אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
האדמו"ר 'הצמח צדק' נהג לכנות את הרבי מרוז'ין 'הרבי הקדוש מרוז'ין'.
שמעתי מכ"ק [=כבוד קדושת]… האדמו"ר… נבג"מ [=נשמתו בגנזי מרומים], זי"ע הכ"מ [=זכותו יגן עלינו הריני כפרת משכבו], ש'הצמח צדק' שלח את ר' אייזיק האמלער זצ"ל (שהיה גאון וצדיק מגדולי החסידים אצל האדמו"ר הזקן, אצל האדמו"ר האמצעי ואצל 'הצמח צדק') בשליחות לצדיק מרוז'ין. הוא הגיע אליו בערב שבת קודש, בזמן בו האדמו"ר מרוז'ין נהג תמיד לעשן מקטרת; בכל ערב שבת קודש לפני הדלקת-נרות, היה המשרת בא לחצרו לומר לו שזמן כניסת השבת הגיע ואז הוא היה מכבה את המקטרת. ר' אייזיק סיפר שבזמן שהמשרת בא לחדרו לומר לו ששבת קודש ממשמשת ובאה, הוא ראה שכבוד קדושתו ר' ישראל… נשאר במצב רוחני עליון והוא עצמו נשאר בתחתונים. והוסיף ר' אייזיק שמעולם הוא לא סבל בושה וחרפה כזו.
י.פ.
הועתק ממכתב של ר' שמריה גור אריה לאגודת האדמו"רים לעת המלוה מלכה לכבוד הרבי מרוז'ין בג' חשון תשי"א
The Rebbe the Tzemach Tzedek used to refer to the Rizhiner as “the holy one, the Rizhiner”.
I heard from his holiness… the rebbe… of righteous memory, [= a reference to Rabbi Joseph Isaac Schneersohn, the sixth Lubavitcher rebbe] that the Tzemach Tzedek sent R. Isaac Homler, of righteous memory (who was a gaon and tzaddik and ranked among the most distinguished hasidim of the Alter Rebbe, the Mitteler Rebbe, and the Tzemach Tzedek) on a mission to the tzaddik of Rizhin… and he arrived on Friday. The Rizhiner Rebbe would constantly smoke a Turkish pipe, and every Friday before candle lighting his assistant would come to his courtyard to tell him that the Sabbath was approaching and then he would extinguish his pipe. R. Isaac related that when the assistant came to the room to notify him that the Sabbath was approaching, he saw that the holy R. Israel… remained above [in the higher spiritual realms] and he [R. Isaac] remained below. R. Isaac added that he never felt so ashamed and humiliated.
I.F.
Copied from a letter by R. Shmarya Gourarie to the Agudas Ha-admorim on the occasion of the melave malka in honor of the [yartzeit of the] Rizhiner, 3 Cheshvan 5711
האדמו"ר הצמח צדק היה קוראו להריזשינער "דער הייליגער דער ריזשינער".
שמעתי מכ"ק … אדמו"ר … נבג"ם זי"ע הכ"מ שהצ"צ שלח את ר' אייזיק האמלער זצ"ל (שהיה גאון וצדיק מגדולי החסידים אצל האדמו"ר הזקן ואצל האדמו"ר {האמצאי} [האמצעי]ואצל הצ"צ) בשליחות להצדיק מריזשין .. ובא אצלו ביום עש"ק; ומנהגו של אדמו"ר מריזשין היה לעשן תמיד מקטרת (ליולקע ציבוק) ובכל עש"ק קודם הדלקת הנרות המשרת באלחצרו לאמור לו שזמן של ש"ק מגיע ואז היה מכבה את המקטרת; וסיפר ר' אייזיק שבעת שהמשרת בא להחדר לאמור שש"ק ממשמש ובא ראה {שבקש"ת} [שכבק"ת= כבוד קדושת] ר' ישראל … נשאר למעלה והוא למטה והוסיף ר' אייזיק שמעולם לא היה סבל בושה וחרפה כזו.
י.פ) נעתק ממכתב של ר' שמריה גורארי' לאגודת האדמורים לעת המלוה מלכה לכבוד הריזשינער בג' חשון תשי"א
האדמו"ר 'הצמח צדק' נהג לכנות את הרבי מרוז'ין 'הרבי הקדוש מרוז'ין'.
