כוחו של הבעש"ט היה בחסידיו

הצדיקים הסבירו מהי הסיבה לכך שקראו לו "בעל שם": "בעל" כלומר אדון, מושל. לכל מושל יש את כלי הזיין שלו שבעזרתו הוא מושל. כלי הזיין של הבעל שם היה הנשמות של הנפשות שהוא משך אחריו כחסידים. 'נפש' היא 'שם' – ראיה לכך היא הפסוק: "נפש חיה הוא שמו". אז הוא נקרא בעל שם – בגלל […]

שולחנו של ר' אהרון מקליווע לא נשרף

ר' אר'לה (?) מטיטעב, נכד (?) הבעש"ט (?) היה מגיד בסלאפקאוויץ. שם חי גם ר' אהרון מקליווע, תלמיד המגיד. ר' אהרון היה תלמיד חכם מופלג שידע שמונה-עשר מסכתות בעל פה.  בית המדרש הישן נהרס ורצו לתקן אותו – כל העיר נשרפה כליל. לר' אהרון מקליווע היה שולחן העץ בבית המדרש – הוא לא נשרף.    […]

אורו של המגיד מאוסטרהא

רבי ייבא נהייה המגיד באוסטרה כשהוא היה בן שמונה-עשרה.  הרבי מבערדיטשב העיד עליו שהוא מרגיש אור ממנו – אור קדוש.    י.פ. הרבי מקינוב  

ר' ברוך לומד בבא-קמא

כשר' ברוך ממעז'יבוז' היה ילד כבן שבע-שמונה, הוא למד בבא-קמא. כששאלו אותו למה הוא לומד בבא-קמא הוא ענה: "האותיות של בבא-קמא הן ראשי תיבות של 'ברוך בן אדל קדוש מבטן אמו' ".   י.פ. הרבי מקינוב

תיקון נפשות חשוב מלימוד תורה

ר' זלמן אורנשטיין סיפר להרבי מקינוב:  הרב [שניאור זלמן מליאדי] היה תלמיד של ר' מיכל מזלאטשוב. כשר' מיכל נסע הוא לקח איתו את תלמידיו ועמם הלך [גם] הרב. כשר' מיכל היה אצל המגיד הוא הנהיג ששניהם יוכלו להוביל טישים נפרדים במהלך הסעודה השלישית [של שבת]. בזמן שהרב מזלאטשוב אמר תורה נהג המגיד לשתוק, אבל כשהמגיד […]

דמותו של הדברי חיים מצאנז

פעם אחת כשר' משה לייב מסאסוב בא לטרנוגרוד אז אמא של 'הדברי חיים', ר' חיים מצאנז, באה לביתו של ר' משה לייב עם הילד שלה על הידיים. כשהיא נכנסה, ר' משה לייב נעמד. היא פחדה נורא. "אל תפחדי", קרא אליה ר' משה לייב. "אני לא נעמד בעבורך – אלא בשביל מנהיג העתידי של הגולה, שאת […]

הרבי מבעלז לומד חסידות בסתר

הרבי מסקוהל, הרמר"ז, היה החותן של הרב הזקן [=הראשון] מבעלז. הוא היה מתנגד ואיש גדול, והרבי מבעלז למד בשיעורים שלו. הרבי מבעלז היה בן חמש עשרה כשהוא התחתן. המגיד של העיירה היה אז ר' שלמה לוצקער שלא רק שהיה תלמיד של המגיד, אלא גם המשמש בקודש שלו, הסופר והמזכיר שלו.  פעם אחת, הרבי מבעלז עבר […]

ר' שלום עובר מר' שלמה לוצקער לחוזה מלובלין

החוזה מלובלין הרגיש שנשמה גדולה גדלה בסקוהל. כיוון שהיו מספר חסידים בלובלין שהיו נשגבים – ביניהם ר' יוסף אלעזר, שהיה אחד מהחסידים הנעלים ביותר בלובלין – הוא הבהיר דרך התלמידים שלו שר' שלום מאוד מוצא חן בעיניו ושהוא רוצה לראות אותו אצלו. זה הכביד על לבו של הרבי מבעלז [שהיה אז חסיד] כי הוא לא […]

