אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
ר' אהרון מקוידנוב היה בדחן גדול.
פעם אחת, הוא נסע בדרך ועבר דרך לידא – מקום עם הרבה משכילים.
אחד מן המשכילים שאל אותו – "מה איתך? – גם אתה רק בן-אדם, מדוע מגיע לך כל כך הרבה כבוד?"
קרא אליו ר' אהרון: "איש צעיר – ההבדל בינינו מתבטא בשלוש דרכים:
1) אתה מחפש נשים, ונשים מחפשות אותי
2) אתה נותן לנשים כסף, ונשים נותנות לי כסף
3) אתה מבטיח לנשים שלא יהיו להן ילדים ובסוף יש להן, אני מבטיח להן [שיהיו להן ילדים], ואכן יש להן."
אברהם פרלוב – נכד של הרבי מקוידנוב – נכד של ר' אהרון – לא האמין שר' אהרון אמר כזאת "בדיחה גסה" למרות שהוא ידע שהוא היה בדחן גדול.
י.פ.
מ. איוונסקי
R. Aaron Koidanover was a great jokester. He was once traveling and passed through Lida, a place with many maskilim [freethinkers]. One of the maskilim asked him, “What is it with you? You are also but a human being, what makes you deserving of so much honor?
R. Aaron replied to him: “Young man, there are three ways in which you and I differ:
1) You seek women, but women seek me.
2) You give women money, but women give money to me.
3) You promise women that they will not have children and in the end they do but I promise them [that they will] and they do.”
Abraham Perlov – a Koidanover grandchild – R. Aaron’s grandchild – does not believe that R. Aaron made such a “base joke” even though he knows that he was a great jokester.
I.F.
M. Ivenski
ר' אהרן קוידאנאווער איז געווען א גרויסער וויצלער. איינמאל איז ער געפארען אויף דעם וועג און איז דארכגעפארען לידא – אן ארט פון אסך משכילים.
איינער פון די משכילים האט אים געפרעגט – וואס איז אזוי מיט אייך – דאך אויך נאר א בן אדם – וואס קומט אייך אזוי פיל כבוד.
רופט זיך צו אים אב ר' אהרן: יונגער מאן – דעם חילוק צווישען מיר און דיר איז אין דריי אופנים.
1) דו זוכסט ווייבער און ווייבער זוכען מיך
2) דו גיבסט ווייבער געלד און מיר גיבען ווייבער געלט
3) דו זאגסט ווייבער צו אז זיי וועלען נישט האבען קינדער און צו סוף האבען זיי יא, איך זאג זיי צו און זיי האבען יא
אברהם פערלאוו – א קוידאנאווער אייניקעל – ר' אהרן'ס אייניקעל – גלעבט נישט דאס ר' אהרן האט געזאגט אזא "גראבען וויץ" חאטש ער ווייסט דאס ער איז געווען א גרויסער וויצלער
י.פ) מ. איווענסקי
ר' אהרון מקוידנוב היה בדחן גדול.
פעם אחת, הוא נסע בדרך ועבר דרך לידא – מקום עם הרבה משכילים.
אחד מן המשכילים שאל אותו – "מה איתך? – גם אתה רק בן-אדם, מדוע מגיע לך כל כך הרבה כבוד?"
קרא אליו ר' אהרון: "איש צעיר – ההבדל בינינו מתבטא בשלוש דרכים:
1) אתה מחפש נשים, ונשים מחפשות אותי
2) אתה נותן לנשים כסף, ונשים נותנות לי כסף
3) אתה מבטיח לנשים שלא יהיו להן ילדים ובסוף יש להן, אני מבטיח להן [שיהיו להן ילדים], ואכן יש להן."
אברהם פרלוב – נכד של הרבי מקוידנוב – נכד של ר' אהרון – לא האמין שר' אהרון אמר כזאת "בדיחה גסה" למרות שהוא ידע שהוא היה בדחן גדול.
י.פ.
מ. איוונסקי
R. Aaron Koidanover was a great jokester. He was once traveling and passed through Lida, a place with many maskilim [freethinkers]. One of the maskilim asked him, “What is it with you? You are also but a human being, what makes you deserving of so much honor?
R. Aaron replied to him: “Young man, there are three ways in which you and I differ:
1) You seek women, but women seek me.
2) You give women money, but women give money to me.
3) You promise women that they will not have children and in the end they do but I promise them [that they will] and they do.”
Abraham Perlov – a Koidanover grandchild – R. Aaron’s grandchild – does not believe that R. Aaron made such a “base joke” even though he knows that he was a great jokester.
I.F.
M. Ivenski
ר' אהרן קוידאנאווער איז געווען א גרויסער וויצלער. איינמאל איז ער געפארען אויף דעם וועג און איז דארכגעפארען לידא – אן ארט פון אסך משכילים.
איינער פון די משכילים האט אים געפרעגט – וואס איז אזוי מיט אייך – דאך אויך נאר א בן אדם – וואס קומט אייך אזוי פיל כבוד.
רופט זיך צו אים אב ר' אהרן: יונגער מאן – דעם חילוק צווישען מיר און דיר איז אין דריי אופנים.
1) דו זוכסט ווייבער און ווייבער זוכען מיך
2) דו גיבסט ווייבער געלד און מיר גיבען ווייבער געלט
3) דו זאגסט ווייבער צו אז זיי וועלען נישט האבען קינדער און צו סוף האבען זיי יא, איך זאג זיי צו און זיי האבען יא
אברהם פערלאוו – א קוידאנאווער אייניקעל – ר' אהרן'ס אייניקעל – גלעבט נישט דאס ר' אהרן האט געזאגט אזא "גראבען וויץ" חאטש ער ווייסט דאס ער איז געווען א גרויסער וויצלער
י.פ) מ. איווענסקי
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.