הצמח צדק מוכיח יהודי באולם נשפים בפריז
כשהרבי מליובאוויטש, שאך נפטר, היה בווינה הוא הוביל את 'טיש הי"ט כסליו'. במהלך האירוע הוא סיפר את המעשה הבא על הסבא שלו ה'צמח צדק'. את השיחה הוא פתח כך: כשמוכיחים יהודי, צריך ללכת עם כל האמת ואין לגשת לכך בהונאה, אלא במישרין, בכוח אבל עם כל האמת. פעם אחת הצמח צדק היה בפריז. הוא נסע […]
הרב בוחן את המגיד ממעזריטש
הרב והגאון מווילנה למדו ביחד. [הערה בגליון:] (?) פעם אחת, הם שוחחו על כך שיש אחד "בער'לה" מגיד במעזריטש שהוא ידוע כלמדן והרבה יהודים נוסעים אליו. הם החליטו לנסוע אליו ולבחון אותו כדי לראות אם הוא [אכן] למדן. כשהרב הגיע אל המגיד, המגיד בא אל הדלת בעצמו ובירך אותו לשלום, והורה לו לשבת. הרב בחן […]
תיקון נפשות חשוב מלימוד תורה
ר' זלמן אורנשטיין סיפר להרבי מקינוב: הרב [שניאור זלמן מליאדי] היה תלמיד של ר' מיכל מזלאטשוב. כשר' מיכל נסע הוא לקח איתו את תלמידיו ועמם הלך [גם] הרב. כשר' מיכל היה אצל המגיד הוא הנהיג ששניהם יוכלו להוביל טישים נפרדים במהלך הסעודה השלישית [של שבת]. בזמן שהרב מזלאטשוב אמר תורה נהג המגיד לשתוק, אבל כשהמגיד […]
רש"ז מקבל הסכמות מר' שמלקה ומההפלאה
כשהרב [ר' שניאור זלמן מליאדי] החל לכתוב את שולחן ערוך הרב שלו, המגיד אמר לו שלא יפסוק הלכה עד ששני גאוני הדור, האחים ר' שמלקה מניקלסבורג וההפלאה [ר' פנחס מפרנקפורט], מסכימים איתו. וכך היה. ר' שמלקע וההפלאה עברו על כל פסק דין. כך מקובל בקרב החסידים ולכן העולם החסידי מחזיק מהשולחן ערוך הרב. י.פ. […]
התקדמות מהירה מדי
לאחר פטירתו של המגיד, הרב [ר' שניאור זלמן מליאדי] נפרד לשלום מ'המלאך'. 'המלאך' ליווה אותו בדרכו ונסע איתו חלק מהדרך. באמצע הדרך אמר 'המלאך': "הסוסים מובלים מהר מדי." הרב ענה על כך: "אמת. לא למדתי מספיק קבלה." נסעו שניהם בחזרה והרב נשאר אצל 'המלאך' שנתיים. בתקופה זו הוא כתב את ספרו על הקבלה. י.פ. […]
יחסי רביים ותלמידיהם בדורות הראשונים
אנשים מספרים בדיוק כפי שר' חיים ויטאל היה מבוגר בשנתיים מהאר"י הקדוש, כך היה המגיד מבוגר מהבעש"ט בשנתיים. בצוואה של המגיד כתוב שהוא חילק את החסידים שלו בין תלמידיו. מכיוון שהגליציאנים היו קצת פשוטים, ירש אותם ר' אלימלך. ואת אזור בלרוסיה הוא הקצה לרב [=לר' שניאור זלמן מליאדי] מכיוון שהם היו צריכים מלומד. […]
לר' ברוך אין כבוד לתורתו של רש"ז
פעם, ר' ברוך הציק לרב [=ר' שניאור זלמן מליאדי, בעל התניא] כל כך, שהרב התעצבן וצעק: "אין לך שום כבוד לתורה שלי!!" קרא ר' ברוך: "היכן כתוב משהו על כך שיהודי חייב לדעת ללמוד?!" וענה לעצמו: "אכן, זה כתוב במקום אחד: 'למדו היטב' – אבל רש"י אומר לימדו להיטיב." י.פ. הרבי ממז'יבוז'
נכד בגשמיות ונכד ברוחניות
פעם אחת, אמר הרב [ר' שניאור זלמן מליאדי, בעל התניא] לר' ברוך: "אתה אמנם נכד של הבעש"ט, אבל רק בגשמיות. אני נכד ברוחניות." י.פ. הרבי ממז'יבוז'
ר' ברוך לא מסכים לבעל התניא לנסוע לציון קבר הבעש"ט
כשהרב [=ר' שניאור זלמן מליאדי, בעל התניא] היה במז'יבוז', ר' ברוך היה בריב גדול איתו, ולא הרשה לו ללכת אל ציון קבר הבעש"ט. י.פ. הרבי ממז'יבוז'
כיצד שורך המגיד את נעליו