הרבי מסוכטשוב מאתגר את אביו בעודו ילד

כשר' אברהם מסוכטשוב היה צעיר הוא למד אצל שוחט שהיה בן-בית [=מקורב] אצל הרבי מצאנז, הדברי חיים. פעם אחת אותו שוחט סיפר על גדולתו של הרבי מסוכטשוב עוד כשהיה רק ילד בן שמונה: אביו של הרבי מסוכטשוב היה אדם גדול, מחבר הספר אגודת אזוב ורב בעיירה שלו שם גם לימד שיעורים לתלמידיו. פעם אחת אברהמ'לה […]

ר' ברוך ממז'יבוז' זז בשנתו מתוך דבקות

כשר' ברוך ממעז'יבוז' היה עוד ילד הוא ביקר פעם אחת אצל ר' פנחס מקאריץ. כשהוא הלך לישון, ר' פנחס קרא לבני ביתו ואמר להם: "אתם רוצים לראות יהודי אמיתי שדבוק בכל איבריו בריבונו של עולם? הביטו!" ר' פנחס הניח את ידו על מזוזת הבית וכיסה אותה. ברגע שהניח ידו על המזוזה, ראו את ר' ברוך […]

המלאך נוהג בדידות ומטיל אימה על הקהל

[בגליון:] ר' כץ סיפר שהוא שמע מיהודי אחד שהאבא שלו בעצמו היה נוכח במעשה זה.    כשהמלאך התקבל [למגיד] בפסטאוו, שילמו לו 10 זהובים לשבוע והוא חי בעוני גדול. כל היום הוא ישב ביחידות והתפלל ולמד. במהלך היום הוא כיסה את פניו בטלית וכשלא הייתה לו טלית, פניו היו מכוסות בווילון. הוא לא נהג כמגיד […]

פלפול או הלכה, התולדות או רש"ז

לפני פטירתו של המגיד הוא דיבר עם המלאך על התלמידים שלו: "אם אתה רוצה לדעת לגבי פלפול, אתה צריך לפנות לתולדות [=ר' יעקב יוסף מחבר תולדות יעקב יוסף] מפולנאה, אבל אם אתה רוצה לשאול בדבר הלכה או פסיקה אתה צריך ללכת לרב [=ר' שניאור זלמן מליאדי] – כפי שהוא פוסק, כך פוסקים בשמים."   י.פ. […]

רק מלאך יכול לשמור חמץ באדיקות

[ר' אברהם] המלאך נהג לאפות מצות בערב פסח ולשלוח לאביו, המגיד הקדוש מצות לחג הפסח. שאלו את המגיד: "המנהג בעולם בדרך כלל הוא שהאבא שולח מצות לבן – לא להיפך." ענה המגיד: "רק מלאך יכול לשמור בכזו אדיקות שלא יהיה חמץ – לכן, אני לוקח ממנו מצות בערב פסח"   י.פ. ירמיה כץ (חסיד בויאן)  

אצלנו לא שוכחים את אלוהים ותורתו אפילו לא לרגע

[ר' אברהם] המלאך התחתן עם בתו של ר' פייבוש מקרעמיניץ. ר' פייבוש לא רצה לנסוע לחתונה בגלל שזה נחשב ביטול תורה. כשחסידים סיפרו את זה למגיד הם גם סיפרו לו שר' פייבוש הוא כזה צדיק שבכל רגע ורגע הוא נזכר בנוכחותו של ריבונו של עולם. המגיד אמר: "אצלנו לא שוכחים את אלוהים ותורתו אפילו לרגע." […]

מה אמר הרבי מהוסיאטין לבנו כשהחל להניח תפילין

כשר' ישראל'נו מהוסיטאן התחיל להניח תפילין, אז אביו, הרבי הזקן [=הראשון] מהוסיטאן, ר' מרדכי פייביש ז"ל, סיפר לו את המעשה הזה [הבא] בזמן שעזר לו להניח את התפילין בפעם הראשונה:  פעם אחת חסידי רוסיה באו אל המגיד והתלוננו שבגלל המרחק הרב קשה להם לבוא [אליו] באופן תדיר יותר, אבל בו בזמן גם קשה להם לשהות […]

