הייחוס של הרבי מקינוב – חלק א'

I. הייחוס של הרבי מקינוב הרבי הנוכחי מקינוב, ר' אברהם, הוא הבן  של ר' יעקב יוסף שהתיישב לראשונה בקינוב וכך ייסד את שושלת קינוב-אוסטראה. ר' יעקב יוסף נהג ברבנות מגיל 30. הוא גדל אצל הזקן מסקווירה –  ר' יצחק.  אשתו של ר' יעקב יוסף נקראה שרה סאסיע והייתה הבת של הגביר ר' הירש לייב שפירא […]

הבעש"ט כותב הגהות לספר הצורף

הבעש"ט לא רצה להראות את [כתב היד של ספר] הצורף לאף אחד כי לא רצה שאף אחד יקרא בו לפני שהוא מסיים את ההגהות שלו. רק לר' [פנחס] מקוריץ הוא הראה את זה שלוש פעמים.   חסידים אומרים שהבעש"ט כתב את ההגהה האחרונה בשבוע האחרון לפני שבועות – בשנה שהוא נפטר.   י.פ. פנחס לאנדוי  

כתביו של ר' אדם בעל שם וספר הצורף

מכיוון שהבעש"ט אומר: "הלא אדם הוא.." חסידים חושבים שאלו הם הכתבים של ר' אדם בעל שם טוב. הוכחה לכך היא שר' אדם בעש"ט גם הגיע לוורשה, ומחבר ספר הצורף [=ר' יהושוע העשיל בן רבי יוסף צורף] נקרא "הצורף מוורשה". החסידים הזקנים ידעו שר' אדם הוא שהגיע ל וורשה [הערת צד:] (?).  ספר הצורף עבר בירושה […]

התגלות הבעש"ט

התגלות הבעש"ט הוא התגלה בשנת ת"פ [1720], אבל התחיל לעשות רושם גדול לראשונה בשנת ת"ק [1740]. הוא נתגלה באוקופ. בפעם הראשונה שהכירו בגדולתו הייתה כשהוא היה עוזר מלמד. הילדים שלו [שחנך אותם] היו היחידים שניצלו ממעשים מכוערים.  לפני שהבעש"ט התגלה הוא כתב מכתב לגדולי הדור. תוכן המכתב מודפס בספר אחד שהרבי מלובביץ' פירסם. {?}   […]

הבעש"ט מעיד על חריפותו של הנוב"י (גרסה שנייה)

ברשותו של הרבי מצאנז היה מכתב מהבעש"ט שהוא העתיק מהעתק שמלפני כמה 30-40 שנה. המכתב היה ממוען לר' גרשון מקיטוב. המכתב מזכיר ש"בעברי דרך ק"ק אפטא (הנודע ביהודה נולד באפטא) פגשתי בבית המדרש את האברך ר' יחזקאל וחברו, שהתווכחו בענייני טריפות הריאה, ואני הכרעתי ביניהם." ובמכתב כתוב שהבעש"ט אמר על הבחור הצעיר, ר' יחזקאל, שהוא […]

הבעש"ט מעיד על חריפותו של הנוב"י

ברשותו של הרבי מצאנז יש העתקה של העתקה של מכתב שהבעש"ט כתב בעצמו לר' גרשון מקיטוב. במכתב כתוב: בדרכי לאפטא, עברתי בתוך עיירה שם פגשתי שני צעירים שלמדו בבית הכנסת. הם התווכחו על עניין אחד בהלכה. אחד מהצעירים נקרא ר' יחזקאל ואני בטוח שהוא יהיה מורה הוראה בישראל (הוא הנודע ביהודה). המכתב הועתק ממכתב שהיה […]

הרבי הקדוש מרוז'ין מעשן בערב שבת

האדמו"ר 'הצמח צדק' נהג לכנות את הרבי מרוז'ין 'הרבי הקדוש מרוז'ין'. שמעתי מכ"ק [=כבוד קדושת]… האדמו"ר… נבג"מ [=נשמתו בגנזי מרומים], זי"ע הכ"מ [=זכותו יגן עלינו הריני כפרת משכבו], ש'הצמח צדק' שלח את ר' אייזיק האמלער זצ"ל (שהיה גאון וצדיק מגדולי החסידים אצל האדמו"ר הזקן, אצל האדמו"ר האמצעי ואצל 'הצמח צדק') בשליחות לצדיק מרוז'ין. הוא הגיע […]

הכתבים שברשות הרבי מצאנז

ברשות הרבי מצאנז יש הרבה מכתבים וכתבי יד, ביניהם מכתבים מהמגיד מטריסק, מר' חיים מצאנז ומאחרים. בנוסף לכך גם העתקה של אחד מכתבי היד של הבעש"ט.   י.פ.

שיחות החולין של המגיד

ר' שמואל מברודי, אחד מחכמי ברודי, היה תלמיד של הרבי מברדיצ'ב והיה איש קדוש. פעם אחת, הוא בא לבקר את הרבי מברדיצ'ב ולא היה יכול להיכנס אליו מיד אז החל לעיין בספר. באותו הספר הוא ראה כתב יד, של הרבי מברדיצ'ב שכתב את כל שיחות החולין שהוא שמע מהמגיד. הופיעו שם כל מיני דברים שר' […]

ר' זושא שר התורה

התלמידים של המגיד היו מגאוני הדור – ומשום כך, המקרים הגדולים ביותר והחשובים ביותר היו מגיעים לדין תורה בחצר המגיד. במהלך דיון על דין תורה כזה, החלו התלמידים להתווכח בעוצמה. עיקר הדיון היה על קטע קשה מהרמב"ם לגביו היו חילוקי דעות וקולות המריבה הגיעו עד לב השמים. [באותו הזמן] ר' זושע מאנאפולי עמד בצד והתפלל, […]

המכתב מהגאון מוילנה שמזכיר את הבעש"ט

המכתב מהגאון מווילנה, שר' פנחס לאנדוי ראה ושמזכיר את הבעש"ט, היה בבעלותו של הרבובסקי הזייפן שהתיישב ברחובות (ישראל) – הוא נפטר לאחרונה והשאיר אחריו בנות.  הוא היה אחד מהביל"ויים האחרונים.     י.פ. פנחס לאנדוי

התניא מעצב צורת אותיות

פעם אחת המגיד ביקש מהתניא, שמכיון שהבית יוסף והאר"י היו חלוקים בנוגע לאופן בו צריך לכתוב אותיות מסוימות [=בספרי תורה, תפילין, ומזוזות] – אז שהתניא ימציא ויעצב כתב שיהיה מקובל על שני הצדדים. התניא התיישב וייצר כתב כזה. בדרכו הביתה הוא עבר דרך אנאפאליע והתאכסן אצל סופר אחד. הוא ראה כיצד הסופר השתמש באותו הכתב […]