טוב ללמוד מלנסוע לצדיק
ר' שמואל ווארכיווקער התלונן אצל הבעש"ט שהבן שלו, ר' ליפע מכמעלניק סירב לנסוע איתו אליו. ענה לו הבעש"ט: "זה באמת לא חשוב, יותר טוב שהוא ידאג (ללמוד) לסמ"ע [ספר מאירת עיניים]." (ספר מאת ר' פלק כהן). ר' ליפע היה חתנו של ר' פלק כהן. י.פ. פנחס לנדאו
תורתו של הרבי מאפטא כתובה בספר
הרבי מאפטא אמר פעם אחת תורה ור' יצחק מאיר הבן שלו, היה נוכח במקום ושמע זאת. הוא סיפר שזכר שראה את התורה זאת בספר. אז כשהרבי מאפטא יצא מהבית, ר' יצחק מאיר הביט בספר והבחין שהלימוד של אביו מוזכר מילה במילה בספר. ר' יצחק מאיר לקח את הספר, קיפל את העמודים היכן שהוא מצא את […]
נסיעתו של הגאון מווילנה אל המגיד ממעזריטש
הגאון מווילנה רצה להיפגש עם המגיד. למרות שהמתנגדים ניסו להשפיע על אמו שלא תרשה לו לנסוע – הא יצא לדרך. ליד מעזריטש הוא היה חייב לבלות את הלילה באכסניה היכן שבעל הבית היה חסיד של המגיד. בעל הבית נתן לגאון מיטה. הגאון הבחין בספרים על קורות הגג ומצא מספר ספרי קבלה. הוא החל לדפדף בגיליונות […]
הבעש"ט כותב הגהות לספר הצורף
הבעש"ט לא רצה להראות את [כתב היד של ספר] הצורף לאף אחד כי לא רצה שאף אחד יקרא בו לפני שהוא מסיים את ההגהות שלו. רק לר' [פנחס] מקוריץ הוא הראה את זה שלוש פעמים. חסידים אומרים שהבעש"ט כתב את ההגהה האחרונה בשבוע האחרון לפני שבועות – בשנה שהוא נפטר. י.פ. פנחס לאנדוי
מדוע נקרא ספר הצורף כך?
למה זה [הספר] נקרא 'צורף'? הבעש"ט קרא לזה כך בגלל שהמחבר של אוסף הכתבים עסק בצורפות, היה צורף מוורשה. י.פ. פנחס לנדוי
כתביו של ר' אדם בעל שם וספר הצורף
מכיוון שהבעש"ט אומר: "הלא אדם הוא.." חסידים חושבים שאלו הם הכתבים של ר' אדם בעל שם טוב. הוכחה לכך היא שר' אדם בעש"ט גם הגיע לוורשה, ומחבר ספר הצורף [=ר' יהושוע העשיל בן רבי יוסף צורף] נקרא "הצורף מוורשה". החסידים הזקנים ידעו שר' אדם הוא שהגיע ל וורשה [הערת צד:] (?). ספר הצורף עבר בירושה […]
הגהה אחת של הבעש"ט על ספר הצורף
פנחס לנדוי ראה את אחת מההגהות של הבעש"ט בספר הצורף שהיה אצל פייגע'לה [שם היה כתוב]: "לא להדפיסו ולא להעתיקו מכיוון שהוא אחד ואין שני לו. אחד ואין שני לו? הכיצד [?] הלא אדם הוא? אלא בסוד 'ויהי ערב ויהי בוקר יום אחד' [בראשית א, ה] וחמישה נוספים לו, ושבת שקולה כנגד שניים". ר' אהרון […]
הדפסתו של ספר תולדות יעקב יוסף
כשהתולדות [יעקב יוסף מפולנאה] נדפס ור' יעקב יוסף רצה למכור אותו בברדיטשב, אף אחד לא רצה לקנות אותו. אז הרב של ברדיטשב רכש כמות גדולה של [עותקים של ספר] התולדות בעצמו מתוך חשש שתהייה לתולדות [=ר' יעקב יוסף] הקפדה על העיר והיא, חס וחלילה, תפגע. י.פ. הרבי מבויאן
רש"ז מקבל הסכמות מר' שמלקה ומההפלאה
כשהרב [ר' שניאור זלמן מליאדי] החל לכתוב את שולחן ערוך הרב שלו, המגיד אמר לו שלא יפסוק הלכה עד ששני גאוני הדור, האחים ר' שמלקה מניקלסבורג וההפלאה [ר' פנחס מפרנקפורט], מסכימים איתו. וכך היה. ר' שמלקע וההפלאה עברו על כל פסק דין. כך מקובל בקרב החסידים ולכן העולם החסידי מחזיק מהשולחן ערוך הרב. י.פ. […]
הנודע ביהודה הופך את החסידים לפושעים
'הנודע ביהודה' {אומר} [כותב] באחד מהשו"תים שלו נגד אמירת 'לשם יחוד קודשא בריך הוא' לפני ברכות, מכיוון שהוא רואה בכך הפסק. ומשום שחסידים נוהגים לומר 'לשם יחוד', הוא מפרש את הפסוק "ישרים דרכי ה' צדיקים ילכו בו, ופושעים יכשלו בו" כ- "צדיקים ילכו בו, וחסידים יכשלו בו." פעם אחת הגיע נכדו של 'הנודע ביהודה' אל […]