הבעש"ט רוצה להגיע לגן עדן כטיפש

לפני שהבעש"ט נפטר הוא אמר שלפני שיגיע לעולם הבא, אני רוצה שיקחו ממנו את כל ההשגות כי הוא רוצה לבוא לשם כמו טיפש – בחינת "פני יאמין לכל דבר" [משלי יד, טו].   י.פ. הרבי מבויאן ר' מרדכי שלמה פרידמן

המגיד הופך לתלמידו של הבעש"ט

פעם אחת, לפני שהמגיד הפך להיות תלמיד של הבעש"ט, הוא חזר מהמים [=מקווה] ופגש בבעש"ט ובתלמידיו. הבעש"ט פנה אל תלמידיו ואמר: "אתם רואים – ככה היה נראה אדם הראשון לפני החטא". התלמידים ניגשו אליו [=אל המגיד] וביקשו ממנו שיהפוך לתלמיד של הבעש"ט, אבל הוא לא רצה. הוא חלם שהבעש"ט יהפוך להיות תלמיד שלו, אבל בסופו […]

כיצד ניצל הבעש"ט בדרכו לארץ ישראל

כשהספינה עליה נסע הבעש"ט לארץ ישראל, החלה לשקוע, הבעש"ט פחד כל כך שהוא שכח [כל] מה שידע. לאחר מכן, הוא ניצל ביחד עם תלמידו ר' הירש סופר. הבעש"ט ביקש מר' הירש: "אתה סופר – מנה לי את האותיות." וכשהוא החל למנות את האותיות חזר זכרונו של הבעש"ט והוא החל להיזכר בהכל כמו קודם לכן.   […]

הבעש"ט שותה יין בלי להשתכר

כשהבעש"ט נסע בדרך לארץ ישראל, הוא עצר בקונסטנטינופל והתארח אצל אחד מחשובי ראשי הקהל שם. זה התרחש בדיוק בפסח ונתנו לבעש"ט יין ישן ומכובד עבור ארבע כוסות. יין שעליו אומרים מביני עניין שאפשר להשתכר ממנו גם אם שותים רק כוס קטנה. אולם, הבעש"ט  שתה את כל ארבע הכוסות וזה לא היה ניכר.   מעשה זה […]

כל סיפור על הבעש"ט הוא אפשרי

הרבי מסדיגורה, ר' אברהם יעקב, אמר פעם: "אף מעשה אמיתי לא כתוב בשבחי הבעש"ט. אבל, אם זה נכתב אפשר להאמין לכך – שכן, אין דבר שאי אפשר להאמין לגבי הבעש"ט."   י.פ. הרב מפרוהובישט הרב רייטער

התגלות הבעש"ט – גרסה שנייה

התגלות הבעש"ט   פעם אחת הבעש"ט נסע דרך כפר אחד, וגוי אחד זרק עליו אבן. הגוי החל לשקוע באדמה וככל שניסו להצילו, כך הוא שקע יותר.  רצו גויים אחרים אחרי הבעש"ט וביקשו ממנו שירחם על הגוי ויצילו. הוא אמר שאם הנער יבטיח שהוא לא יעשה זאת שוב, אז הוא יזכה לישועה. ואכן כך היה. לאחר […]

ההבדל בין ר' ברוך ממז'יבוז' לר' שלום מפרוהובישט

פעם חסיד פרוהובישט נסע למז'יבוז' אל ר' ברוך. לפני שהוא יצא לדרך הוא החליט עם חבר שלו שבשבת בלילה, בזמן מלווה מלכה, שניהם יבחנו היטב מה נעשה אצל ר' ברוך וגם אצל ר' שלום מפרוהובישט וכשהיהודי יחזור ממז'יבוז' הם ישוו את מעשיהם. כשהיהודי מפרוהובישט הגיע למז'יבוז' והיה במלווה מלכה, ר' ברוך ראה אותו ושאל אותו: […]

