מופת בסוכה של הבעש"ט
הרבי מברודי, ר' אברהם מנדל שטיינבערג – חסיד סדיגורה סיפר: פעם אחת ר' יצחק מהמבורג היה באותה עיירה בה התיישב הבעש"ט. זה היה ביום הראשון של סוכות וירד גשם כל-כך חזק, שלא יכלו לקיים מצוות סוכה. אמרו לו שבסוכה של הבעש"ט לא יורד גשם ושחסידים שרים ורוקדים ומקיימים מצוות סוכה בהידור. אז הוא ניגש [לשם] […]
גלגולו של רבן יוחנן בן זכאי
הרב מברודי, ר' אברהם מנדל שטיינבערג, סיפר פעם שהבעש"ט אמר על ר' חיים מצאנז – מחכמי ברודי – שהייתה לו נשמת ר' יוחנן בן זכאי. ר' יוחנן בן זכאי לא חטא בשום חטא כל חייו – רק חטא אחד היה לו לפני פטירתו כשהוא בכה (ברכות – כח ע"ב "כשחלה ר' יוחנן בן זכאי נכנסו […]
בעל העגלה החוטא שהפך לשמש בגן-עדן
בעש"ט (1) כשהבעש"ט רק הגיע למז'יבוז' היו בעיר הרבה מתנגדים, אבל למדנים גדולים. ראש למתנגדים היה יהודי אחד עשיר שהייתה לו בת אחת. הבת נהייתה חולה מאוד וכל מה שהרופאים ניסו לעשות, לא עזר. כמה נשים באו אל אשתו וייעצו לה שכדאי ללכת אל הבעש"ט – אולי הוא יוכל לעזור. הצליחה האישה לשכנע את […]
הבעש"ט טובל את ראשו בעצמו
כשהבעש"ט נפטר טבלו תלמידיו את גופו במקווה. כשהגיעו אל הראש, והיה צריך להשקיע אותו במים, אף אחד מן התלמידים לא רצה לגעת בראש ולטבול אותו. מספרים שהבעש"ט כופף וטבל את ראשו בעצמו. י.פ. אלעזר זאהן ממז'יבוז'
לאחוז בגארטל של הבעש"ט
פעם אחת, בבית הכנסת של הבעש"ט קרה שבזמן 'כל נדרי' – החזן התלונן לבעש"ט שתפילותיו לא טובות – אין לו כוונות נכונות. שאל אותו הבעש"ט: "רק אחוז בי בגארטעל [=חגורה] וכבר תתפלל טוב" וכמובן שתפילות החזן היו טובות. י.פ. אלעזר זאהן ממז'יבוז'
ילד תמורת מעמד
בעש"ט (1) לנגיד אמיד מדרזאשנה לא היו ילדים כלל, רחמנא ליצלן. הוא הלך אל הבעש"ט וביקש רחמים. אמר לו הבעש"ט: "אם תרצה שיהיה לך ילד, זה אפשרי, אבל אתה חייב להסכים להיות עני. דון בכך עם אשתך לראות אם היא מסכימה לכך." אשתו הסכימה והוא חזר אל הבעש"ט. בירך אותו הבעש"ט – ואכן נולד […]
כשהמגיד היה אצל הבעש"ט בפעם הראשונה
כשהמגיד הגיע לראשונה אל הבעש"ט לשבת להתוודע לדרכו, הוא לא התפעל מידיעותיו בקבלה ומתנהגותו. בשבת הוא החליט לבחון אותו. הניסיון היה שהוא יחשוב על [סוגייה] קשה בתוספות ויראה אם הבעש"ט יחוש בזאת. בסעודה שלישית הבעש"ט החל דיון על אותו העניין מהתוספות. מאז והלאה המגיד נהייה מחסידיו המסורים של הבעש"ט. י.פ. פ. לאנדא
מה שמצא הבעש"ט במקומות הנמוכים
ר' הירש'לה מצ'ורטקוב, אביהם של ר' שמלקה ושל [מחבר ספר] 'הפלאה', היה אב בית דין בצ'ורטקוב. הוא היה יהודי קדוש – אחד מצדיקי מרא דחושבנא [=בעלי חשבון הנפש] שהעלו על הכתב כל מה שהם עשו בכל יום וערכו חשבון על כל מה שקרה באותו היום. פעם אחת, כשר' הירש'לה בחן מה הוא עשה באותו היום, […]
טוב ללמוד מלנסוע לצדיק
