אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
הסבא משפולי אמר על ר' נחמן מברסלב – "הוא בדיוק כמו 'זורק אבן למרקוליס' [סנהדרין סד עמ' א, הכוונה היא אדם שהתכוון לטוב אך נמצא עושה רע]"
הוא רצה לכנס אסיפה אצל הרבי מברדיטשב כדי להוציא חרם על ר' נחמן מברסלב. אולם הרבנית, אשתו של הרבי [לוי יצחק] מברדיטשב, לקחה מטאטא וגירשה אותם החוצה.
גם הרבי מברדיטשב עצמו לא רצה לצאת בכזאת חריפות נגד ר' נחמן ולהוציא עליו חרם.
חסידים לא מוציאים מפיהם את המילה חרם – אלא אומרים ששמו את האדם ב"שלוש האותיות."
י.פ.
הרבי מטולנא
The Shpole Zeide said about R. Nakhman of Bratslav that he is precisely like “one who hurls a stone at Merkulis.” He attempted to hold a gathering at the home of the Berditchever Rabbi [Levi Yitzhak] of Berditchev to impose a herem (ex-communication) on him, but R. Levi Yitzkhak's wife, with a broom in her hands, escorted them out forcefully. The Berditchever as well was not willing to take action against R. Nakhman and impose ex-communication.
It is not in the nature of a hasid to say aloud the term herem. Instead, he opts to say, “The person was placed in the three letters.”
Y.F.
Tolner Rebbe
דער שפאליער זיידע האט אויף דעם ר' נחמן בראסלאווער געזאגט – ער איז גלייך ווי א "זורק אבן {למרקלית} [למרקוליס]".
ער האט געוואלט רופען אן אסיפה {ביין} [ביים] בערדיטשעווער רב, ר' נחמן בראסלאווער אין חרם העריינצולעגען. האט די בערדיטשעווער רביצין גענעמען א בייזעם און האט {זי} [זיי] אלע הערויסגעטריבען.
דער בערדיטשעווער האט אויך נישט שטארק געוואל גענייגט אזוי שארף הערויסצוטרעטען אנטקעגען ר' נחמן – און אים אין חרם לעגען.
(א חסיד זאגט נישט הערויס דאס ווארט חרם – נאר אאין די "דריי אותיות" לעגען.[)]
י. פ)
טאלנער רבי
הסבא משפולי אמר על ר' נחמן מברסלב – "הוא בדיוק כמו 'זורק אבן למרקוליס' [סנהדרין סד עמ' א, הכוונה היא אדם שהתכוון לטוב אך נמצא עושה רע]"
הוא רצה לכנס אסיפה אצל הרבי מברדיטשב כדי להוציא חרם על ר' נחמן מברסלב. אולם הרבנית, אשתו של הרבי [לוי יצחק] מברדיטשב, לקחה מטאטא וגירשה אותם החוצה.
גם הרבי מברדיטשב עצמו לא רצה לצאת בכזאת חריפות נגד ר' נחמן ולהוציא עליו חרם.
חסידים לא מוציאים מפיהם את המילה חרם – אלא אומרים ששמו את האדם ב"שלוש האותיות."
י.פ.
הרבי מטולנא
The Shpole Zeide said about R. Nakhman of Bratslav that he is precisely like “one who hurls a stone at Merkulis.” He attempted to hold a gathering at the home of the Berditchever Rabbi [Levi Yitzhak] of Berditchev to impose a herem (ex-communication) on him, but R. Levi Yitzkhak's wife, with a broom in her hands, escorted them out forcefully. The Berditchever as well was not willing to take action against R. Nakhman and impose ex-communication.
It is not in the nature of a hasid to say aloud the term herem. Instead, he opts to say, “The person was placed in the three letters.”
Y.F.
Tolner Rebbe
דער שפאליער זיידע האט אויף דעם ר' נחמן בראסלאווער געזאגט – ער איז גלייך ווי א "זורק אבן {למרקלית} [למרקוליס]".
ער האט געוואלט רופען אן אסיפה {ביין} [ביים] בערדיטשעווער רב, ר' נחמן בראסלאווער אין חרם העריינצולעגען. האט די בערדיטשעווער רביצין גענעמען א בייזעם און האט {זי} [זיי] אלע הערויסגעטריבען.
דער בערדיטשעווער האט אויך נישט שטארק געוואל גענייגט אזוי שארף הערויסצוטרעטען אנטקעגען ר' נחמן – און אים אין חרם לעגען.
(א חסיד זאגט נישט הערויס דאס ווארט חרם – נאר אאין די "דריי אותיות" לעגען.[)]
י. פ)
טאלנער רבי
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.