הרבי מאפטא עוזב את אפטא

ר' מאיר הלוי, מחבר הספר 'אור לשמים', נשכר על-ידי הרבי מאפטא ללמד את בנו, ר' יצחק מאיר, שיעורים. באותו הזמן, ה'אוהב ישראל' חי באפטא שם הוא שימש רב. פעם אחת הרבי מאפטא התעורר פתאום באמצע הלילה משנתו ואמר לאשתו הרבנית: "כבר הגיעה העת שנסע מפה". ר' מאיר כבר זכה להיות ממלא המקום שלו. בבוקר, הוא […]

פטירתו של ר' שלום מפרוהובישט

ר' שלום מפרוהובישט נפטר בערב סוכות סביב 12 בלילה. לפני הפטירה הוא נעמד, יצא ממיטתו, והכין עצמו [לפטירה]; הוא לבש קפוטה יפה חדשה וכרכה סביבו [בחגורה]. כשהביאו לו מים לשטוף את גופו, הוא לא רצה להתרחץ. לאחר מכן גילו שאלו היו מים המיועדים לנטילת הידיים של הבוקר.  הוא הורה להרחיק אותו מהקיר ושאל: "מה השעה?" […]

הריונותיה המרובים של גיטל, אשת המלאך

המלאך גר עם אשתו בסך הכל ארבע פעמים. כשהיא התעברה בפעם הראשונה הוא אמר: "זה לא מה שחשבתי" והיא הפילה.   בפעם השנייה הוא שוב אמר כך והיא הפילה שוב. כשהיא התעברה בפעם השלישית חששו לגלות זאת ל'מלאך' ואז ר' ישראל חיים נולד. כשסיפרו לו את הבשורה, 'המלאך' עוד הפעם אמר: "זה לא מה שחשבתי, אבל […]

התקדמות מהירה מדי

לאחר פטירתו של המגיד, הרב [ר' שניאור זלמן מליאדי] נפרד לשלום מ'המלאך'. 'המלאך' ליווה אותו בדרכו ונסע איתו חלק מהדרך. באמצע הדרך אמר 'המלאך': "הסוסים מובלים מהר מדי." הרב ענה על כך: "אמת. לא למדתי מספיק קבלה." נסעו שניהם בחזרה והרב נשאר אצל 'המלאך' שנתיים. בתקופה זו הוא כתב את ספרו על הקבלה.   י.פ. […]

התגלות הבעש"ט

התגלות הבעש"ט הוא התגלה בשנת ת"פ [1720], אבל התחיל לעשות רושם גדול לראשונה בשנת ת"ק [1740]. הוא נתגלה באוקופ. בפעם הראשונה שהכירו בגדולתו הייתה כשהוא היה עוזר מלמד. הילדים שלו [שחנך אותם] היו היחידים שניצלו ממעשים מכוערים.  לפני שהבעש"ט התגלה הוא כתב מכתב לגדולי הדור. תוכן המכתב מודפס בספר אחד שהרבי מלובביץ' פירסם. {?}   […]

אחיה השילוני רבו של הבעש"ט

פעם אחת הבעש"ט אמר שאחיה השילוני היה רבו וששלחו אותו אליו מן השמים כדי ללמוד איתו. ה'תולדות' מזכיר בספרו שר' אחיה השילוני היה רבו של הבעש"ט.    י.פ. הרבי מצאנז הרב רוטנברג

ר' מאיר מקונסטנטין נהייה חסיד של הבעש"ט

בנו של ר' יעקב עמדן, ר' מאיר מקונסטאנטין, חשד שהבעש"ט היה מכתו של שבתאי צבי, חס וחלילה. אולם, הוא רצה להיות בטוח ולכן, נסע אל הבעש"ט. הוא כל כך התפעל מהתנהגותו שנהייה אחד מחסידיו הראשונים.   י.פ. הרבי מצאנז הרב רוטנברג