כל סיפור על הבעש"ט הוא אפשרי
הרבי מסדיגורה, ר' אברהם יעקב, אמר פעם: "אף מעשה אמיתי לא כתוב בשבחי הבעש"ט. אבל, אם זה נכתב אפשר להאמין לכך – שכן, אין דבר שאי אפשר להאמין לגבי הבעש"ט." י.פ. הרב מפרוהובישט הרב רייטער
הרבי משפיטובקה מרשים את הנוב"י
כשהרב משיפיטיווקה, ר' יעקב שמשון שמע ש'הנודע ביהודה' זרק את ה'תולדות' [של] ר' יעקב יוסף על הרצפה, הוא החליט לנסוע את כל הדרך אל 'הנודע ביהודה'. הוא חשש שאם לגדול הדור יהיה יחס שלילי לחסידות אז ח"ו פורענות גדולה תתרחש, ודרך החסידות לא תוכל לשרוד זאת. אז הוא נסע לפראג והתאכסן אצל 'הנודע ביהודה'. בשבת […]
הספר החסידי הראשון
[ספר] 'קול אריה' לר' אריה ליב המוכיח מפולנאה נחשב הספר החסידי הראשון. שם כתובות ומוזכרות תורותיו של הבעש"ט. [גיליון:] (? אוצר הספרים, תקנ"ח. תולדות יעקב יוסף תקמ.) המוכיח מפולנאה נסע בעולם מכיוון שהבעש"ט גזר עליו להפיץ את דרכו מהדוכן [=בבתי כנסיות, כמטיף]. י.פ. הרבי מצאנז הרב רוטנברג
התגלות הבעש"ט
התגלות הבעש"ט הוא התגלה בשנת ת"פ [1720], אבל התחיל לעשות רושם גדול לראשונה בשנת ת"ק [1740]. הוא נתגלה באוקופ. בפעם הראשונה שהכירו בגדולתו הייתה כשהוא היה עוזר מלמד. הילדים שלו [שחנך אותם] היו היחידים שניצלו ממעשים מכוערים. לפני שהבעש"ט התגלה הוא כתב מכתב לגדולי הדור. תוכן המכתב מודפס בספר אחד שהרבי מלובביץ' פירסם. {?} […]
באילו ספרים מוזכרים הבעש"ט ועיסוקו בקמיעות
היכן מוזכר הבעש"ט בספרים [הקדושים] העתיקים בספר סוד יכין ובועז מאת ר' מאיר מרגליות (מחבר הספר מאיר נתיבים), מוזכר באמצע הספר הציטוט "מורי ידידי הרב החסיד ר' ישראל בעש"ט הקדוש העוסק בסתרי תורה." ב[ספר] מים חיים לר' חיים רפפורט מוזכרת גביית העדות מהבעש"ט. ב[ספר] לוחות העדות מוזכר מה שאמר הבעש"ט על קמיעות. אגב, הבעש"ט נתן […]
ר' שלמה לוצקר כותב את תורתו של המגיד
ר' שלמה לוצקר היה אחד מתלמידיו של המגיד ממזריטש. הוא היה המשמש שלו, והמגיד בעצמו ביקש ממנו לכתוב את מאמריו ודברי תורתו. ראה בהקדמה לליקוטי אמרים. שם כתוב גם על הדרך בה הבעש"ט והמגיד למדו עם התלמידים שלהם. י.פ. הרבי מצאנז הרב רוטנברג
ר' חיים מצאנז לא רוצה ללמוד מהבעש"ט
פעם אחת, ר' חיים מצאנז התקשה להבין עניין קבלי אחד מתוך [הספר] 'עץ החיים'. היה שם גם ה'מאיר נתיבים' ור' חיים ביקש ממנו שיסביר לו את העניין. הוא הסביר, ועיניו החלו להאיר. הוא שאל אותו: "מאיפה למדת כזה פשט מאיר?" הוא ענה לו – "זוהי דרך הקבלה שהבעש"ט לומד עם תלמידיו" ר' חיים מצאנז […]
רבנים ומגידים באוסטרהא
בזמן שר' ייב"י היה באוסטרהא הוא היה המגיד של העיר. ר' פנחס מקאריץ היה הרבי, והמחבר של ספר 'מעין החכמה' ר' אשר צבי בר' דוד היה הרב. י.פ. הרבי מקינוב
בין הצורף מוורשה לבצלאל בן אורי
[ספר] הצורף מוורשה נערך [נאסף] על ידי צורף מוורשה ושם תיאר את תבנית המנורה. אבל הבעש"ט אמר: "למרות שלצורף הייתה נשמה מבלצאל, ולבצלאל הראו [את המנורה] מהשמים, למרות זאת אנו אומרים: תורה – 'לא בשמים היא'. אנו יודעים שהתבנית של המנורה לא הייתה כך." י.פ. פנחס לאנדוי
דרושה טבילה לפני קריאה בספר הצורף
הרבי מסקווירה אף פעם לא הרשה להסתכל בצורף בטרם הלכו לטבול במקווה. צריך ללכת למקווה לשמה – לשם הסתכלות על ה'צורף.' י.פ. פנחס לאנדוי.
