אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
הרבי מצאנז שמע מחמיו ר' אלטער, הרבי מוואלבעראם (צאצא של ר' דוד מלעלוב), שכשאשתו השלישית של ר' חיים מצאנז נפטרה, הוא בעצמו ליווה אותה אל ציון הקבר ולאחר מכן צרח בקול: "אל תפחדי מאף אחד, אמרי שהיית אשתי, לכי בשלום, לכי בשלום!"
כשחזר הביתה הוא ישב שבעה ונהג מנהגי אבלות במשך שעה ולאחר מכן נעמד והמשיך לנהוג ולעסוק ברבנות כאילו לא קרה שום דבר.
י.פ.
הרבי מצאנז
The Sanzer Rebbe was informed by his father-in-law, R. Alter, the Wolberemer Rebbe (a descendant of R. David of Lelov), that when R. Hayim of Sanz's third wife passed away, he personally escorted her to the grave and called out to her, “Do not fear anyone. Declare you were my wife. Go in peace! Go in peace!” He returned home, where he observed shiva [=seven-day mourning period] by engaging in aveilut [=bereavement rituals] for one hour. After this period, he resumed his duties as rebbe and carried on as if nothing had happened.
Y. F.
Sanzer Rebbe
דער זאנזער רבי האט דאס געהערט פון זיין שווער ר' אלטער דער וואלבעראמער רבי (אן אייניקעל פון ר' {דול} [דוד'ל] לעליווער).
אז ר' חיים סאנזער'ס דריטע פרוי איז געשטארבען האט ער זי אליין הערויסגעפירט אויף דעם ציון. און דאנוך {איך} [איר] נאכגעשריען: האב קיין מורא פאר קיינעם – זאג דו ביסט געווען מיין ווייב – לכי בשלום – לכי בשלום!
ער איז צוריק {אהיימגאנגען} [אהיימגעגאנגען] – געזעסען א שעה שבעה – און געבראוועט אבלות – און דענוך {אויפגעשטאנדען} [אויפגעשטאנען] – געפראוועט רבישאפט אזוי ווי גאר נישט וואלט געווען.
י.פ)
סאנצער רבי
הרבי מצאנז שמע מחמיו ר' אלטער, הרבי מוואלבעראם (צאצא של ר' דוד מלעלוב), שכשאשתו השלישית של ר' חיים מצאנז נפטרה, הוא בעצמו ליווה אותה אל ציון הקבר ולאחר מכן צרח בקול: "אל תפחדי מאף אחד, אמרי שהיית אשתי, לכי בשלום, לכי בשלום!"
כשחזר הביתה הוא ישב שבעה ונהג מנהגי אבלות במשך שעה ולאחר מכן נעמד והמשיך לנהוג ולעסוק ברבנות כאילו לא קרה שום דבר.
י.פ.
הרבי מצאנז
The Sanzer Rebbe was informed by his father-in-law, R. Alter, the Wolberemer Rebbe (a descendant of R. David of Lelov), that when R. Hayim of Sanz's third wife passed away, he personally escorted her to the grave and called out to her, “Do not fear anyone. Declare you were my wife. Go in peace! Go in peace!” He returned home, where he observed shiva [=seven-day mourning period] by engaging in aveilut [=bereavement rituals] for one hour. After this period, he resumed his duties as rebbe and carried on as if nothing had happened.
Y. F.
Sanzer Rebbe
דער זאנזער רבי האט דאס געהערט פון זיין שווער ר' אלטער דער וואלבעראמער רבי (אן אייניקעל פון ר' {דול} [דוד'ל] לעליווער).
אז ר' חיים סאנזער'ס דריטע פרוי איז געשטארבען האט ער זי אליין הערויסגעפירט אויף דעם ציון. און דאנוך {איך} [איר] נאכגעשריען: האב קיין מורא פאר קיינעם – זאג דו ביסט געווען מיין ווייב – לכי בשלום – לכי בשלום!
ער איז צוריק {אהיימגאנגען} [אהיימגעגאנגען] – געזעסען א שעה שבעה – און געבראוועט אבלות – און דענוך {אויפגעשטאנדען} [אויפגעשטאנען] – געפראוועט רבישאפט אזוי ווי גאר נישט וואלט געווען.
י.פ)
סאנצער רבי
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.