דברי צדיקים

הבעש"ט פירש: "'ומותר האדם מן הבהמה אין' – יתרון האדם הוא שהוא מבין שהוא לא שווה כלום."   ר' מנדל מוויטבסק אמר:" 'אמת מארץ תצמח' אבל אני שנמוך מן הארץ – ממני היא בוודאי תצמח."   י.פ. דוד טווערסקי

הבעש"ט מכניע את אלכסיי

לבעש"ט היה [עובד] גוי אחד בשם אלכסיי, שנהג להבעיר את התנור. הבעש"ט ראה ברוח הקודש שהוא היה רשע גדול – שהיה ביכולתו להחריב את העולם. לכן, הוא החניף לו ומדי פעם נתן לו רובל אחד יותר. פעם אחת, הוא נסע איתו בקפיצת הדרך. פתאום, נעמד הגוי באמצע היער וצעק על הבעש"ט שהוא רוצה להרוג אותו. […]

דבקות הבעש"ט בתפילה

לפני שהבעש"ט התגלה, הוא היה מלמד בכפר ליד טשורטקוב. באותם ימים, לא היו מספיק יהודים בכפר למניין. אבל, פונדקאי אחד רצה שיהיה אצלו מניין והבעש"ט התפלל שם לפני העמוד [=כחזן].  כשה'מאיר נתיבים' שמע על כך, הוא זימן את הבעש"ט אל בית הכנסת ושאל אותו: "אתה באמת יודע להתפלל? נו, תתחיל לומר את 'כל נדרי'" [=התפילה […]

ר' רפאל מהמבורג אצל המגיד ממעזריטש

אנשים מספרים על ר' רפאל מהמבורג שבמשך זמן מה הוא התקרב לדרך החסידות ובילה שם זמן מה אצל המגיד, אבל זה לא השפיע עליו.  לאחר מכן, הוא היה בווילנה ונכנס אל 'הגאון'. שאל אותו הגאון אם המגיד הוא למדן. ענה לו ר' רפאל: "לא." וכשהוא שאל אותו אם יש לו כח בנסתר הוא [ר' רפאל] […]

ר' ברוך מלמד זוהר

פעם אחת הרבי מאפטא והרבי מרוז'ין נפגשו ודיברו על הזוהר. ציין הרבי מאפטא: "אנחנו חושבים שאני אומר זוהר ואתה אומר זוהר. אבל פעם הייתי אצל ר' ברוך (והוא סיפר את המעשה שהיה בסעודה שלישית אצל ר' ברוך) – אצלו זה באמת מה שנקרא להגיד זוהר".      י.פ.  אלעזר זאהן

הרבי מאפטא ור' ברוך

פעם אחת, רצה הרבי מאפטא לנסוע אל ר' ברוך. מכיוון שר' ברוך היה קפדן והרבי מאפטא אהב לומר גוזמאות – הגבאים חששו ודאגו שמא יסתכסכו ולכן לא הרשו לו לנסוע. אבל הרבי מאפטא התעקש שהוא דווקא רוצה [לנסוע], אז המקורבים החשובים גילו לו את האמת, שהם חוששים שהוא יפגש עם ר' ברוך. אז הוא הבטיח […]

ר' חיים מצאנז לא רוצה ללמוד מהבעש"ט

פעם אחת, ר' חיים מצאנז התקשה להבין עניין קבלי אחד מתוך [הספר] 'עץ החיים'. היה שם גם ה'מאיר נתיבים' ור' חיים ביקש ממנו שיסביר לו את העניין. הוא הסביר, ועיניו החלו להאיר. הוא שאל אותו: "מאיפה למדת כזה פשט מאיר?"   הוא ענה לו – "זוהי דרך הקבלה שהבעש"ט לומד עם תלמידיו" ר' חיים מצאנז […]