ר' שמואל ווארכיווקער התלונן אצל הבעש"ט שהבן שלו, ר' ליפע מכמעלניק סירב לנסוע איתו אליו. ענה לו הבעש"ט: "זה באמת לא חשוב, יותר טוב שהוא ידאג (ללמוד) לסמ"ע [ספר מאירת עיניים]." (ספר מאת ר' פלק כהן). ר' ליפע היה חתנו של ר' פלק כהן. י.פ. פנחס לנדאו
ר' מיכל מזלאטשוב מתבודד שלוש שנים
ר' מיכל'ע מזלאטשוב היה חתנו של גביר אחד. לאחר החתונה, ר' מיכל'ע הצליח לשכנע את חמיו שיתן לו חדר מיוחד שבו הוא [יוכל] להיות יום שלם בלי שאף אחד יוכל להיכנס. את האוכל היו צריכים להכניס דרך חרך בדלת. ודלת מיוחדת נבנתה עבור בית שימוש. כך זה היה במשך שנה אחת-שתיים. אמנם זה לא מצא-חן […]
מלאך רע יכול למסור לשון הרע
פעם אחת בסוכות בערב, כשר' חיים מצאנז מחכמי בראד התיישב לבד בסוכה עם בנו, הוא דיבר נגד הבעש"ט כפי שאסור לדבר! ואחר כך הם הלכו לישון. מוקדם בבוקר הוא התעורר והלך למקווה, ובדרך הוא פגש את הבעש"ט. שאל אותו הבעש"ט: "מה? יושבים עם אושפיזין קדושים בסוכה ומדברים כך לשון הרע?" ר' חיים תהה כיצד ידע […]
המגיד והבעש"ט לומדים זוהר
לפני שהמגיד החליט לבקר את הבעש"ט הוא היסס מאוד אם כדאי לו לנסוע מכיוון שהוא פחד מאוד מביטול תורה, אבל בסופו של דבר הוא נסע. כשהוא הגיע, הבעש"ט שאל אותו: "האם אתה למדן?" ענה לו המגיד –"ככה אומרים." הבעש"ט הוציא זהר והראה לו קטע וביקש ממנו שהוא יאמר פשט [=יסביר] – אמר לו המגיד פשט, […]
גם רבי, גם רב וגם מגיד
ר' אלעזר לעכישאווער – אחד מהחסידים הנעלים – פגש מכבר את הבעש"ט וגם הכיר את ה[רבי] מרוז'ין. הוא נפטר כשהיה כמה שנים מעל גיל 90. הוא סיפר: כשהבעש"ט היה בעולם הכל היה אחד – הבעש"ט היה גם רבי, [גם] רב ו[גם] מגיד. לאחר הסתלקותו הם נהיו [תפקידים] נפרדים – סתם רבי נהייה הרבי מקוריץ, סתם […]
על מחלוקת הבעש"ט ור' חיים מצאנז
למרות שהבעש"ט בעצמו ציווה על אנשים לדבר עליו רעה בפני ר' חיים מצאנז (מהעיר ברודי) כי ידע שר' חיים יהנה מכך מאוד – זה פעם הפריע לו שר' חיים מתנגד לו כל כך – הוא בכל זאת ציווה לשאול את ר' חיים: "מה אתה חושב על עצמך?" הוא ענה: "אני כלום." [והמשיכו לשאול:] "ומה אתה […]
ר' שלום מרמה את השטן
בשנה האחרונה לפני פטירתו, בדרכו למרחצאות [לטיפול], הרבי משטפנשט, היה בסדיגורא. כשהוא נפרד מהרבי מסדיגורה הוא נעמד עם רגל אחת על הכורסה ועם השניה על הארץ וסיפר את המעשה הבא: כשרבונו של עולם רצה להחריב את בית המקדש בא סמאל [השטן] ולא רצה לאפשר לו לעשות זאת, כי היה נראה לו שלא יצא לו שום […]
הבעש"ט כותב הגהות לספר הצורף
הבעש"ט לא רצה להראות את [כתב היד של ספר] הצורף לאף אחד כי לא רצה שאף אחד יקרא בו לפני שהוא מסיים את ההגהות שלו. רק לר' [פנחס] מקוריץ הוא הראה את זה שלוש פעמים. חסידים אומרים שהבעש"ט כתב את ההגהה האחרונה בשבוע האחרון לפני שבועות – בשנה שהוא נפטר. י.פ. פנחס לאנדוי
מדוע נקרא ספר הצורף כך?
