אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
ר' מאיר עמדין היה חתנו של גביר אחד ולא קיבל שום משכורת על הרבנות. הוא גם לא היה איש עסקים – רק הרבנית, עסקה במסחר.
הוא לקח את בנו של ר' חיים הכהן רפפורט מלמברג לחתנו. הוא נקרא ר' בירוש.
ר' בירוש ראה שמכל הרבנים שבאים אל חמו – הוא הראה הכי הרבה כבוד לבעש"ט. פעם אחת הוא שאל אותו על הסיבה לכך.הוא ענה לו שהוא מסתובב בעולם ו"גוזר" (צדיק גוזר וה' מקיים).
פעם אחת הבעש"ט ראה את ר' בירוש – הוא אמר עליו שיש לו 'צלם אלקים'.
לאחר מכן ר' בירוש נהייה רב במז'יבוז'. משפחת ביק הם צאציו.
י.פ.
אלעזר זאהן
R. Meir Emden was the son-in-law of a wealthy man and did not receive a salary as a rabbi. He also wasn’t a businessman – the Rebbetzin conducted the business.
His son-in-law was the son of R. Chaim Rapoport from Lemberg. He was called R. Beirush.
R. Beirush saw that from all the rabbis that come to his father-in-law – he accords the most honor to the Besht.
He once asked him the reason for this.
So he answered that he goes around the world and is “va-tigzor” (meaning that a Tzadik decrees and God fulfills his decree).
The Besht once saw R. Beirush – he said about him that he has the image of God.
Afterward, Beirush became Rav in Mezhibozh. The Bick family are his descendants.
I.F.
Elazar Zohn
ר' יעקב עמד ר' מאיר עמדין איז געווען א גביר'ס אן איידעם און האט נישט גענעמען קיין {סחר} [שכר] רבנות. אויך קיין געשעפטן האט ער געפיהרט – נאר די רביצין איז שוין אנגעגאנגען מיט דעם {מ} מסחר.
ער האט גענעמען אלס איידעם דעם זון פון ר' חיים הכהן ראפאפארט פון לעמבערג. ער האט געהייסען ר' בירוש.
ר' בירוש האט געזען דאס פון אלע רבנים וואס קומען צום שווער – גיט ער מער כבוד אב דעם בעש"ט.האט ער אים אמאל געפרעגט די סיבה דאפון.האט ער אים געענטפערט ער געט ארום אויף דער וועלט און איז א "ותגזור" (צדיק גוזר וה' מקיים)
דער בעש"ט האט ר' בירוש אמאל געזען – האט ער אויף אים געזאגט דאס ער האט דעם צלם אלקים.
ר' בירוש איז דערנאך געווארען רב אין מעזשביזש. די ביק'ס שטאמען פון אים.
י.פ)
אלעזר זאהן
ר' מאיר עמדין היה חתנו של גביר אחד ולא קיבל שום משכורת על הרבנות. הוא גם לא היה איש עסקים – רק הרבנית, עסקה במסחר.
הוא לקח את בנו של ר' חיים הכהן רפפורט מלמברג לחתנו. הוא נקרא ר' בירוש.
ר' בירוש ראה שמכל הרבנים שבאים אל חמו – הוא הראה הכי הרבה כבוד לבעש"ט. פעם אחת הוא שאל אותו על הסיבה לכך.הוא ענה לו שהוא מסתובב בעולם ו"גוזר" (צדיק גוזר וה' מקיים).
פעם אחת הבעש"ט ראה את ר' בירוש – הוא אמר עליו שיש לו 'צלם אלקים'.
לאחר מכן ר' בירוש נהייה רב במז'יבוז'. משפחת ביק הם צאציו.
י.פ.
אלעזר זאהן
R. Meir Emden was the son-in-law of a wealthy man and did not receive a salary as a rabbi. He also wasn’t a businessman – the Rebbetzin conducted the business.
His son-in-law was the son of R. Chaim Rapoport from Lemberg. He was called R. Beirush.
R. Beirush saw that from all the rabbis that come to his father-in-law – he accords the most honor to the Besht.
He once asked him the reason for this.
So he answered that he goes around the world and is “va-tigzor” (meaning that a Tzadik decrees and God fulfills his decree).
The Besht once saw R. Beirush – he said about him that he has the image of God.
Afterward, Beirush became Rav in Mezhibozh. The Bick family are his descendants.
I.F.
Elazar Zohn
ר' יעקב עמד ר' מאיר עמדין איז געווען א גביר'ס אן איידעם און האט נישט גענעמען קיין {סחר} [שכר] רבנות. אויך קיין געשעפטן האט ער געפיהרט – נאר די רביצין איז שוין אנגעגאנגען מיט דעם {מ} מסחר.
ער האט גענעמען אלס איידעם דעם זון פון ר' חיים הכהן ראפאפארט פון לעמבערג. ער האט געהייסען ר' בירוש.
ר' בירוש האט געזען דאס פון אלע רבנים וואס קומען צום שווער – גיט ער מער כבוד אב דעם בעש"ט.האט ער אים אמאל געפרעגט די סיבה דאפון.האט ער אים געענטפערט ער געט ארום אויף דער וועלט און איז א "ותגזור" (צדיק גוזר וה' מקיים)
דער בעש"ט האט ר' בירוש אמאל געזען – האט ער אויף אים געזאגט דאס ער האט דעם צלם אלקים.
ר' בירוש איז דערנאך געווארען רב אין מעזשביזש. די ביק'ס שטאמען פון אים.
י.פ)
אלעזר זאהן
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.