הרבי מרופשיץ כועס על עגלון

פעם אחת הרבי מרופשיץ ביקר אצל המגיד מקוז'ניץ. הרבי מקוז'ניץ היה נוהג לבאר אפילו את העניינים הכי גבוהים ועמוקים בקבלה ובחסידות בכזו קלות ופשטות שאפילו היהודי הכי פשוט היה יכול להבין.  לרבי מרופשיץ היה קשה פירוש אחד בקבלה והוא שוחח על כך עם המגיד מקוז'ניץ.  המגיד מקוז'ניץ הציג את ההסבר שלו בעזרת משלים שילד יכול […]

האדמה שהלך עליה הרבי מברדיטשב

ר' פנחס לאנדוי הכיר יהודים שזכרו את הרבי מאפטא.  אחד מהם סיפר שבזמן שהוא היה בן 18, הרבי מאפטא היה בברדיטשב והלך לבקר את אשתו של הרבי מברדיטשב. כשהוא חצה את סף הבית הוא קרא: "זוהי אדמת קודש כי הרבי מברדיטשב הלך פה!" הוא הוריד את נעליו לפני שנכנס פנימה.   י.פ. פנחס לאנדוי

ביתו המרופט של הבעש"ט לעומת דירתו הנאה של ר' ברוך

הבית בו שכן הבעש"ט, היה קטן ומרופט. לר' ברוך הייתה דירה גדולה ויפה. פעם אחת, הערשעלע אסראפאלער, שאל אותו: "איך זה שכל היחוס שלך מקורו בבעש"ט ובעוד הוא התגורר בכזה עוני, אתה מתגורר בכזה עושר?" אמר לו ר' ברוך: "נו, יש לך בוודאי תירוץ לקושי שלך – תוציא את זה מלבך."   ענה לו הערשעלע […]

הרבי מאפטא לא מסתדר עם בעלי הבתים שלו

[הערת צד:] (ר' ברוך?)   כשהרבי מאפטא, התגורר בטולטשין, לא היו לו יחסים טובים עם בעלי בתים שלו.  לפני שהוא עזב את העיר הוא ניגש אל ארון הקודש וביאר את הפסוק: "בזאת ידעתי כי חפצת בי כי לא יריע אויבי עלי." [(תהילים מא: יב)] "מתי אדע שאני חשוב בעיניך – אם לא תעשה רע לאויבים […]

מעילו של ר' יצחק מאיר

הרבי מאפטא אהב להגזים.  פעם הוא הכין לבנו, ר' יצחק מאיר, מעיל עם צווארון פרווה. פעם הוא אמר שקוזק רכוב על סוס המחזיק חנית בידו, יכול להיתקע בתוך צווארון הפרווה.    י.פ. אלעזר זאהן

שם הוויה מופיע על הסכך

פעם אחת, כשהרבי מאפטא נסע אל החוזה ללובלין, הוא לקח איתו את בנו, ר' יצחק מאיר.  בזמן שהם ישבו בסוכה, ר' יצחק מאיר ראה שעל הסכך של הסוכה, היה חרות שם הויה. הרבי מאפטא אמר שזה סימן שניתן רק לצדיק הדור.   כשהחוזה נפטר, הרבי מאפטא ור' יצחק מאיר ישבו שוב בסוכה ושם הויה הופיע […]

מדוע ר' מאיר עמדין מראה כבוד לבעש"ט

ר' מאיר עמדין היה חתנו של גביר אחד ולא קיבל שום משכורת על הרבנות. הוא גם לא היה איש עסקים – רק הרבנית, עסקה במסחר. הוא לקח את בנו של ר' חיים הכהן רפפורט מלמברג לחתנו. הוא נקרא ר' בירוש.    ר' בירוש ראה שמכל הרבנים שבאים אל חמו – הוא הראה הכי הרבה כבוד […]

לר' ברוך אין כבוד לתורתו של רש"ז

פעם, ר' ברוך הציק לרב [=ר' שניאור זלמן מליאדי, בעל התניא] כל כך, שהרב התעצבן וצעק: "אין לך שום כבוד לתורה שלי!!" קרא ר' ברוך: "היכן כתוב משהו על כך שיהודי חייב לדעת ללמוד?!" וענה לעצמו: "אכן, זה כתוב במקום אחד: 'למדו היטב' – אבל רש"י אומר לימדו להיטיב."   י.פ. הרבי ממז'יבוז'

נכד בגשמיות ונכד ברוחניות

פעם אחת, אמר הרב [ר' שניאור זלמן מליאדי, בעל התניא] לר' ברוך: "אתה אמנם נכד של הבעש"ט, אבל רק בגשמיות. אני נכד ברוחניות."   י.פ. הרבי ממז'יבוז'

ה'בער' יכול לרקוד!