למה זה [הספר] נקרא 'צורף'? הבעש"ט קרא לזה כך בגלל שהמחבר של אוסף הכתבים עסק בצורפות, היה צורף מוורשה. י.פ. פנחס לנדוי
הגהה אחת של הבעש"ט על ספר הצורף
פנחס לנדוי ראה את אחת מההגהות של הבעש"ט בספר הצורף שהיה אצל פייגע'לה [שם היה כתוב]: "לא להדפיסו ולא להעתיקו מכיוון שהוא אחד ואין שני לו. אחד ואין שני לו? הכיצד [?] הלא אדם הוא? אלא בסוד 'ויהי ערב ויהי בוקר יום אחד' [בראשית א, ה] וחמישה נוספים לו, ושבת שקולה כנגד שניים". ר' אהרון […]
כוחו של הבעש"ט היה בחסידיו
הצדיקים הסבירו מהי הסיבה לכך שקראו לו "בעל שם": "בעל" כלומר אדון, מושל. לכל מושל יש את כלי הזיין שלו שבעזרתו הוא מושל. כלי הזיין של הבעל שם היה הנשמות של הנפשות שהוא משך אחריו כחסידים. 'נפש' היא 'שם' – ראיה לכך היא הפסוק: "נפש חיה הוא שמו". אז הוא נקרא בעל שם – בגלל […]
הדגל מחנה אפרים פותח את עיני אנשי סטינוב למתן צדקה
ר' משה חיים אפריים מסדליקוב, נכד הבעש"ט, היה עשיר. פעם הוא עזב את סטינוב ופגש בר' אהרון מקליבע שהיה עני מאוד, אביון. לאחר שהם בירכו זה את זה, ר' אהרון שאל אותו: "מהיכן אתה מגיע?" כשה[רבי] מסדליקוב ענה שהוא בדיוק עזב את סטינוב, ר' אהרון אמר: "אוי לי! זה [=סטינוב] יהיה עכשיו כמו מצולה בלא […]
ר' יעקב עמדן לא יכול להתחרות בבעש"ט
ר' יעקב עמדן אמר פעם: "מכיוון שאני כבר זקן, אני לא יכול להתחרות עם הבעש"ט" י.פ. הרבי מקינוב
הבעש"ט רוצה להגיע לגן עדן כטיפש
לפני שהבעש"ט נפטר הוא אמר שלפני שיגיע לעולם הבא, אני רוצה שיקחו ממנו את כל ההשגות כי הוא רוצה לבוא לשם כמו טיפש – בחינת "פני יאמין לכל דבר" [משלי יד, טו]. י.פ. הרבי מבויאן ר' מרדכי שלמה פרידמן
מה קרה כשלרבי מקאריץ לא היה זמן ללכת למקווה
ר' פנחס מקאריץ היה אצל הבעש"ט בימים האחרונים של החג בפסח האחרון של חייו, אבל הוא הגיע מאוחר מאוד ולא היה לו זמן ללכת למקווה. אמר הבעש"ט: "אוי חבל, הוא היה עושה לנו טובה גדולה אם היה הולך למקווה!" (בשבועות ההוא, הוא נפטר). כשר' פנחס מקאריץ היה על ערש דווי, ר' חיים מקראסנא, אחד מתלמידי […]
המגיד הופך לתלמידו של הבעש"ט
פעם אחת, לפני שהמגיד הפך להיות תלמיד של הבעש"ט, הוא חזר מהמים [=מקווה] ופגש בבעש"ט ובתלמידיו. הבעש"ט פנה אל תלמידיו ואמר: "אתם רואים – ככה היה נראה אדם הראשון לפני החטא". התלמידים ניגשו אליו [=אל המגיד] וביקשו ממנו שיהפוך לתלמיד של הבעש"ט, אבל הוא לא רצה. הוא חלם שהבעש"ט יהפוך להיות תלמיד שלו, אבל בסופו […]
