אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
כשהזקן [=הרבי הראשון] מטריסק השתדך עם הרבי מהוסיאטין כל הילדים ברוז'ין באו לחתונה.
לרבי מטריסק היה מנהג לברך את החתן והכלה לפני החופה – ולכן הוא רצה לברך את הרבי מהוסיאטין, אז הרבי מהוסיאטין ביקש ממנו לשאול את אחיו המבוגר – הרבי מסדיגורה. כשהרבי מטריסק שאל את הרבי מסדיגורה, ענה לו האחרון: "כן, אני מסכים שיברך, אבל בלי הידיים! כשמברכים עם הידיים אז [המבורך] חייב להתכופף, ואבינו לא התכופף בפני אף אדם – וכך גם אנחנו ואפילו הילדים שלנו לא נתכופף"
י.פ.
אלכסנדר ביסטריצקי
When the Elder Trisker arranged a match with the Husyatiner, all the children of Ruzhiner attended the wedding. The Trisker had a custom of blessing the bride and groom before the hupa (marriage ceremony) and desired to bless the Husyatiner. The Husyatiner requested that the Trisker ask his older brother, the Sadagorer. When the Trisker asked the Sadagorer, he responded, "Yes, but without using hands. When blessing with hands, one is required to bow, and my father did not bow to anyone—neither do we nor do our children."
Y.F.
Alexander Bistritski
ווען דער אלטער טריסקער האט זיך משדך געווען מיט דעם הוסיאטינער זענען אלע רוזשינער קינדער געווען ביי דער חתונה.
ביים טריסקער איז געווען א מנהג איינגעפירט דאס ער פלעגט בענשען חתן כלה פאר דער חופה – האט ער געוואלט בענשען דעם הוסיאטינער.
האט דער הוסיאטינער אים געבעטען ער זאל פרעגען דעם עלטערן ברודער – דעם סאדאגארער.
אז דער טריסקער האט דעם סאדאגארער איבערגעפרעגט האט דער סאדאגארער געענטפערט:
יא איר מעגט בענשען אבער אן הענד! אז מען בענשט מיט הענד מוס מען זיך דאך אנבעגען.
אונזער טאטע האט זיך פאר קיינעם נישט איינגעבויגען פאר קיין מענשען – מיר אויך נישט און אפילו אונזערע קינדער אויך נישט.
י.פ)
אלכסנדר ביסטריצקי
כשהזקן [=הרבי הראשון] מטריסק השתדך עם הרבי מהוסיאטין כל הילדים ברוז'ין באו לחתונה.
לרבי מטריסק היה מנהג לברך את החתן והכלה לפני החופה – ולכן הוא רצה לברך את הרבי מהוסיאטין, אז הרבי מהוסיאטין ביקש ממנו לשאול את אחיו המבוגר – הרבי מסדיגורה. כשהרבי מטריסק שאל את הרבי מסדיגורה, ענה לו האחרון: "כן, אני מסכים שיברך, אבל בלי הידיים! כשמברכים עם הידיים אז [המבורך] חייב להתכופף, ואבינו לא התכופף בפני אף אדם – וכך גם אנחנו ואפילו הילדים שלנו לא נתכופף"
י.פ.
אלכסנדר ביסטריצקי
When the Elder Trisker arranged a match with the Husyatiner, all the children of Ruzhiner attended the wedding. The Trisker had a custom of blessing the bride and groom before the hupa (marriage ceremony) and desired to bless the Husyatiner. The Husyatiner requested that the Trisker ask his older brother, the Sadagorer. When the Trisker asked the Sadagorer, he responded, "Yes, but without using hands. When blessing with hands, one is required to bow, and my father did not bow to anyone—neither do we nor do our children."
Y.F.
Alexander Bistritski
ווען דער אלטער טריסקער האט זיך משדך געווען מיט דעם הוסיאטינער זענען אלע רוזשינער קינדער געווען ביי דער חתונה.
ביים טריסקער איז געווען א מנהג איינגעפירט דאס ער פלעגט בענשען חתן כלה פאר דער חופה – האט ער געוואלט בענשען דעם הוסיאטינער.
האט דער הוסיאטינער אים געבעטען ער זאל פרעגען דעם עלטערן ברודער – דעם סאדאגארער.
אז דער טריסקער האט דעם סאדאגארער איבערגעפרעגט האט דער סאדאגארער געענטפערט:
יא איר מעגט בענשען אבער אן הענד! אז מען בענשט מיט הענד מוס מען זיך דאך אנבעגען.
אונזער טאטע האט זיך פאר קיינעם נישט איינגעבויגען פאר קיין מענשען – מיר אויך נישט און אפילו אונזערע קינדער אויך נישט.
י.פ)
אלכסנדר ביסטריצקי
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.