אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
ר' אברהם אשר היה בנו של ר' הירש מקורשוב וחתנו של ר' נחום מצ'רנוביל – אשתו מלכה הייתה בתו של ר' נחום.
הוא נהיה רב בפרוהובישט כשר' נחום, חמיו, נהייה רב בצ'רנוביל.
[הערת צד:] (או מגיד?)
היו לו שלושה חתנים: 1) הרב של בנדר 2) המגיד מבהופול ו- 3) ר' שלום מפרוהוביטש
לפני שהוא נפטר הוא ביקש מבעלי הבתים בפרוהוביטש שימנו את ר' שלום במקומו. הוא אמר להם: "חתני ר' אריה לייב, הרבי מבנדר – אינו זקוק לרבנות שלכם – כי הוא כבר רב בבנדר, עיר גדולה בסרביה. חתני השני, המגיד מבוהופול נוסע בדרכים ויש לו כבר פרנסה. אבל ר' שלום שלי הוא יתום ואין לו אף מקום – אני מבקש מכם, יהודי פרוהוביטש שתרשו לו להישאר במקומי."
י.פ.
פנחס לאנדוי
R. Avraham Asher was the son of R. Hirsch of Korshev and the son-in-law of R. Nachum of Chernobyl. His wife Malka was R. Nachum's daughter. He took over as the rabbi of Prohobist after R. Nachum went on to become rabbi of Chernobyl. He had three sons-in-law, one of whom was the rabbi of Bender, another was the magid (preacher) of Bahofel, and the third was R. Sholem of Prohobist. Before his death, he requested that the Jewish community of Prohobist appoint R. Sholem as his successor. He explained to them, “My son-in-law, who was the rabbi of Bender, a large city in Bessarabia, did not require the position of rabbi as he already held it. My second son-in-law, the magid of Bahofel, was able to earn a living through his travels. My R. Shalom, however, is an orphan without a rabbinical position. I urge the Prohobister Jews to appoint him as my successor.”
Y.F.
Pinchas Landau
ר' אברהם אשר איז געווען ר' הירש קארשאווער'ס זון, און אן איידעם פון ר' נחום טשערנאבעלער – זיין פרוי איז געווען ר' נחום'ס טאכטער און האט געהייסען מלכה.
ער איז געווארען רב אין פראהאבישט ווען ר' נחום זיין שווער איז געווארען רב [בגיליון: אדער מגיד?] אין טשערנאביל.
ער האט געהאט דריי איידעמ'ס 1) דער בענדערער רב
2) דער באהאפאלער מגיד
און 3) ר' שלום פראהאבישטער
אז ער האט געהאלטען פאר דער פטירה האט ער געבעטען די פראהאבישטער בעלי בתים דאס זיי זאלען אויפנעמען ר' שלום אויף זיין פלאץ. ער האט זיי געזאגט: מיין איידעם ר' אריה לייב דער בענדערער רב – דארף נישט אייער רבנות – ער איז שוין רב אין בענדער א גרויסע שטאדט אין בעסאראביע. מיין צווייטער איידעם דער באהאפאלער מגיד פוהרט ארום און האט שוין פרנסה – מיין ר' שלום איז אבער א יתוםאון האט נישט קיין פלאץ – בייט איך אייך פראהאבישטער יידן אז איר זאלט אים לאזען פארבלייבען אויף מיין ארט.
י. פ)
פנחס לאנדוי
ר' אברהם אשר היה בנו של ר' הירש מקורשוב וחתנו של ר' נחום מצ'רנוביל – אשתו מלכה הייתה בתו של ר' נחום.
הוא נהיה רב בפרוהובישט כשר' נחום, חמיו, נהייה רב בצ'רנוביל.
[הערת צד:] (או מגיד?)
היו לו שלושה חתנים: 1) הרב של בנדר 2) המגיד מבהופול ו- 3) ר' שלום מפרוהוביטש
לפני שהוא נפטר הוא ביקש מבעלי הבתים בפרוהוביטש שימנו את ר' שלום במקומו. הוא אמר להם: "חתני ר' אריה לייב, הרבי מבנדר – אינו זקוק לרבנות שלכם – כי הוא כבר רב בבנדר, עיר גדולה בסרביה. חתני השני, המגיד מבוהופול נוסע בדרכים ויש לו כבר פרנסה. אבל ר' שלום שלי הוא יתום ואין לו אף מקום – אני מבקש מכם, יהודי פרוהוביטש שתרשו לו להישאר במקומי."
י.פ.
פנחס לאנדוי
R. Avraham Asher was the son of R. Hirsch of Korshev and the son-in-law of R. Nachum of Chernobyl. His wife Malka was R. Nachum's daughter. He took over as the rabbi of Prohobist after R. Nachum went on to become rabbi of Chernobyl. He had three sons-in-law, one of whom was the rabbi of Bender, another was the magid (preacher) of Bahofel, and the third was R. Sholem of Prohobist. Before his death, he requested that the Jewish community of Prohobist appoint R. Sholem as his successor. He explained to them, “My son-in-law, who was the rabbi of Bender, a large city in Bessarabia, did not require the position of rabbi as he already held it. My second son-in-law, the magid of Bahofel, was able to earn a living through his travels. My R. Shalom, however, is an orphan without a rabbinical position. I urge the Prohobister Jews to appoint him as my successor.”
Y.F.
Pinchas Landau
ר' אברהם אשר איז געווען ר' הירש קארשאווער'ס זון, און אן איידעם פון ר' נחום טשערנאבעלער – זיין פרוי איז געווען ר' נחום'ס טאכטער און האט געהייסען מלכה.
ער איז געווארען רב אין פראהאבישט ווען ר' נחום זיין שווער איז געווארען רב [בגיליון: אדער מגיד?] אין טשערנאביל.
ער האט געהאט דריי איידעמ'ס 1) דער בענדערער רב
2) דער באהאפאלער מגיד
און 3) ר' שלום פראהאבישטער
אז ער האט געהאלטען פאר דער פטירה האט ער געבעטען די פראהאבישטער בעלי בתים דאס זיי זאלען אויפנעמען ר' שלום אויף זיין פלאץ. ער האט זיי געזאגט: מיין איידעם ר' אריה לייב דער בענדערער רב – דארף נישט אייער רבנות – ער איז שוין רב אין בענדער א גרויסע שטאדט אין בעסאראביע. מיין צווייטער איידעם דער באהאפאלער מגיד פוהרט ארום און האט שוין פרנסה – מיין ר' שלום איז אבער א יתוםאון האט נישט קיין פלאץ – בייט איך אייך פראהאבישטער יידן אז איר זאלט אים לאזען פארבלייבען אויף מיין ארט.
י. פ)
פנחס לאנדוי
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.