אכילתו של הבעש"ט
לאחר פטירת הבעש"ט, התלמידים האחרים שלו לא רצו להכיר במגיד כממלא מקומו [של הבעש"ט]. הם הסכימו ביניהם שמי שיספר מעשה או מאמר מהבעש"ט שאף אחד מהם לא שמע, אז בו הם יבחרו כממשיך. רק המגיד יכול היה לספר מעשה שאף אחד אחר לא ראה או שמע [על הבעש"ט]. הוא סיפר שהוא בעצמו ראה שכשהבעש"ט לקח […]
בקשתו של הבעש"ט מסמאל
כשהבעש"ט היה על ערש דווי בא אליו הס"מ [=סמאל, השטן] ושאל אותו: "אתה רוצה שהמשיח יבוא?" הבעש"ט ביקש ממנו שייתן לו שעתיים לחשוב על-כך. לאחר שעתיים בא סמאל עוד הפעם אל הבעש"ט שהשיב לו: "אני רוצה שהמשיח יבוא בעוד שישים שנה. ואם מסיבה כלשהי הוא לא יוכל לבוא, אני אהיה חייב להיוולד עוד הפעם". שישים […]
מדוע עורכים סעודה שלישית עם מניין יהודים ומאכלים טובים
פעם אחת הגיע הבעש"ט לכפר אחד בשבת. הוא ראה כיצד יהודי פשוט ערך סעודה שלישית עם מניין יהודים ומאכלים טובים. שאל אותו הבעש"ט "מדוע אתה עושה כזאת שמחה בסעודה שלישית?" ענה לו היהודי: "אומרים – 'שלא תאבד נשמתי בין גויים'. בסעודה שלישית כשהנשמה היתירה יוצאת ממני אני רוצה שהיא תלך בין יהודים." י.פ.
מתי נפטר הבעש"ט
לא ידוע באיזה יום נפטר הבעש"ט. חלק מהאנשים אומרים שזה היה ביום הראשון של שבועות – וחלק טוענים שבשני. הרבי מבויאן, ר' יצחק פרידמן אמר על כך: "כתוב 'יסוד צדיק בשבעה נעלם', מכאן שהיה זה ביום השני של שבועות (ז' בסיון)" אנשים אומרים שהבעש"ט היה בבחינת משה רבנו. משום כך, כמו שלא ידוע מקום קבורתו […]
כיצד ניצל הבעש"ט בדרכו לארץ ישראל
כשהספינה עליה נסע הבעש"ט לארץ ישראל, החלה לשקוע, הבעש"ט פחד כל כך שהוא שכח [כל] מה שידע. לאחר מכן, הוא ניצל ביחד עם תלמידו ר' הירש סופר. הבעש"ט ביקש מר' הירש: "אתה סופר – מנה לי את האותיות." וכשהוא החל למנות את האותיות חזר זכרונו של הבעש"ט והוא החל להיזכר בהכל כמו קודם לכן. […]
הבעש"ט שותה יין בלי להשתכר
כשהבעש"ט נסע בדרך לארץ ישראל, הוא עצר בקונסטנטינופל והתארח אצל אחד מחשובי ראשי הקהל שם. זה התרחש בדיוק בפסח ונתנו לבעש"ט יין ישן ומכובד עבור ארבע כוסות. יין שעליו אומרים מביני עניין שאפשר להשתכר ממנו גם אם שותים רק כוס קטנה. אולם, הבעש"ט שתה את כל ארבע הכוסות וזה לא היה ניכר. מעשה זה […]
כל סיפור על הבעש"ט הוא אפשרי
הרבי מסדיגורה, ר' אברהם יעקב, אמר פעם: "אף מעשה אמיתי לא כתוב בשבחי הבעש"ט. אבל, אם זה נכתב אפשר להאמין לכך – שכן, אין דבר שאי אפשר להאמין לגבי הבעש"ט." י.פ. הרב מפרוהובישט הרב רייטער