הרבי מרוז'ין היה פעם אחת בציון של המגיד ממעזריטש. הוא אמר: אנשים אומרים שה'בער' [=הדוב וגם מתייחס למגיד] יכול לרקוד – אני לא ראיתי אותו רוקד אף פעם. אבל, עכשיו אני רואה ש'בער' אכן יכול לרקוד! אוי, הוא יכול לרקוד!!   י.פ. הרבי מליאובה הוא בעצמו שמע מיהודי שהיה עד לכך

ברכתו של הסבא משפולי התקיימה

פעם אחת, הסבא משפולי בירך יהודי אחד, נתן לו מכה ואמר : "אתה תחייה עד 120!" הרבי מליאובה ראה את היהודי כשהוא היה בן 103 ולאחר מכן הוא חי עוד 17 שנים.   י.פ. הרבי מליאובה

חצי עולם ירוץ אחריך

בנו השני של המלאך, ר' ישראל חיים, היה חתנו של ר' שלמה מקרלין. היה לו בן, ר' אברהם שלמה, שאנשים החזיקו ממנו חכם [בקנה מידה] עולמי. אבל הוא לא רצה להיות רבי. אולם, הרבי מרוז'ין רצה מאוד שר' שלמה חיים [תיקון: אברהם שלמה] יהפוך לרבי, אז הוא אמר לו: "לבש מעיל לבן וחצי מהעולם ירוץ […]

הרבי מרוז'ין ור' אברהם שלמה מקבלים יחס שונה מהקב"ה

כשהרבי מרוז'ין היה עוד צעיר מאוד, אמא שלו, הרבנית חווה'לה, ביקשה ממנו שיסע לרבי מאפטא כדי לקבל סמיכה [לרבנות]. הוא הסכים ולקח איתו את ר' אברהם שלמה. במהלך הנסיעה, ר' אברהם שלמה לא פסק מלגחך על האדמו"רות.  בלילה, נעצרו יחד באותה התחנה ועמדו להתפלל. משום שר' אברהם שלמה האריך מאוד בתפילת שמונה עשרה, הרבי מרוז'ין […]

חתונתו השנייה של הרבי מרוז'ין

כשאשתו הראשונה של הרבי מרוז'ין נפטרה (היא הייתה בתו של ר' משה'לע ראש הישיבה בברדיצ'ב), הוא התחתן עם רחל לאה, אלמנתו של ר' הירשע'לע מרימינוב. בחופה היה דוחק נוראי. כולם רצו לנכוח בטקס. הרבי מרוז'ין צעק: "מי שרוצה לראות את עלבוני צריך להיכנס" כששמעו זאת, אף אחד לא רצה להיכנס כך שאפילו לא נשאר שם […]

מדוע כונה ר' אברהם 'מלאך'?

מדוע קראו לו 'המלאך'?   הוא חי כמו מלאך – הוא צם משבת לשבת וכל מה שאכל היה עור של יונה. בכך הוא שבר את התעניות שלו. משום כך צדיקים אמרו שזה מעבר ליכולת אנושית. הוא לא חי עם אשתו. בתשעה באב, בזמן שהחזן היה מתחיל לשיר 'ברכו', המלאך הניח ראשו בין ברכיו ולא זז […]

ין ר' מנדל מקוסוב לר' אליעזר וואלף

לר' מנדל מקוסוב היו שלושה חברים, האחד ר' אליעזר וואלף ועוד שניים אחרים. הוא אמר עליהם שאחד מהם יהפוך לגביר גדול, השני יהפוך לשיכור, והשלישי לרבי. וכך היה.  ר' אליעזר וואלף נהייה מקובל גדול ונהייה רבי בבעטשעטשו (ליד בייטאשאן ברומניה), ומפורסם בכל רומניה.   ר' מאיר מפרמישלן אמר לחסידים שהיו באים אליו מהאזור של ר' […]

