האם הרבי מאפטא חי בעוני או ברווחה?
בכתבה שלו בטאג (1950), אהרון צייטלין מספר שהרבי מאפטא חי בעוני. פנחס לאנדוי חושב שזה לא נכון – ובאופן חלקי הוא מבסס זאת על המעשה הבא: כשהרבי מאפטא הגיע למז'יבוז' היו [שם] הרבה מתנגדים. הוא אמר: "אני בעל ייחוס גדול משלכם – יש לי יותר זהב מלכם – ואני גם למדן גדול יותר מכם." […]
המגיד מוטרד מחוסר צניעות
לפני שהמגיד נהייה מפורסם הוא היה מלמד בכפר והשכיר את שירותיו כדי ללמד ילדים. בעלת הבית שבו הוא למד עם הילדים הייתה מתלבשת מאוד לא-צנוע וזה הטריד אותו מאוד, אז הוא ביקש: "ריבונו של עולם אני לא יכול יותר לסבול את הצער והדוחק." לאחר זאת הוא נהייה מפורסם. י.פ. יעקב טייטעלבוים
הזקן מהוסיאטין מוצא סברה מהראב"ד
פעם אחת, הרבי מבוצ'אץ' סיפר שר' יעקב'ל מרומילוב, מחבר הספר "כוכב מיעקב", גאון עולם, הובא להוסיאטין כדי להכשיר את המקווה שלהם. הוא הגיע אל הזקן [=הרבי הראשון] מהוסיאטין ושוחח איתו בעניין עמוק ובסברות בהלכות מקווה. לאחר מכן, הרבי מרימלוב סיפר שהרבי מהוסיאטין מצא סברה מהראב"ד וכיוון למחשבתו. (גם חסידים מאמינים שהרבי מהוסיאטין היה גדול בתורה […]
לצדיק שלא מתקשר עם הדור אסור לומר תורה
הזקן [=הרבי הראשון] מצ'ורטקוב אמר פעם אחת: "כשצדיק אומר תורה, הוא חייב לקשר עצמו עם הדור, כדי שיוכל לתקן אותם . אולם, אם [צדיקים] רחוקים כל כך ולא מתקשרים עם הדור, אז אסור [להם] לומר תורה כלל." מאז והלאה הוא לא אמר יותר תורה. י.פ. מיכל'ע שוחט
הרבי מרוז'ין מבין הכל
הרב [=ר' שניאור זלמן מליאדי] נסע דרך פרוהובישט והלך לבקר את ר' אברהם, בנו הבכור של ר' שלום (שאנשים קוראים לו ה'מלאך השני') ואת הרבי מרוז'ין. ר' אברהם כבר היה נשוי והרבי מרוז'ין היה עדיין ילד. כשהרבי שאל את הרבי מרוז'ין מה הוא לומד בחדר, הרבי מרוז'ין ענה לו: "כיצד יתכן שאדם מקבל עול מלכות […]
ר' זושא שר התורה
התלמידים של המגיד היו מגאוני הדור – ומשום כך, המקרים הגדולים ביותר והחשובים ביותר היו מגיעים לדין תורה בחצר המגיד. במהלך דיון על דין תורה כזה, החלו התלמידים להתווכח בעוצמה. עיקר הדיון היה על קטע קשה מהרמב"ם לגביו היו חילוקי דעות וקולות המריבה הגיעו עד לב השמים. [באותו הזמן] ר' זושע מאנאפולי עמד בצד והתפלל, […]
הבעש"ט פותר לר' פנחס מקוריץ קושי במורה נבוכים
למרות שר' פנחס מקאריץ לא היה תלמיד של הבעש"ט, הוא היה אצלו שלוש פעמים. על הביקור השלישי שלו אצל הבעש"ט מספרים את המעשה הבא: [הערת צד:] (ר' פנחס אמר על הבעש"ט: "לא קיבלתי מרות (מלשון מורה)"). לר' פנחס היה קושי ב'מורה נבוכים.' כששמע שהבעש"ט נמצא בקרבת מקום, הוא החליט לנסוע אליו כדי ללמוד […]
תחושת גדלות לגוש עפר
כשהמלאך הגיע לגור אצל חמיו, ר' פיבוש מקרמניץ, לאחר החתונה כנהוג [=פרנוס החתן], היו שם הרבה מתנגדים שאמנם היו למדנים גדולים. הם התייחסו להנהגת המלאך בביטול. פעם אחת, שניים מחשובי העיר – מתנגדים למדנים, אולם גם בעלי חשיבות-עצמית, באו לבקר את המלאך. הם ראו אותו עומד ליד החלון מביט ארוכות על ההרים המקיפים את קרמיניץ. […]
היצר הרע שולט על זקנים
למדן יהודי גדול הגיע אל המגיד כדי להפוך לתלמידו – אבל לא העריכו אותו כאדם הגון והוא גם לא היה חכם במיוחד. אז המגיד אמר: "אומרים שיצר הרע הוא מלך זקן וכסיל. אבל יש כאן קושי. אנחנו יודעים שיצר הרע מתנועע בקלות – רוח – אז מדוע אומרים שהוא מלך זקן וכסיל?! אלא הפשט […]
על גדלות, עושר וצדיקות
כשהרבי מרוז'ין ברח מרוסיה, ר' יוסף מראשקוב, שחי על הגבול, רץ לפניו עם דגל וקרא: "פנו מקום לצדיק הדור" לאחר מכן, הרשקובר היה בסדיגורה אצל הרבי מרוז'ין והוא לא אהב את האופן בו נוהגים שם – בגדלות – בלוקסוס. הוא פירש את הפסוק 'רבות רעות צדיק' שגדלות זה רע לצדיק. והוא רצה לסיים את […]
גלגול בבהמה
פעם אחת, כשתלמידי המגיד ממעזריטש ישבו ודיברו בלימוד – המגיד נכנס לבית המדרש והודיע להם שלא יפסקו בשום שאלה. מיד לאחר מכן, נכנס נער עם שאלה [בעניין כשרות]. התלמידים התפלפלו על כך אמנם, וכבר רצו לפסוק – טריפה. אולם, הם זכרו את דברי המגיד ושלחו את הנער אל הדיין. הדיין חזר ופסק שהבהמה כשרה. זה […]