התגלות הבעש"ט – גרסה שנייה
התגלות הבעש"ט פעם אחת הבעש"ט נסע דרך כפר אחד, וגוי אחד זרק עליו אבן. הגוי החל לשקוע באדמה וככל שניסו להצילו, כך הוא שקע יותר. רצו גויים אחרים אחרי הבעש"ט וביקשו ממנו שירחם על הגוי ויצילו. הוא אמר שאם הנער יבטיח שהוא לא יעשה זאת שוב, אז הוא יזכה לישועה. ואכן כך היה. לאחר […]
נסיעתו של ר' וואלף קיציס לבראד
פעם אחת, באופן פתאומי הבעש"ט הורה לר' וואלף קיציס לנסוע לבראד. ר' וואלף לא שאל שאלות ויצא לדרך. דרכו הייתה קשה וכשירד הלילה ר' וואלף נכנס לפונדק וביקש מקום ללון. החוכר בעל הפונדק אמר לו שהוא ירשה לו לישון שם, אולם בתנאי אחד שאם יבואו עוד אורחים הוא יהיה חייב לתת להם את מיטתו. ר' […]
יחסי רביים ותלמידיהם בדורות הראשונים
אנשים מספרים בדיוק כפי שר' חיים ויטאל היה מבוגר בשנתיים מהאר"י הקדוש, כך היה המגיד מבוגר מהבעש"ט בשנתיים. בצוואה של המגיד כתוב שהוא חילק את החסידים שלו בין תלמידיו. מכיוון שהגליציאנים היו קצת פשוטים, ירש אותם ר' אלימלך. ואת אזור בלרוסיה הוא הקצה לרב [=לר' שניאור זלמן מליאדי] מכיוון שהם היו צריכים מלומד. […]
הספר החסידי הראשון
[ספר] 'קול אריה' לר' אריה ליב המוכיח מפולנאה נחשב הספר החסידי הראשון. שם כתובות ומוזכרות תורותיו של הבעש"ט. [גיליון:] (? אוצר הספרים, תקנ"ח. תולדות יעקב יוסף תקמ.) המוכיח מפולנאה נסע בעולם מכיוון שהבעש"ט גזר עליו להפיץ את דרכו מהדוכן [=בבתי כנסיות, כמטיף]. י.פ. הרבי מצאנז הרב רוטנברג
התגלות הבעש"ט
התגלות הבעש"ט הוא התגלה בשנת ת"פ [1720], אבל התחיל לעשות רושם גדול לראשונה בשנת ת"ק [1740]. הוא נתגלה באוקופ. בפעם הראשונה שהכירו בגדולתו הייתה כשהוא היה עוזר מלמד. הילדים שלו [שחנך אותם] היו היחידים שניצלו ממעשים מכוערים. לפני שהבעש"ט התגלה הוא כתב מכתב לגדולי הדור. תוכן המכתב מודפס בספר אחד שהרבי מלובביץ' פירסם. {?} […]
אחיה השילוני רבו של הבעש"ט
פעם אחת הבעש"ט אמר שאחיה השילוני היה רבו וששלחו אותו אליו מן השמים כדי ללמוד איתו. ה'תולדות' מזכיר בספרו שר' אחיה השילוני היה רבו של הבעש"ט. י.פ. הרבי מצאנז הרב רוטנברג
ר' מאיר מקונסטנטין נהייה חסיד של הבעש"ט
בנו של ר' יעקב עמדן, ר' מאיר מקונסטאנטין, חשד שהבעש"ט היה מכתו של שבתאי צבי, חס וחלילה. אולם, הוא רצה להיות בטוח ולכן, נסע אל הבעש"ט. הוא כל כך התפעל מהתנהגותו שנהייה אחד מחסידיו הראשונים. י.פ. הרבי מצאנז הרב רוטנברג
באילו ספרים מוזכרים הבעש"ט ועיסוקו בקמיעות
