אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
נאמר לרבי מצאנז שהרבי מאפטא מתפלל שמונה-עשרה מאוד מהר. הוא תהה על כך ושאל – "כיצד אפשר להתפלל כל כך מהר? הרי חייבים להתפלל כמונה מעות [=כפי שסופרים כסף. הכוונה לאט ובשיקול דעת]."
מהרגע שזה סופר לרבי מאפטא הוא אמר: "מי אמר לו לספור כמו גוי?! – צריך לספור כמו יהודי – מהר וטוב."
י.פ.
The Sanzer Rebbe was told that the Apter Rav recited his prayers (lit. the 18 benedictions) very fast. He wondered at this and asked – "how can one pray so fast – one must recite his prayers just as one counts money".
When this above was recounted to the Apter Rav, he responded: Who told him to count like a Gentile does – let him count like a Jew counts – fast and accurate.
Y.F.
מען האט דעם סאנצער רבי'ן נאכדערציילט דאס דער אפטער רב שטייט זייער שנעל שמונה עשרה. האט ער זיך געווונדערט און האט געפרעגט – ווי אזוי קען מען אזוי שנעל דאווענען – מען דארף דאך דאווענען כמונה מעות זיין.
אז מען האט דאס דערציילט דעם אפטער רב האט ער זיך אנגערופען: ווער הייסט אים ציילען אזוי ווי א גוי – זאל ער ציילען ווי א ייד – שנעל און גוט.
י. פ)
נאמר לרבי מצאנז שהרבי מאפטא מתפלל שמונה-עשרה מאוד מהר. הוא תהה על כך ושאל – "כיצד אפשר להתפלל כל כך מהר? הרי חייבים להתפלל כמונה מעות [=כפי שסופרים כסף. הכוונה לאט ובשיקול דעת]."
מהרגע שזה סופר לרבי מאפטא הוא אמר: "מי אמר לו לספור כמו גוי?! – צריך לספור כמו יהודי – מהר וטוב."
י.פ.
The Sanzer Rebbe was told that the Apter Rav recited his prayers (lit. the 18 benedictions) very fast. He wondered at this and asked – "how can one pray so fast – one must recite his prayers just as one counts money".
When this above was recounted to the Apter Rav, he responded: Who told him to count like a Gentile does – let him count like a Jew counts – fast and accurate.
Y.F.
מען האט דעם סאנצער רבי'ן נאכדערציילט דאס דער אפטער רב שטייט זייער שנעל שמונה עשרה. האט ער זיך געווונדערט און האט געפרעגט – ווי אזוי קען מען אזוי שנעל דאווענען – מען דארף דאך דאווענען כמונה מעות זיין.
אז מען האט דאס דערציילט דעם אפטער רב האט ער זיך אנגערופען: ווער הייסט אים ציילען אזוי ווי א גוי – זאל ער ציילען ווי א ייד – שנעל און גוט.
י. פ)
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.