הרב [בעל התניא] לא בא אל המגיד ללמוד תורה, אלא רק לחפש מידות מזוקקות. הוא רצה לראות כיצד הוא שורך את הנעלים. י.פ. הרבי מקינוב
הרבי הקדוש מרוז'ין מעשן בערב שבת
האדמו"ר 'הצמח צדק' נהג לכנות את הרבי מרוז'ין 'הרבי הקדוש מרוז'ין'. שמעתי מכ"ק [=כבוד קדושת]… האדמו"ר… נבג"מ [=נשמתו בגנזי מרומים], זי"ע הכ"מ [=זכותו יגן עלינו הריני כפרת משכבו], ש'הצמח צדק' שלח את ר' אייזיק האמלער זצ"ל (שהיה גאון וצדיק מגדולי החסידים אצל האדמו"ר הזקן, אצל האדמו"ר האמצעי ואצל 'הצמח צדק') בשליחות לצדיק מרוז'ין. הוא הגיע […]
ר' שניאור זלמן מליאדי נוסע לציון הקבר של הבעש"ט בלא רשות
פעם אחת נסע הרב [=ר' שניאור זלמן מליאדי] למז'יבוז' לציון הקבר של הבעל שם טוב ור' ברוך הקפיד עליו [משום כך]; כיצד הוא נסע למז'יבוז' בלא לבקש ממנו רשות?! [אז] ענה לו הרב: "אמנם אתה נכדו [של הבעש"ט] בגשמיות [=ביולוגית], אבל אני נכדו ברוחניות, ומכיוון שתלמיד הוא כמו ילד, יש לי זכות לבוא לציון במז'יבוז'." […]
התני"א לומד לומר "לא אני!"
אצל המגיד היה נהוג שלאחר הטיש התלמידים עסקו בדברי התורה שאמר, הם חזרו עליהם והסבירו אותם אחד לשני. פעם אחת, היה וויכוח על מאמר אחד והחליטו ללכת אל המגיד ולשאול אותו למה הוא התכוון. בדרך-כלל, כשקרו דברים כאלו היו מבקשים מר' שלמה לוצקער, הגבאי של המגיד, שישאל את המגיד בשבילם בגלל שלאחרים לא הייתה רשות […]
הרבי מרוז'ין מבין הכל
הרב [=ר' שניאור זלמן מליאדי] נסע דרך פרוהובישט והלך לבקר את ר' אברהם, בנו הבכור של ר' שלום (שאנשים קוראים לו ה'מלאך השני') ואת הרבי מרוז'ין. ר' אברהם כבר היה נשוי והרבי מרוז'ין היה עדיין ילד. כשהרבי שאל את הרבי מרוז'ין מה הוא לומד בחדר, הרבי מרוז'ין ענה לו: "כיצד יתכן שאדם מקבל עול מלכות […]
העגלון ור' שניאור זלמן מליאדי
הרב [=ר' שניאור זלמן מליאדי] היה אדם חלש ועני מאוד. פעם אחת, הוא רצה לנסוע אל המגיד במזריטש ולא יכול היה לעשות זאת ברגליו. הוא ביקש מבעל העגלה המקומי שירשה לו לנסוע עם הסוס והעגלה שלו. אמר העגלון: "מילא להשאיר את אשתי והילדים בלי פרנסה – אני בעצמי סומך על ניסים, אבל הסוסים לא מבינים […]
התניא מעצב צורת אותיות
פעם אחת המגיד ביקש מהתניא, שמכיון שהבית יוסף והאר"י היו חלוקים בנוגע לאופן בו צריך לכתוב אותיות מסוימות [=בספרי תורה, תפילין, ומזוזות] – אז שהתניא ימציא ויעצב כתב שיהיה מקובל על שני הצדדים. התניא התיישב וייצר כתב כזה. בדרכו הביתה הוא עבר דרך אנאפאליע והתאכסן אצל סופר אחד. הוא ראה כיצד הסופר השתמש באותו הכתב […]
ללא שם
[הערה: פרגמנט. נמחק בכתב היד]
מקטרת בערב שבת
אחד מתלמידיו החשובים של הצמח צדק, ר' אייזיקעל חוזר, נשלח אל הרבי מרוז'ין כדי ללמוד הנהגה וחסידות. לאחר מכן הוא סיפר שבתחילה הוא בשום אופן לא ראה אף בו שום גדולה – עד יום שישי בערב כשהוא התחיל להתכונן לשבת – אז, הוא ראה את גדולתו – הוא פשוט התעלה כל דקה מדרגה לדרגה. הרבי […]
ר' אברהם המלאך והרש"ז לומדים יחד
המלאך [ר' אברהם] למד עם הרב [=רש"ז] [את תורת ה] נסתר, והרב למד עם מלאך נגלה. (נשמע מחסידים זקנים) הרבי מבויאן י.פ. [הערה: ראה כרם ישראל, יג ע"א, אות ב']