אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
ר' הירש ליב מארליק [=אליק] היה פעם אחת במז'יבוז' וכשסיפרו לו שר' ברוך ממז'יבוז' חולה הוא רצה לבקרו [לקיים מצוות ביקור חולים]. משום שידע שר' ברוך היה אדם כעוס והתייחס בביטול לכל הצדיקים בדורו, הוא הורה לגבאי שלו להביא איתם לביקור כיסא שכן הניח שר' ברוך בוודאי לא יזמינו לשבת.
כשהרבי מארליק [=אליק] נכנס לבית ור' ברוך הכירו, הלז פנה אל הקיר בבוז. בינתיים, לקח הרבי מארליק [=אליק] את הכסא שהגבאי הביא איתם והתיישב. וכשר' ברוך חש שהרבי מארליק [=אליק] התיישב הוא קרא – בעודו מסובב אל הקיר – "מאיפה ליהודי יש כזאת חוצפה?! הוא נכנס לגדול הדור [=אחד בדורו] ומתיישב בלא רשות!" ענה לו הרבי מארליק [=אליק]: "מאיפה ליהודי יש כזאת חוצפה שגדול הדור נכנס אליו והוא לא מזמינו לשבת?!" שאל אותו ר' ברוך: "כיצד יכולים להיות שני גדולי דור? [=משחק מילים על הביטוי אחד בדור]" ענה לו הרבי מארליק [=אליק]: "אתה אחד בדור ביראה, אני אחד בדור בחכמה ור' שלום מפראהבישט הוא גדול הדור בענייני זיווג." אז שאל אותו ר' ברוך: "אם אתה אכן אחד בדור בחכמה אז, נו – אמור לי איזה מין קטרוג היה בשמים בזמן הימים הנוראים ומה ענית עליו?" ענה לו הרבי מארליק [=אליק]: "היה קטרוג בשמים על כך שיהודים אכן עשו תשובה והתייפחו, אך רק בעבור עצמם, ולא בעבור השכינה שנמצאת בגלות". "נו, ואיך ענית על כך?" שאל ר' ברוך. "אמרתי," ענה הרבי מארליק [=אליק] "אם היהודים חושבים רק על עצמם – אז נו, ריבונו של עולם, עשה גם אתה רק עבור עצמך – 'עשה למענך אם לא למעננו'!" הודה ר' ברוך – "אכן, תשובה חכמה!"
י.פ.
דוד פישמאן
As soon as the Orliker entered the house and R. Baruch recognized him, R. Baruch, with an expression of disdain, turned around to face the wall. In the meantime, the Orliker took the chair that his attendant brought along and sat down. R. Baruch sensed that the Orliker sat down, and he called out – while still facing the wall – “Where does a Jew get the nerve to meet the greatest person of the generation and sit down without permission?!” The Orliker replied: “How does a Jew have the nerve that [when] the greatest person of the generation comes to visit him, he doesn’t invite him to sit?!” R. Baruch asked him: “How can there be two people who qualify as one in a generation?” The Orliker responded: “You are one in a generation in awe [of God], I am one in a generation in wisdom, and R. Shalom of Prohobisht is one in a generation in matchmaking.” Then R. Baruch asked: “If you are indeed one in a generation in wisdom – nu, tell me what kind of accusation was leveled this High Holy Days in Heaven [against the Jews] and what did you answer?” The Orliker answered: “In heaven they raised the accusation that the Jews do indeed repent and lament [their wrongdoings] but [have in mind] only themselves, and don’t have in mind the Shechina in exile.” “Nu – how did you respond to this?” R. Baruch asked. “I said” – related the Orliker – “If the Jews only care about themselves – nu, Master of the Universe, do the same, care only about yourself – ‘Do for Your sake if not for ours!’” R. Baruch remarked: “This is indeed a clever response.”
I.F.
Dovid Fishman
ר' הירש ליב ארליקער איז געווען אמאל אין מעזשביזש – האט מען אים דערציילט דאס ר' ברוך מעזשביזשער איז קראנק. האט ער געוואלט מבקר חולה זיין. אזוי ווי ער האט געוואוסט דאס ר' ברוך איז א ברוגזער און איז מבטל אלע צדיקים פון זיין דור האט ער געהייסען זיין גבאי ער זאל מיטנעמען א בענקעל ווייל ער האט פארשטאנען דאס ר' ברוך וועט אים אוודאי נישט הייסען זיצען.
