אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
לפני שהרבי מסאווראן נפטר הוא אמר: "אני מפחד שהמחלוקת שלי עם ר' שלמה קלוגער הייתה טעות."
והוא פירש את הפסוק "נצח ישראל לא ישקר" והסביר: "מהי המעלה של 'נצח ישראל' – שרבונו של עולם לא משקר? אלא הפשט הוא כך: היכן שמדובר בנצחנות, רק רבונו של עולם יכול שלא ליפול בשקר [=עיוות האמת] מכיוון שבשר ודם לא יכול להתגבר על הפניות שלו. ואני מפחד שבמחלוקת שניהלתי עם ר' שלמה קלוגער אחזתי במדת הנצחנות, ונכשלתי בעיוות האמת."
י.פ.
הרבי מטולנא
Before passing away, the Rabbi of Savran said, “I fear that in my disagreement with R. Shlomo Kluger, I may have been wrong.” He interpreted the verse in Samuel, "The Victory of Israel does not Lie," to mean that only God can be victorious with complete honesty, while humans cannot overcome their opponents without being deceitful in some small way. He acknowledged that his opposition to R. Shlomo Kluger, even if it led to victory, may have resulted in him compromising on the truth.
Y.F.
Tolner Rebbe
עדער דער סאווראנער רב איז נסתלק געווארען האט ער געזאגט – איך האב מורא דאס אין {מין} [מיין] מחלוקת מיט ר' שלמה קלוגער האב איך געהאט א טעות.
און האט פארטייטשט דעם פסוק "נצח ישראל לא ישקר". וואס איז די רבותא אז דער נצח ישראל – דער רבונו של עולם זאגט נישט קיין שקר? נאר דער פשט איז אזוי = דארט ווי עס קומט העריין אין א נצחון איז נאר דער רבונו של עולם אבגעהיט פון ולא ישקר – ווייל א בשר ודם קען עס נישט בייקומען אן עפעס א פנימיות (בשולי הגליון נכתב: פניה?). און איך האב מורא – דאס אנטקעגען ר' שלמה קלוגער האב איך אויך געהאלטען אין נצחון און געשטרויכעלט געווארען אין דעם אמת.
י. פ)
טאלנער רבי
לפני שהרבי מסאווראן נפטר הוא אמר: "אני מפחד שהמחלוקת שלי עם ר' שלמה קלוגער הייתה טעות."
והוא פירש את הפסוק "נצח ישראל לא ישקר" והסביר: "מהי המעלה של 'נצח ישראל' – שרבונו של עולם לא משקר? אלא הפשט הוא כך: היכן שמדובר בנצחנות, רק רבונו של עולם יכול שלא ליפול בשקר [=עיוות האמת] מכיוון שבשר ודם לא יכול להתגבר על הפניות שלו. ואני מפחד שבמחלוקת שניהלתי עם ר' שלמה קלוגער אחזתי במדת הנצחנות, ונכשלתי בעיוות האמת."
י.פ.
הרבי מטולנא
Before passing away, the Rabbi of Savran said, “I fear that in my disagreement with R. Shlomo Kluger, I may have been wrong.” He interpreted the verse in Samuel, "The Victory of Israel does not Lie," to mean that only God can be victorious with complete honesty, while humans cannot overcome their opponents without being deceitful in some small way. He acknowledged that his opposition to R. Shlomo Kluger, even if it led to victory, may have resulted in him compromising on the truth.
Y.F.
Tolner Rebbe
עדער דער סאווראנער רב איז נסתלק געווארען האט ער געזאגט – איך האב מורא דאס אין {מין} [מיין] מחלוקת מיט ר' שלמה קלוגער האב איך געהאט א טעות.
און האט פארטייטשט דעם פסוק "נצח ישראל לא ישקר". וואס איז די רבותא אז דער נצח ישראל – דער רבונו של עולם זאגט נישט קיין שקר? נאר דער פשט איז אזוי = דארט ווי עס קומט העריין אין א נצחון איז נאר דער רבונו של עולם אבגעהיט פון ולא ישקר – ווייל א בשר ודם קען עס נישט בייקומען אן עפעס א פנימיות (בשולי הגליון נכתב: פניה?). און איך האב מורא – דאס אנטקעגען ר' שלמה קלוגער האב איך אויך געהאלטען אין נצחון און געשטרויכעלט געווארען אין דעם אמת.
י. פ)
טאלנער רבי
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.