היכן מוזכר הבעש"ט בספרים [הקדושים] העתיקים בספר סוד יכין ובועז מאת ר' מאיר מרגליות (מחבר הספר מאיר נתיבים), מוזכר באמצע הספר הציטוט "מורי ידידי הרב החסיד ר' ישראל בעש"ט הקדוש העוסק בסתרי תורה." ב[ספר] מים חיים לר' חיים רפפורט מוזכרת גביית העדות מהבעש"ט. ב[ספר] לוחות העדות מוזכר מה שאמר הבעש"ט על קמיעות. אגב, הבעש"ט נתן […]
דברי צדיקים
הבעש"ט פירש: "'ומותר האדם מן הבהמה אין' – יתרון האדם הוא שהוא מבין שהוא לא שווה כלום." ר' מנדל מוויטבסק אמר:" 'אמת מארץ תצמח' אבל אני שנמוך מן הארץ – ממני היא בוודאי תצמח." י.פ. דוד טווערסקי
כיצד נולד הבעש"ט
כיצד נולד הבעש"ט ר' אליעזר, אביו של הבעש"ט היה מפורסם כמכניס אורחים גדול. בזמן שאשתו של ר' אליעזר הייתה בהריון, היה רעש גדול בשמים על כך שנשמה כה גבוהה עומדת להיוולד. לס"מ היה אינטרס אישי למנוע זאת. בתחילה, הוא רצה להבין מדוע לר' אליעזר מגיעה כזאת זכות גדולה. הצדיקים הגדולים בשמים אמרו לו: "מכיוון שהוא […]
הבעש"ט מכניע את אלכסיי
לבעש"ט היה [עובד] גוי אחד בשם אלכסיי, שנהג להבעיר את התנור. הבעש"ט ראה ברוח הקודש שהוא היה רשע גדול – שהיה ביכולתו להחריב את העולם. לכן, הוא החניף לו ומדי פעם נתן לו רובל אחד יותר. פעם אחת, הוא נסע איתו בקפיצת הדרך. פתאום, נעמד הגוי באמצע היער וצעק על הבעש"ט שהוא רוצה להרוג אותו. […]
דבקות הבעש"ט בתפילה
לפני שהבעש"ט התגלה, הוא היה מלמד בכפר ליד טשורטקוב. באותם ימים, לא היו מספיק יהודים בכפר למניין. אבל, פונדקאי אחד רצה שיהיה אצלו מניין והבעש"ט התפלל שם לפני העמוד [=כחזן]. כשה'מאיר נתיבים' שמע על כך, הוא זימן את הבעש"ט אל בית הכנסת ושאל אותו: "אתה באמת יודע להתפלל? נו, תתחיל לומר את 'כל נדרי'" [=התפילה […]
פרש רוסי או אליהו הנביא
פעם אחת הבעש"ט הגיע לסיטון. לא היה לו כסף ללון באכסניה – אז הוא התאכסן אצל חייט אחד, עני אך ישר. זה היה לפני סוכות ובעיר לא היה אף אתרוג. הלך הבעש"ט אל פרנס העיר ואמר לו שהוא רוצה לנסוע לעיר גדולה יותר ושהוא – הבעש"ט – יכסה חצי מהוצאות הנסיעה. אבל גם בעיר ההיא […]
הבעש"ט מעיד על חריפותו של הנוב"י (גרסה שנייה)
ברשותו של הרבי מצאנז היה מכתב מהבעש"ט שהוא העתיק מהעתק שמלפני כמה 30-40 שנה. המכתב היה ממוען לר' גרשון מקיטוב. המכתב מזכיר ש"בעברי דרך ק"ק אפטא (הנודע ביהודה נולד באפטא) פגשתי בבית המדרש את האברך ר' יחזקאל וחברו, שהתווכחו בענייני טריפות הריאה, ואני הכרעתי ביניהם." ובמכתב כתוב שהבעש"ט אמר על הבחור הצעיר, ר' יחזקאל, שהוא […]