אזוי ווי דער ארליקער איז אריינגעקומען אין שטוב און ר' ברוך האט אים דערקענט האט זיך ר' ברוך אלס ביטול אויסגעדרייט צו דער וואנד. דער ארליקער דאווייל האט זיך גענעמען דאס בענקעל וואס דער גבאי האט מיטגענומען און האט זיך אוועקגעזעצט.
ר' ברוך האט געשפירט דאס דער ארליקער האט זיך אוועגגעזעצט האט ער זיך אנגערופען – אלס נאך אויסגע-דרייט מיט דעם פנים צו דער וואנד – ווי נעמט זיך אזא שטאלץ צו א יידן – ער קומט אריין צו דעם חד בדרא און זעצט זיך אן רשות.
ענטפערט אים דער ארליקער ווי נעמט זיך אזא שטאלץ צו א יידן – אז א חד בדרא קומט אריין צו אים און ער הייסט אים נישט זעצען.
פרעגט אים ר' ברוך: ווי קען זיין צוויי חד בדרא'ת.ענטפערט אים דער ארליקער: איר זענט א חד בדרא אין יראה, איך בין א חד בדרא בחכמה און ר' שלום פראהאבישטער איז א חד בדרא בעניני זיווג.
פרעגט ר' ברוך: אויב איר זענד תאקי א חד בדרא אין חכמה – נו זאגט מיר וואס פאר א קיטרוג איז געווען דעם ימים נוראים אין הימעל און וואס האט איר געענטפערט?
ענטפערט אים דער ארליקער: אין הימעל איז געווען א קיטרוג אז די יידען טוען תאקי תשובה און קלאגען אבער נאר פאר זיך און זיי האבען נישט אין זינען שכינתא בגלותא.
נו – וואס האט איר דארויף געענטפערט – פרעגט ר' ברוך. איך האב געזאגט – האט זיך אנגערופען דער ארליקער – אויב די יידען האבען נאר זיך אין זינען – נו רבונו של עולם טו אויך אזוי האב נאר זיך אין זינען – עשה למענך אם לא למעננו!
האט ר' ברוך צוגעגעבען – תאקי א קלוגע תשובה!
י.פ) דוד פישמאן
ר' הירש ליב מארליק [=אליק] היה פעם אחת במז'יבוז' וכשסיפרו לו שר' ברוך ממז'יבוז' חולה הוא רצה לבקרו [לקיים מצוות ביקור חולים]. משום שידע שר' ברוך היה אדם כעוס והתייחס בביטול לכל הצדיקים בדורו, הוא הורה לגבאי שלו להביא איתם לביקור כיסא שכן הניח שר' ברוך בוודאי לא יזמינו לשבת.
כשהרבי מארליק [=אליק] נכנס לבית ור' ברוך הכירו, הלז פנה אל הקיר בבוז. בינתיים, לקח הרבי מארליק [=אליק] את הכסא שהגבאי הביא איתם והתיישב. וכשר' ברוך חש שהרבי מארליק [=אליק] התיישב הוא קרא – בעודו מסובב אל הקיר – "מאיפה ליהודי יש כזאת חוצפה?! הוא נכנס לגדול הדור [=אחד בדורו] ומתיישב בלא רשות!" ענה לו הרבי מארליק [=אליק]: "מאיפה ליהודי יש כזאת חוצפה שגדול הדור נכנס אליו והוא לא מזמינו לשבת?!" שאל אותו ר' ברוך: "כיצד יכולים להיות שני גדולי דור? [=משחק מילים על הביטוי אחד בדור]" ענה לו הרבי מארליק [=אליק]: "אתה אחד בדור ביראה, אני אחד בדור בחכמה ור' שלום מפראהבישט הוא גדול הדור בענייני זיווג." אז שאל אותו ר' ברוך: "אם אתה אכן אחד בדור בחכמה אז, נו – אמור לי איזה מין קטרוג היה בשמים בזמן הימים הנוראים ומה ענית עליו?" ענה לו הרבי מארליק [=אליק]: "היה קטרוג בשמים על כך שיהודים אכן עשו תשובה והתייפחו, אך רק בעבור עצמם, ולא בעבור השכינה שנמצאת בגלות". "נו, ואיך ענית על כך?" שאל ר' ברוך. "אמרתי," ענה הרבי מארליק [=אליק] "אם היהודים חושבים רק על עצמם – אז נו, ריבונו של עולם, עשה גם אתה רק עבור עצמך – 'עשה למענך אם לא למעננו'!" הודה ר' ברוך – "אכן, תשובה חכמה!"
