם?__ בנוגע לרבני המקום)
י.פ.
הרבי מקינוב
(צאצא של ר' ייב"י)
R. Yeivi was a student of the Magid. His father was called R. Leib. He was also a Magid in Ostroh.
[Note: in the Sefer R. Yeivi it is written that his name is an acronym for Ya’akov Yosef Ben Yehuda].
Once the Magid met R. Leib. He told him1 to send him his son R. Ya’akov Yosef. R. Leib responded that he is my youngest child and an only son to his mother. Thus, he doesn’t want to let him go.
The Magid said: in the end, he will come to me.
Later R. Yeivi strongly opposed the local rabbis. He preached against them and called them Jeroboam son of Nebat. Therefore, they pursued him and he was forced to flee. At that point, he came to the Magid. Thus, the Magid’s prophecy was fulfilled.
(By the way, R. Yeivi wrote a book against the locally appointed rabbis. Name?).2
I.F.
Kinever Rebbe (a grandson of R. Yeivi)
The Magid told R. Leib.
ר' ייב"א איז געווען א תלמיד פונ'ם מגיד. זיין פאטער האט געהייסען ר' לייב. ער איז אויך געווען א מגיד אין אוסטרהא.
[בגליון: אין ספר ר' ייבי שטייט דאס די ר"ת זענען יעקב יוסף בן יהודה]
איינ איינמאל האט דער מגיד באגעגענט ר' לייב. האט ער אים געזאגט דאס ער זאל אים שיקן זיין זון ר' יעקב יוסף. האט אים ר' לייב געענטפערט דאס ער איז ביי מיר א בן זקונים און ביי דער רעביצין א בן יחיד – דאפאר וויל ער אים נישט אוועגלאזען פון זיך.
האט דער מגיד געזאגט: ער וועט שוין זיין ביי מיר.
שפעטער האט ר' ייב"י שטארק געקריגט אויף די לאנדס רבנים. ער האט געדרשנט קעגען זיי און האט זיי גערופען ירבעם בן נבט. האבען זיי אים שטארק גערודפט און ער האט געמוסט אנטלויפען. איז ער דעמולט געקומען צום מגיד. אזוי הערום איז מקוים געווארען דעם מגיד'ס נבואה
(אגב האט ר' ייב"י געשריבען א ספר נאמען? קעגען די לאנדסרבנים)
י.פ)
קיניווער רבי
(ר' ייבי'ס אן אייניקעל)
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.