אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
פעם אחת המגיד ביקש מהתניא, שמכיון שהבית יוסף והאר"י היו חלוקים בנוגע לאופן בו צריך לכתוב אותיות מסוימות [=בספרי תורה, תפילין, ומזוזות] – אז שהתניא ימציא ויעצב כתב שיהיה מקובל על שני הצדדים.
התניא התיישב וייצר כתב כזה.
בדרכו הביתה הוא עבר דרך אנאפאליע והתאכסן אצל סופר אחד. הוא ראה כיצד הסופר השתמש באותו הכתב שהוא בדיוק המציא עבור המגיד. הוא תהה רבות על כך ושאל את הסופר: "היכן למדת לכתוב כך? – אני רק בדיוק עכשיו עבדתי על האותיות האלו ואף אחד לא יודע עליהן עדיין."
ענה לו הסופר: "אתמול, שמע ר' זיזשע בשמים שכך חייב לכתוב תפילין, ואמר לי כיצד לכתוב דבר שבקדושה."
י.פ.
ר' דוד כהן
The Maggid once requested of the Tanya – that since the Beit Yosef and the Ari disagree on how to write certain letters – that the Tanya should generate a script that is acceptable to both sides.
The Tanya sat down and created such a script.
On the way home he passed through Hanipol and lodged by a scribe. He saw how the scribe was using the same script he had just recently innovated for the Maggid. He wondered greatly about this and asked the scribe: "Where did you learn to write so – I have only just recently worked out these letters and no one knows about it yet."
The scribe answered him: "Yesterday, R' Zishe heard in the heavens that this is the way to write tefillin, and he taught me the way to write sacred artifacts."
Y.F.
R' Dovid Cohen
דער מגיד האט אמאל געבעטען דעם תניא – דאס אזוי ווי דער בית יוסף און דער אר"י זענען מחולק אין ווי אזוי צו שרייבען געוויסע אותיות – אז דער תניא זאל אויסאר-בייטען א כתב וואס זאל {זענען} [זיין] שוה לשתי הצדדים.
דער תניא האט זיך אנידערגעזעצט און {אויתגעארבייטעט} [אויסגעארבייט] אזא כתב.
אויף דען וועג אהיים איז ער דארכגעפארן אנאפאליע, און איז איינגעשטאנען ביי א סופר. זעט ער ווי דער סופר נוצט זיך מיט די זעלבע אותיות וואס ער האט ערשט נישט לאנג אויסגעארבייט פאר דעם מגיד. ווואנדערט ער זיך שטארק און פרעגט דעם סופר: ווי אזוי קענסט דו דאס כתב – איך האב עס דאך ערשט אויסגעארבעט און קיינער ווייס נאך נישט דאפון.
האט אים דעם סופר געענטפערט: נעכטען האט ר' זיזשע געהערט אים הימעל אז אזוי דארף מען שרייבען תפילין, און האט מיר געזאגט ווי אזוי צו שרייבען דבר שבקדושה.
י. פ)
ר' דוד כהן
פעם אחת המגיד ביקש מהתניא, שמכיון שהבית יוסף והאר"י היו חלוקים בנוגע לאופן בו צריך לכתוב אותיות מסוימות [=בספרי תורה, תפילין, ומזוזות] – אז שהתניא ימציא ויעצב כתב שיהיה מקובל על שני הצדדים.
התניא התיישב וייצר כתב כזה.
בדרכו הביתה הוא עבר דרך אנאפאליע והתאכסן אצל סופר אחד. הוא ראה כיצד הסופר השתמש באותו הכתב שהוא בדיוק המציא עבור המגיד. הוא תהה רבות על כך ושאל את הסופר: "היכן למדת לכתוב כך? – אני רק בדיוק עכשיו עבדתי על האותיות האלו ואף אחד לא יודע עליהן עדיין."
ענה לו הסופר: "אתמול, שמע ר' זיזשע בשמים שכך חייב לכתוב תפילין, ואמר לי כיצד לכתוב דבר שבקדושה."
י.פ.
ר' דוד כהן
The Maggid once requested of the Tanya – that since the Beit Yosef and the Ari disagree on how to write certain letters – that the Tanya should generate a script that is acceptable to both sides.
The Tanya sat down and created such a script.
On the way home he passed through Hanipol and lodged by a scribe. He saw how the scribe was using the same script he had just recently innovated for the Maggid. He wondered greatly about this and asked the scribe: "Where did you learn to write so – I have only just recently worked out these letters and no one knows about it yet."
The scribe answered him: "Yesterday, R' Zishe heard in the heavens that this is the way to write tefillin, and he taught me the way to write sacred artifacts."
Y.F.
R' Dovid Cohen
דער מגיד האט אמאל געבעטען דעם תניא – דאס אזוי ווי דער בית יוסף און דער אר"י זענען מחולק אין ווי אזוי צו שרייבען געוויסע אותיות – אז דער תניא זאל אויסאר-בייטען א כתב וואס זאל {זענען} [זיין] שוה לשתי הצדדים.
דער תניא האט זיך אנידערגעזעצט און {אויתגעארבייטעט} [אויסגעארבייט] אזא כתב.
אויף דען וועג אהיים איז ער דארכגעפארן אנאפאליע, און איז איינגעשטאנען ביי א סופר. זעט ער ווי דער סופר נוצט זיך מיט די זעלבע אותיות וואס ער האט ערשט נישט לאנג אויסגעארבייט פאר דעם מגיד. ווואנדערט ער זיך שטארק און פרעגט דעם סופר: ווי אזוי קענסט דו דאס כתב – איך האב עס דאך ערשט אויסגעארבעט און קיינער ווייס נאך נישט דאפון.
האט אים דעם סופר געענטפערט: נעכטען האט ר' זיזשע געהערט אים הימעל אז אזוי דארף מען שרייבען תפילין, און האט מיר געזאגט ווי אזוי צו שרייבען דבר שבקדושה.
י. פ)
ר' דוד כהן
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.