אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
לאחר מכן, ר' מיכל'ע מזלטשוב אמר לבנו – "בוא לפגוש את המגיד!"
הם התיישבו יחד [עם המגיד] לזמן מה ולאחר מכן יצא המגיד. על שולחנו של המגיד הייתה מונחת קופסא [=פושקע] שלו והילד החל לשחק בה.
כשהמגיד חזר הוא הבחין שהקופסא לא הייתה מונחת באותו המקום.
הוא קרא: "כשצדיק מניח משהו בצד הוא בונה עולמות – אבל כשמזיזים את הדבר ממקומו אז חס וחלילה הורסים עולמות"
י.פ.
מיכל'ע שוחט
Later on, R. Mikhal of Zlotchov invited his son to accompany him to see the Maggid. They sat together for a while, and at some point, the Maggid left the room. On the table, there was the Maggid's pushka (charity? box), and the child started to play with it. When the Maggid returned, he noticed that the pushka was not in the same place as before. He then exclaimed, "When a tzaddik puts something away, he is building Worlds. But if they are moved from their place, then God forbid, we are destroying Worlds."
Y.F.
Mekhele Shokhet
שפעטער האט ר' מעכעלע סלאטשאווער געזאגט צו זיין זון – קום מיט צום מגיד.
זיי זענען געזעסען צוזאמען פאר אוויילע. דערנאך איז דער מגיד הערויסגעגאנגען. אויף דען טיש איז געלעגען דעם מגיד'ס פושקע און דאס קינד האט זיך אנגעהויבען צו שפילען דאמיט.
אז דער מגיד איז צוריקגעקומען האט ער באמערקט דאס די פושקע שטייט נישט אויף דעם זעלבען פלאץ.
האט ער זיך אנגערופען:
אז א צדיק לעגט אוועק א זאך איז ער בונה
עולמות – אבער אז מען רירט עס פונ'ם ארט איז מען
ח"ו סותר עולמות.
י. פ)
פנחס לאנדוי
מעכעלע שוחט
לאחר מכן, ר' מיכל'ע מזלטשוב אמר לבנו – "בוא לפגוש את המגיד!"
הם התיישבו יחד [עם המגיד] לזמן מה ולאחר מכן יצא המגיד. על שולחנו של המגיד הייתה מונחת קופסא [=פושקע] שלו והילד החל לשחק בה.
כשהמגיד חזר הוא הבחין שהקופסא לא הייתה מונחת באותו המקום.
הוא קרא: "כשצדיק מניח משהו בצד הוא בונה עולמות – אבל כשמזיזים את הדבר ממקומו אז חס וחלילה הורסים עולמות"
י.פ.
מיכל'ע שוחט
Later on, R. Mikhal of Zlotchov invited his son to accompany him to see the Maggid. They sat together for a while, and at some point, the Maggid left the room. On the table, there was the Maggid's pushka (charity? box), and the child started to play with it. When the Maggid returned, he noticed that the pushka was not in the same place as before. He then exclaimed, "When a tzaddik puts something away, he is building Worlds. But if they are moved from their place, then God forbid, we are destroying Worlds."
Y.F.
Mekhele Shokhet
שפעטער האט ר' מעכעלע סלאטשאווער געזאגט צו זיין זון – קום מיט צום מגיד.
זיי זענען געזעסען צוזאמען פאר אוויילע. דערנאך איז דער מגיד הערויסגעגאנגען. אויף דען טיש איז געלעגען דעם מגיד'ס פושקע און דאס קינד האט זיך אנגעהויבען צו שפילען דאמיט.
אז דער מגיד איז צוריקגעקומען האט ער באמערקט דאס די פושקע שטייט נישט אויף דעם זעלבען פלאץ.
האט ער זיך אנגערופען:
אז א צדיק לעגט אוועק א זאך איז ער בונה
עולמות – אבער אז מען רירט עס פונ'ם ארט איז מען
ח"ו סותר עולמות.
י. פ)
פנחס לאנדוי
מעכעלע שוחט
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.