הגהה אחת של הבעש"ט על ספר הצורף
פנחס לנדוי ראה את אחת מההגהות של הבעש"ט בספר הצורף שהיה אצל פייגע'לה [שם היה כתוב]: "לא להדפיסו ולא להעתיקו מכיוון שהוא אחד ואין שני לו. אחד ואין שני לו? הכיצד [?] הלא אדם הוא? אלא בסוד 'ויהי ערב ויהי בוקר יום אחד' [בראשית א, ה] וחמישה נוספים לו, ושבת שקולה כנגד שניים". ר' אהרון […]
האור של ישראל יאיר לפי מקום מושבם
את הפסוק "לכל בני ישראל היה אור במושבותם" פירשו ככה: "אם אבן טובה מתלכלכת או ששמים אותה בטבעת מכוערת – היא לא נראית טוב – היא לא זוהרת. אבל, שים אותה בתוך טבעת זהב או פלטינום או משהו מעוצב – היא זוהרת ונהיית במילא יותר מאירה. במילים אחרות, ה"אור" של ישראל יזהר לפי "במושבותם" [=מקום […]
חלקי כרכרה ומעשה מרכבה
[פעם] הרבי מרוז'ין היה אצל הרבי מאפטא. הרבי מאפטא הקדיש הרבה זמן להראות לו את הברגים, את המכשירים ואת שאר חלקי הכרכרה שלו. חסידים סיפרו שאמרו שבזמן ההוא הוא לימד אותו מעשה מרכבה. י.פ. אלעזר זאהן
ר' ברוך מלמד זוהר
פעם אחת הרבי מאפטא והרבי מרוז'ין נפגשו ודיברו על הזוהר. ציין הרבי מאפטא: "אנחנו חושבים שאני אומר זוהר ואתה אומר זוהר. אבל פעם הייתי אצל ר' ברוך (והוא סיפר את המעשה שהיה בסעודה שלישית אצל ר' ברוך) – אצלו זה באמת מה שנקרא להגיד זוהר". י.פ. אלעזר זאהן
אם יש דין למטה אין דין למעלה
ר' זיזשע מדז'יקוב אכל על שולחנו של הרבי מסאווראן, שהיה הסבא של אשתו [כנהוג לאחר הנישואים]. פעם אחת, בליל יום הקדוש [יום כיפור], ראה הרבי מסאווראן כיצד ר' זיזשע יושב בבית הכנסת ולומד חושן משפט. שאל אותו הרבי מסאווראן "נו, מה אתה אומר על לימוד חושן משפט בליל יום כפור?" ענה לו ר' זיזשע: "אם […]