י.פ.
דוד פישמאן
As soon as the Orliker entered the house and R. Baruch recognized him, R. Baruch, with an expression of disdain, turned around to face the wall. In the meantime, the Orliker took the chair that his attendant brought along and sat down. R. Baruch sensed that the Orliker sat down, and he called out – while still facing the wall – “Where does a Jew get the nerve to meet the greatest person of the generation and sit down without permission?!” The Orliker replied: “How does a Jew have the nerve that [when] the greatest person of the generation comes to visit him, he doesn’t invite him to sit?!” R. Baruch asked him: “How can there be two people who qualify as one in a generation?” The Orliker responded: “You are one in a generation in awe [of God], I am one in a generation in wisdom, and R. Shalom of Prohobisht is one in a generation in matchmaking.” Then R. Baruch asked: “If you are indeed one in a generation in wisdom – nu, tell me what kind of accusation was leveled this High Holy Days in Heaven [against the Jews] and what did you answer?” The Orliker answered: “In heaven they raised the accusation that the Jews do indeed repent and lament [their wrongdoings] but [have in mind] only themselves, and don’t have in mind the Shechina in exile.” “Nu – how did you respond to this?” R. Baruch asked. “I said” – related the Orliker – “If the Jews only care about themselves – nu, Master of the Universe, do the same, care only about yourself – ‘Do for Your sake if not for ours!’” R. Baruch remarked: “This is indeed a clever response.”
I.F.
Dovid Fishman
ר' הירש ליב ארליקער איז געווען אמאל אין מעזשביזש – האט מען אים דערציילט דאס ר' ברוך מעזשביזשער איז קראנק. האט ער געוואלט מבקר חולה זיין. אזוי ווי ער האט געוואוסט דאס ר' ברוך איז א ברוגזער און איז מבטל אלע צדיקים פון זיין דור האט ער געהייסען זיין גבאי ער זאל מיטנעמען א בענקעל ווייל ער האט פארשטאנען דאס ר' ברוך וועט אים אוודאי נישט הייסען זיצען.
אזוי ווי דער ארליקער איז אריינגעקומען אין שטוב און ר' ברוך האט אים דערקענט האט זיך ר' ברוך אלס ביטול אויסגעדרייט צו דער וואנד. דער ארליקער דאווייל האט זיך גענעמען דאס בענקעל וואס דער גבאי האט מיטגענומען און האט זיך אוועקגעזעצט.
ר' ברוך האט געשפירט דאס דער ארליקער האט זיך אוועגגעזעצט האט ער זיך אנגערופען – אלס נאך אויסגע-דרייט מיט דעם פנים צו דער וואנד – ווי נעמט זיך אזא שטאלץ צו א יידן – ער קומט אריין צו דעם חד בדרא און זעצט זיך אן רשות.
ענטפערט אים דער ארליקער ווי נעמט זיך אזא שטאלץ צו א יידן – אז א חד בדרא קומט אריין צו אים און ער הייסט אים נישט זעצען.
פרעגט אים ר' ברוך: ווי קען זיין צוויי חד בדרא'ת.ענטפערט אים דער ארליקער: איר זענט א חד בדרא אין יראה, איך בין א חד בדרא בחכמה און ר' שלום פראהאבישטער איז א חד בדרא בעניני זיווג.
פרעגט ר' ברוך: אויב איר זענד תאקי א חד בדרא אין חכמה – נו זאגט מיר וואס פאר א קיטרוג איז געווען דעם ימים נוראים אין הימעל און וואס האט איר געענטפערט?
ענטפערט אים דער ארליקער: אין הימעל איז געווען א קיטרוג אז די יידען טוען תאקי תשובה און קלאגען אבער נאר פאר זיך און זיי האבען נישט אין זינען שכינתא בגלותא.
נו – וואס האט איר דארויף געענטפערט – פרעגט ר' ברוך. איך האב געזאגט – האט זיך אנגערופען דער ארליקער – אויב די יידען האבען נאר זיך אין זינען – נו רבונו של עולם טו אויך אזוי האב נאר זיך אין זינען – עשה למענך אם לא למעננו!
האט ר' ברוך צוגעגעבען – תאקי א קלוגע תשובה!
י.פ) דוד פישמאן
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.