שמעתי מכ"ק [=כבוד קדושת]… האדמו"ר… נבג"מ [=נשמתו בגנזי מרומים], זי"ע הכ"מ [=זכותו יגן עלינו הריני כפרת משכבו], ש'הצמח צדק' שלח את ר' אייזיק האמלער זצ"ל (שהיה גאון וצדיק מגדולי החסידים אצל האדמו"ר הזקן, אצל האדמו"ר האמצעי ואצל 'הצמח צדק') בשליחות לצדיק מרוז'ין. הוא הגיע אליו בערב שבת קודש, בזמן בו האדמו"ר מרוז'ין נהג תמיד לעשן מקטרת; בכל ערב שבת קודש לפני הדלקת-נרות, היה המשרת בא לחצרו לומר לו שזמן כניסת השבת הגיע ואז הוא היה מכבה את המקטרת. ר' אייזיק סיפר שבזמן שהמשרת בא לחדרו לומר לו ששבת קודש ממשמשת ובאה, הוא ראה שכבוד קדושתו ר' ישראל… נשאר במצב רוחני עליון והוא עצמו נשאר בתחתונים. והוסיף ר' אייזיק שמעולם הוא לא סבל בושה וחרפה כזו.
י.פ.
הועתק ממכתב של ר' שמריה גור אריה לאגודת האדמו"רים לעת המלוה מלכה לכבוד הרבי מרוז'ין בג' חשון תשי"א
The Rebbe the Tzemach Tzedek used to refer to the Rizhiner as “the holy one, the Rizhiner”.
I heard from his holiness… the rebbe… of righteous memory, [= a reference to Rabbi Joseph Isaac Schneersohn, the sixth Lubavitcher rebbe] that the Tzemach Tzedek sent R. Isaac Homler, of righteous memory (who was a gaon and tzaddik and ranked among the most distinguished hasidim of the Alter Rebbe, the Mitteler Rebbe, and the Tzemach Tzedek) on a mission to the tzaddik of Rizhin… and he arrived on Friday. The Rizhiner Rebbe would constantly smoke a Turkish pipe, and every Friday before candle lighting his assistant would come to his courtyard to tell him that the Sabbath was approaching and then he would extinguish his pipe. R. Isaac related that when the assistant came to the room to notify him that the Sabbath was approaching, he saw that the holy R. Israel… remained above [in the higher spiritual realms] and he [R. Isaac] remained below. R. Isaac added that he never felt so ashamed and humiliated.
I.F.
Copied from a letter by R. Shmarya Gourarie to the Agudas Ha-admorim on the occasion of the melave malka in honor of the [yartzeit of the] Rizhiner, 3 Cheshvan 5711
האדמו"ר הצמח צדק היה קוראו להריזשינער "דער הייליגער דער ריזשינער".
שמעתי מכ"ק … אדמו"ר … נבג"ם זי"ע הכ"מ שהצ"צ שלח את ר' אייזיק האמלער זצ"ל (שהיה גאון וצדיק מגדולי החסידים אצל האדמו"ר הזקן ואצל האדמו"ר {האמצאי} [האמצעי]ואצל הצ"צ) בשליחות להצדיק מריזשין .. ובא אצלו ביום עש"ק; ומנהגו של אדמו"ר מריזשין היה לעשן תמיד מקטרת (ליולקע ציבוק) ובכל עש"ק קודם הדלקת הנרות המשרת באלחצרו לאמור לו שזמן של ש"ק מגיע ואז היה מכבה את המקטרת; וסיפר ר' אייזיק שבעת שהמשרת בא להחדר לאמור שש"ק ממשמש ובא ראה {שבקש"ת} [שכבק"ת= כבוד קדושת] ר' ישראל … נשאר למעלה והוא למטה והוסיף ר' אייזיק שמעולם לא היה סבל בושה וחרפה כזו.
י.פ) נעתק ממכתב של ר' שמריה גורארי' לאגודת האדמורים לעת המלוה מלכה לכבוד הריזשינער בג' חשון תשי"א
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.