ר' פנחס מקוריץ מפר את שבועתו של הסבא משפולי

לגביר גדול אחד – יהודי חסיד – לא היו ילדים ר"ל. הוא בא אל הסבא משפולי לבקש רחמים. הסבא משפולי היה חד אבחנה מטבעו והוא הגיב מיד במילים הבאות: "אני נשבע שלא יהיו לך ילדים". הגביר לא הניח לו. הוא בא אל ר' פנחס מקוריץ "לעתור". כשהוא הגיע אל ביתו של ר' פנחס היה פסח […]

הרבי מקוצק לא סירק את זקנו

ר' עקיבא איגר לא סירק את זקנו כל חייו. הוא חשש שהוא לתלוש שערה מזקנו, חס וחלילה. לכן, הוא לבש מטפחת כסופה על הזקן.    גם הרבי מקוצק לא סירק את זקנו.   י.פ. הרבי מצאנז

כיצד שורך המגיד את נעליו

הרב [בעל התניא] לא בא אל המגיד ללמוד תורה, אלא רק לחפש מידות מזוקקות. הוא רצה לראות כיצד הוא שורך את הנעלים.     י.פ. הרבי מקינוב

הפריץ שהיה חייב כסף לבעש"ט

ר' וואלף קיציס גידל יתום אחד והבעש"ט גידל יתומה. הבעש"ט הבטיח בעבורה נדוניה של 200 עד 300 רובל. כשהגיע זמן החתונה ולבעש"ט לא הייתה נדוניה, ר' וואלף כתב לבעש"ט מכתב בו ציין שאי אפשר לעשות את החופה עד שמשיגים את הנדוניה. אולם, זה לא עזר כי לא היה כסף כלל. בינתיים, התרחש מעשה עם פדיון […]

ר' ייב"י מנצח את הסטרא אחרא

מכיוון שהמגיד היה חולה ושכב הרבה במיטה, הרבה מתלמידיו חששו להיכנס אליו לחדר, מפחד שהוא יקפיד עליהם.     כשר' ייב"י בא אל המגיד הוא אמר שהוא לא מפחד, והוא נכנס אל תוך החדר ובירכו לשלום.  הוא הציג עצמו בפני המגיד כאדם עני שמקיים את תיקון חצות; לפני חצות הוא הולך למקווה. פעם אחת היה כל […]

שקרו של העולם

לאחר פטירתו של ר' ייב"י, בנו, ר' פנחס, נהייה רבי ונסע לטייל בעולם.  כשהוא חזר הוא אמר שהוא לא יכול לסבול את השקר של העולם ומיד נפטר.   י.פ. הרבי מקינוב

ר' מיכל'ע מתפלל רק עם נוטרי הברית

המגיד שאל את ר' ייב"י מדוע הוא קורא לרבנים המקומיים ירבעם בן נבט   אל ר' ייב"י הגיעו אנשים מיאמפיל וביקשו ממנו שימליץ להם על מגיד. הוא המליץ להם ר' מיכל’ע מזלאטשוב. הם קיבלו אותו [כמגיד], אבל קבעו שאסור לו לעשות מניין משלו.    בהמשך הוא כן עשה מניין משלו ובעלי הבתים באו בטענות אל […]

אהבת התורה קודמת ליראה?

ר' חיים מצאנז היה אצל הרבי מאפטא פעמיים. אומרים שהרבי מאפטא לא החזיק מאוד [=לא העריך במיוחד] מר' חיים. [הערת צד:] (המעשה הבא מסופר על ידי חסידי סדיגורה) פעם אחת, הרבי מצאנז נתן לרבי מאפטא קוויטל, וכתבו בו שהוא מבקש [ברכה] לאהבת תורה. שאל אותו הרבי מאפטא: 'מה עם יראת שמיים?' ענה לו ר' חיים: […]