אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
הזקן [=הרבי הראשון] מצ'ורטקוב אמר פעם אחת:
"כשצדיק אומר תורה, הוא חייב לקשר עצמו עם הדור, כדי שיוכל לתקן אותם . אולם, אם [צדיקים] רחוקים כל כך ולא מתקשרים עם הדור, אז אסור [להם] לומר תורה כלל." מאז והלאה הוא לא אמר יותר תורה.
י.פ.
מיכל'ע שוחט
On one occasion, the Elder Chortkover said, “When a tzaddik ‘says toire’ (Hasidic sermon), he must mekasher (spiritually bind) himself with his generation to be metaken (spiritually repair) them. However, if we are so distant that we do not attain a hitkashrut (spiritual binding) with the generation, then we should not need to say toire.” After that point, he stopped saying toire.
Y.F.
Mekhele Shokhet
דער אלטער טשארטקאווער האט אמאל געזאגט:א צדיק אז ער זאגט תורה מוס ער זיך מקשר זיין מיט דעם דור אז ער זאל זיי קענען מתקן זיין.
אבער אז עס מען איז אזוי ווייט אז מען האט נישט התקשרות מיט דעם דור דארף מען שוין קיין תורה נישט זאגען.
פון דעמולט אן האט ער שוין קיין תורה נישט מער געזאגט.
י.פ)
מעכעלע שוחט
הזקן [=הרבי הראשון] מצ'ורטקוב אמר פעם אחת:
"כשצדיק אומר תורה, הוא חייב לקשר עצמו עם הדור, כדי שיוכל לתקן אותם . אולם, אם [צדיקים] רחוקים כל כך ולא מתקשרים עם הדור, אז אסור [להם] לומר תורה כלל." מאז והלאה הוא לא אמר יותר תורה.
י.פ.
מיכל'ע שוחט
On one occasion, the Elder Chortkover said, “When a tzaddik ‘says toire’ (Hasidic sermon), he must mekasher (spiritually bind) himself with his generation to be metaken (spiritually repair) them. However, if we are so distant that we do not attain a hitkashrut (spiritual binding) with the generation, then we should not need to say toire.” After that point, he stopped saying toire.
Y.F.
Mekhele Shokhet
דער אלטער טשארטקאווער האט אמאל געזאגט:א צדיק אז ער זאגט תורה מוס ער זיך מקשר זיין מיט דעם דור אז ער זאל זיי קענען מתקן זיין.
אבער אז עס מען איז אזוי ווייט אז מען האט נישט התקשרות מיט דעם דור דארף מען שוין קיין תורה נישט זאגען.
פון דעמולט אן האט ער שוין קיין תורה נישט מער געזאגט.
י.פ)
מעכעלע שוחט
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.