מקום המקווה בו נהג הבעש"ט לטבול
אומרים שבקיטוב יש מקווה בו הבעש"ט היה טובל. הוא היה בין שני הרים שבדרך בין קיטוב לקוסוב. י.פ. הרבי מוויז'ניץ הרב האגער
שיויתי השם לנגדי תמיד
הרבי מוויז'ניץ הוא צאצא של ר' קאפיל חסיד – אחד מתלמידי הבעש"ט. הוא היה בעל התפילה אצל הבעש"ט. קראו לו ה"שויתיניק" מכיוון שהוא תמיד צעק: "שיויתי ה' לנגדי תמיד" י.פ. הרבי מוויז'ניץ הרב האגער
העגלון המת שמביא רפואה מגן עדן
לאחד מראשי המתנגדים במז'יבוז' הייתה בת יחידה. היא נהייתה חולה מאוד. הוא שכר שני יהודים שישגיחו עליה בלילה – שיתנו לה תרופות. אולם, אבוי!, כל מה שהרופאים הורו לעשות לא הועיל. הנשים החלו לשכנע את האמא – שינסו ללכת אל הבעש"ט. היא החלה להציק לבעלה עד שהוא הסכים והבטיח שילך אל הבעש"ט. אך, מכיוון שהוא […]
ר' חיים מצאנז לא רוצה ללמוד מהבעש"ט
פעם אחת, ר' חיים מצאנז התקשה להבין עניין קבלי אחד מתוך [הספר] 'עץ החיים'. היה שם גם ה'מאיר נתיבים' ור' חיים ביקש ממנו שיסביר לו את העניין. הוא הסביר, ועיניו החלו להאיר. הוא שאל אותו: "מאיפה למדת כזה פשט מאיר?" הוא ענה לו – "זוהי דרך הקבלה שהבעש"ט לומד עם תלמידיו" ר' חיים מצאנז […]
הבעש"ט מעיד על חריפותו של הנוב"י
ברשותו של הרבי מצאנז יש העתקה של העתקה של מכתב שהבעש"ט כתב בעצמו לר' גרשון מקיטוב. במכתב כתוב: בדרכי לאפטא, עברתי בתוך עיירה שם פגשתי שני צעירים שלמדו בבית הכנסת. הם התווכחו על עניין אחד בהלכה. אחד מהצעירים נקרא ר' יחזקאל ואני בטוח שהוא יהיה מורה הוראה בישראל (הוא הנודע ביהודה). המכתב הועתק ממכתב שהיה […]
ביתו המרופט של הבעש"ט לעומת דירתו הנאה של ר' ברוך
הבית בו שכן הבעש"ט, היה קטן ומרופט. לר' ברוך הייתה דירה גדולה ויפה. פעם אחת, הערשעלע אסראפאלער, שאל אותו: "איך זה שכל היחוס שלך מקורו בבעש"ט ובעוד הוא התגורר בכזה עוני, אתה מתגורר בכזה עושר?" אמר לו ר' ברוך: "נו, יש לך בוודאי תירוץ לקושי שלך – תוציא את זה מלבך." ענה לו הערשעלע […]
מדוע ר' מאיר עמדין מראה כבוד לבעש"ט
ר' מאיר עמדין היה חתנו של גביר אחד ולא קיבל שום משכורת על הרבנות. הוא גם לא היה איש עסקים – רק הרבנית, עסקה במסחר. הוא לקח את בנו של ר' חיים הכהן רפפורט מלמברג לחתנו. הוא נקרא ר' בירוש. ר' בירוש ראה שמכל הרבנים שבאים אל חמו – הוא הראה הכי הרבה כבוד […]
הבעש"ט מסרב לשתות כוס חלב
