אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
ר' שמואל מברודי, אחד מחכמי ברודי, היה תלמיד של הרבי מברדיצ'ב והיה איש קדוש. פעם אחת, הוא בא לבקר את הרבי מברדיצ'ב ולא היה יכול להיכנס אליו מיד אז החל לעיין בספר. באותו הספר הוא ראה כתב יד, של הרבי מברדיצ'ב שכתב את כל שיחות החולין שהוא שמע מהמגיד. הופיעו שם כל מיני דברים שר' שמואל לא הבין ושנדמו לו כשטויות.
כשהוא נכנס לקבל את פני הרבי מברדיצ'ב הוא שאל אותו מה הוא כתב באותן שיחות חולין.
ענה לו הרבי מברדיצ'ב: "במשך כל הזמן שהייתי אצל המגיד ניסיתי לכתוב ולתעד כל מה שהמגיד אמר. אולם, הצלחתי להבין רק חצי מהדברים – את החצי השני לא יכולתי להשיג – לא הבנתי."
י.פ.
מיכל'ע שוחט
R. Shmuel of Brod, one of the Sages of Brod, was a disciple of the Berditchever. He was a holy man. On a certain occasion, when R. Shmuel went to visit the Berditchever, he had to wait before he could enter, so he started reading a book. While reading, he came across a manuscript in which the Berditchever had written down all the ‘small talk’ he had heard from the Maggid. Some of the things written were so incomprehensible to R. Shmuel, and they seemed foolish. When he finally met the Berditchever, he asked why he had bothered to record the "small talk". The Berditchever replied, "During the entire time I spent with the Maggid, I tried to record everything he said, but I only understood half of it. The other half was beyond my comprehension. I could not understand it."
Y.F.
Mekhele Shokhet
ר' שמואל מבראד איינער פון די חכמי בראד איז געווען דעם בארדיטשעווער'ס תלמיד. ער איז געווען א איש קדוש. איינמאל איז ער געקומן צום בארדיטשעווער און האט נישט באלד געקענט העריינקומען און האט אנגעהויבען צו אריינקוקען אין א ספר. אים ספר האט ער דערזען א כתב יד.
אין דעם כתב יד האט דער בארדיטשעווער אנגעשריבען די אלע שיחת חולין וואס ער האט געהערט פוון דעם מגיד. דארט זענען געווען אזאלכע זאכען וואס דער ר' שמואל האט גאר נישט פארשטאנענן און וואס האבען אויסגעזען ווי נארישקייטן.
אז ער איז שוין העריינגעגאנגען מקבל פנים צום בארדיטשעווער האט ער אים געפרעגט וואס ער האט אויפגעשריבען די שיחת חולין.
האט ער אים דער בארדיטשעווער געענטפערט: די גאנצע צייט וואס איך בין געווען ביים מגיד האב איך געפרוווט אויפצו-שרייבען אלס וואס דער מגיד האט געטון. אבער נאר האלב [האב]איך משיג געווען – די אנדערע העלפט האב איך נישט געקענט משיג זיין – איך האט עס נישט פארשטאנען.
י.פ)
מעכעלע שוחט
ר' שמואל מברודי, אחד מחכמי ברודי, היה תלמיד של הרבי מברדיצ'ב והיה איש קדוש. פעם אחת, הוא בא לבקר את הרבי מברדיצ'ב ולא היה יכול להיכנס אליו מיד אז החל לעיין בספר. באותו הספר הוא ראה כתב יד, של הרבי מברדיצ'ב שכתב את כל שיחות החולין שהוא שמע מהמגיד. הופיעו שם כל מיני דברים שר' שמואל לא הבין ושנדמו לו כשטויות.
כשהוא נכנס לקבל את פני הרבי מברדיצ'ב הוא שאל אותו מה הוא כתב באותן שיחות חולין.
ענה לו הרבי מברדיצ'ב: "במשך כל הזמן שהייתי אצל המגיד ניסיתי לכתוב ולתעד כל מה שהמגיד אמר. אולם, הצלחתי להבין רק חצי מהדברים – את החצי השני לא יכולתי להשיג – לא הבנתי."
י.פ.
מיכל'ע שוחט
R. Shmuel of Brod, one of the Sages of Brod, was a disciple of the Berditchever. He was a holy man. On a certain occasion, when R. Shmuel went to visit the Berditchever, he had to wait before he could enter, so he started reading a book. While reading, he came across a manuscript in which the Berditchever had written down all the ‘small talk’ he had heard from the Maggid. Some of the things written were so incomprehensible to R. Shmuel, and they seemed foolish. When he finally met the Berditchever, he asked why he had bothered to record the "small talk". The Berditchever replied, "During the entire time I spent with the Maggid, I tried to record everything he said, but I only understood half of it. The other half was beyond my comprehension. I could not understand it."
Y.F.
Mekhele Shokhet
ר' שמואל מבראד איינער פון די חכמי בראד איז געווען דעם בארדיטשעווער'ס תלמיד. ער איז געווען א איש קדוש. איינמאל איז ער געקומן צום בארדיטשעווער און האט נישט באלד געקענט העריינקומען און האט אנגעהויבען צו אריינקוקען אין א ספר. אים ספר האט ער דערזען א כתב יד.
אין דעם כתב יד האט דער בארדיטשעווער אנגעשריבען די אלע שיחת חולין וואס ער האט געהערט פוון דעם מגיד. דארט זענען געווען אזאלכע זאכען וואס דער ר' שמואל האט גאר נישט פארשטאנענן און וואס האבען אויסגעזען ווי נארישקייטן.
אז ער איז שוין העריינגעגאנגען מקבל פנים צום בארדיטשעווער האט ער אים געפרעגט וואס ער האט אויפגעשריבען די שיחת חולין.
האט ער אים דער בארדיטשעווער געענטפערט: די גאנצע צייט וואס איך בין געווען ביים מגיד האב איך געפרוווט אויפצו-שרייבען אלס וואס דער מגיד האט געטון. אבער נאר האלב [האב]איך משיג געווען – די אנדערע העלפט האב איך נישט געקענט משיג זיין – איך האט עס נישט פארשטאנען.
י.פ)
מעכעלע שוחט
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.