תפילתו של ר' פנחס מקוריץ
פעם, ר' מיכל'ע מזלאטשוב הורה לאחד מתלמידיו לנסוע לר' פנחס מקאריץ ולשאול אותו מדוע הוא לא ראה שהתפילות שלו (של ר' פנחס מקאריץ) עולות לשמים. שאל ר' פנחס את אותו החסיד: "מאיפה יכול ר' מיכל'ע לדעת לאן הולכות התפילות שלי?! התפילות שלי מגיעות גבוה, למקום שהוא למעלה ממלאכים ושרפים." כשהחסיד חזר עם התשובה הזו, ר' […]
רצף סיפורים הקשורים לר' חיים מצאנז
1. פעם אחת הדברי חיים שאל איזו חשיבות יש לספרים שלו עבור הציבור [ו]האם הם חשובים כמו האוהב ישראל. כשענו לו שכן, היה שמח. 2. בכל שבת הוא היה מעיין ב[ספר] אוהב ישראל 3. סבו של ר' חיים מצאנז (הדברי חיים), ר' ישעיה ליסקער (מחבר הספר וחרב פיפיות) היה חתנו של של ר' […]
ספרים של הרבי מברסלב פוגמים בתפילות
ר' יחיאל לוניקער אחד מחשובי החסידים בסדיגורה (שגם היה אצל הרבי מרוז'ין) סיפר: ר' אברהם, אחיו של הרבי מרוז'ין, נסע פעם אחת עם חבורה של חסידים ונעצר בפונדק אחד להתפלל מנחה. לאחר התפילה הוא אמר: "אני הולך להכין סעודת הודיה. מדוע?" [והסביר ש]פעם הוא נסע ובדרכו הגיע לכך שנגע בספר מהרבי מברסלב. "ידוע," המשיך ר' […]
ר' משה מסלאוויטא מסרב לפרסם ספר
ר' משה, הרבי מסלאוויטא, [בנו של ר' פנחס מקוריץ] לא רצה לפרסם את הספר אור המאיר של ר' וועלוועל מז'יטומיר משום שטען: "אני יודע שהוא למד מאבא שלי יותר משלמד מהמגיד – אולם בספר שלו הוא מביא תמיד את [דברי] המגיד" י.פ. פנחס לאנדוי
על הוויכוח בין הרבי משפטיבקה לבין הנודע ביהודה
הרב מבוצ'אץ' שמע מר' דוד ארטנבערג (הרבי מברדיצ'ב) בנוגע לספר בשם בית רבי או וויכוח רבה המתאר את הוויכוח בין הרבי משפטיבקה לבין הנודע ביהודה. ר' דוד לא רצה אפילו להחזיק את הספר בביתו – אז הוא זרק אותו, כי האמין שמי שכתב אותו הוא לץ. זה נכון שהרבי משפיטקוב היה בפראג אצל הנודע ביהודה […]
לאכול אווז צלוי למחצה לפני התפילה
חמיו של הרבי מצאנז גם סיפר שפעם אחת לאחר שיעור בו הוא למד עם ה'חידושי הרי"ם' [ר' יצחק מאיר אלתר], דיבר 'חידושי הרי"ם' דברי חסידות וסיפר את המעשה הבא: ר' יעקב מליסא, מחבר הספר 'חוות דעת' נהג לבוא לוורשה וללמד את הציבור שיעור על הגדולים ותלמידי החכמים האדירים. גם ה'חידושי הרי"ם' ישב אז בקהל סביב […]
שיחות החולין של המגיד
ר' שמואל מברודי, אחד מחכמי ברודי, היה תלמיד של הרבי מברדיצ'ב והיה איש קדוש. פעם אחת, הוא בא לבקר את הרבי מברדיצ'ב ולא היה יכול להיכנס אליו מיד אז החל לעיין בספר. באותו הספר הוא ראה כתב יד, של הרבי מברדיצ'ב שכתב את כל שיחות החולין שהוא שמע מהמגיד. הופיעו שם כל מיני דברים שר' […]
על סיפור מ"שבחי הבעש"ט"
פעם אחת, ר' ישראל אייזענשטאדט, הרב של ניקולאיב, מחבר הספר 'עמודי אש', ור' מוט'ל פרנקל, רב בסמילא, ישבו בטיש של ר' יוחנן מרחמסטריווקה. סיפר ר' ישראל אייזענשטאדט מעשה על הבעש"ט. חייך ר' יוחנן. אמר ר' ישראל: "סיפור זה כתוב ב'שבחי הבעש"ט'. קרא ר' יוחנן: "אוי! על כזה קדוש כמו הבעש"ט אומרים כאלו שקרים!". ר' פנחס […]