בקאנסטאנטין העתיקה, היה רב, ר' מאיר עמדין, בנו של ר' יעקב עמדין. כשהבעש"ט נהג לבוא לעיר הוא ערך את הקידוש אצל ר' מאיר עמדין. ר' מאיר נהג לקדש על חלב בשבת בבוקר. פעם אחת, כשהגישו לבעש"ט כוס חלב, הוא סירב לשתות אותה. ר' מאיר התפלא על כך. כשחקרו ודרשו את העניין, מצאו שהאישה שחלבה את […]
כמה קיבל הבעש"ט עבור ביקורו בקאנסטאנטין
הבעש"ט נהג לנסוע לקאנסטאנטין העתיקה. כשהוא היה [נוסע] פעם אחת בשנה, הם נתנו לו 5 רובל. כשהוא הגיע אליהם לשם פעמיים בשנה, הם נתנו לו שלושה רובל בכל פעם – כלומר, 6 רובל בשנה. י.פ. ר' אלעזר זאהן
קבורתו של 'הרב המתנגד' במז'יבוז'
ר' בירוש, נקרא 'הרב המתנגד' במז'יבוז'. כשר' בירוש נפטר, החברא קדישא רצו לקבור אותו ליד ר' וואלף קיציס, שנקבר ליד הבעש"ט. אבל בינתיים, ה'דגל מחנה אפרים' היה כבר במז'יבוז' והחסידים רצו לשמור את המקום ליד ר' וולף קיציס ריק בשביל ה'דגל'. בזמן הלוויה כל החסידים נעמדו על המקום שנותר ליד ר' וואלף קיציס ולא […]
נכד בגשמיות ונכד ברוחניות
פעם אחת, אמר הרב [ר' שניאור זלמן מליאדי, בעל התניא] לר' ברוך: "אתה אמנם נכד של הבעש"ט, אבל רק בגשמיות. אני נכד ברוחניות." י.פ. הרבי ממז'יבוז'
ר' ברוך לא מסכים לבעל התניא לנסוע לציון קבר הבעש"ט
כשהרב [=ר' שניאור זלמן מליאדי, בעל התניא] היה במז'יבוז', ר' ברוך היה בריב גדול איתו, ולא הרשה לו ללכת אל ציון קבר הבעש"ט. י.פ. הרבי ממז'יבוז'
הנסיעה אל הבעש"ט שלא צלחה
כשהבעש"ט היה במז'יבוז' הוא אכן נרדף רבות, אבל השם שלו תמיד נהייה גדול יותר ומופלא יותר. בתו של מתנגד אחד בעיירה רחוקה ממז'יבוז' נהייתה חולה מאוד. הרופאים כבר וויתרו עליה – יהודים הציעו לו שכדאי לו ללכת אל הבעש"ט. בלית ברירה, הוא קיבל את העצה ויצא לדרך. לא רחוק ממז'יבוז' החלו סערה איומה וסופת […]
'נחלת יעקב' אלו הם הילדים של הבעש"ט
כשה'דגל מחנה אפרים' בא להתיישב במז'יבוז' הייתה שם מחלוקת גדולה בין חסידים ומתנגדים. [הערת צד:](אגב, הרב המתנגד היה הסבא רבא של ר' חיים ביק) אבל החסידים טענו בפני ה'דגל' שמכיוון שהוא צדיק גדול בעל מידות, הוא צריך לעשות את הצעד הראשון וללכת אל הרב. הוא השתכנע. והחליטו ללכת אל הרב בשבת לקידוש. בדיוק כשה'דגל' דרך […]
ה'בער' יכול לרקוד!
הרבי מרוז'ין היה פעם אחת בציון של המגיד ממעזריטש. הוא אמר: אנשים אומרים שה'בער' [=הדוב וגם מתייחס למגיד] יכול לרקוד – אני לא ראיתי אותו רוקד אף פעם. אבל, עכשיו אני רואה ש'בער' אכן יכול לרקוד! אוי, הוא יכול לרקוד!! י.פ. הרבי מליאובה הוא בעצמו שמע מיהודי שהיה עד לכך