המחשבה, הדיבור והמעשה
הרבי מבעלז אכל על שולחנו של ר' אהרון מצ'רנוביל [כנהוג לאחר הנישואים]. פעם אחת לאחר מכן, כשאמר תורה הוא חזר מספר פעמים על המילים "הסבא, המאור עיניים, אמר, הסבא המאור עיניים אמר…" ואחר כך אמר: "העיקר הוא שהמחשבה, הדיבור והמעשה יהיו עבור השם יתברך, עבורו בלבד – בלתי להשם לבדו" י.פ. גדליה שווארץ
הנודע ביהודה לא מעריך את תורתו של הבעש"ט
הרב מטרנא סיפר את המעשה הבא: אשתו של הנודע ביהודה הייתה קרובת משפחה של הבעש"ט. פעם אחת, הם נפגשו כולם בברית. אשתו של הנודע ביהודה לקחה את בנה יעקב'סקא, ובלי רשות מבעלה הרשתה לו לקבל ברכה מהבעש"ט. לאחר סעודת המצווה של הברית, הנודע ביהודה ביקש מהבעש"ט שיאמר תורה אך הבעש"ט סירב כי טען שהוא […]
הלכה כנודע ביהודה
כשהרבי משפיטקוב חזר הבייתה מהביקור אצל 'הנודע ביהודה' הוא החל לכתוב את ההשגות שלו על הספר הנודע ביהודה. את ההשגות הללו הוא הראה למגיד ממעזריטש, שלא רצה לפרסם אותם וציין: "אפשר לכתוב השגות על כל מחבר. לראב"ד היו השגות על הרמב"ם אולם בשמים הכריזו שהלכה כמשה. אני אומר – הלכה כ'נודע ביהודה'." י.פ. יעקב […]
הרבי מרוז'ין מבקש מה'בית שלמה' להכריע בנוגע לאונס ממון
הרב מטורנא סיפר את המעשה הבא על הרבי מרוז'ין: כשהרבי מרוז'ין היה בסקולה [סקאלה פודילסקה] התגורר שם מחבר הספר "שו"ת בית שלמה" – גאון עולם. בערב שבת, ממש לפני הדלקת נרות, הרבי מרוז'ין התקין את מקטרתו בטבק, ולפתע קרא ל'בית שלמה' אליו מיד. הוא חיפש באופן דחוף פסיקה בשאלה האם אונס ממון הוא אכן אונס […]
הדרשה הראשונה של ר' יצחק (מבויאן) כרבי
לאחר שהזקן מסדיגורה נפטר בי"א אלול, אז בכל הטישים של החגים ישבו שני האחים – ר' יצחק (מבויאן) ור' ישראל'נו (שנהיה בהמשך לרבי מסדיגורה) – ביחד. בשמחת תורה, לפני 'אתה הראת' החלו החסידים להתווכח ולריב מי צריך לומר את 'אתה הראת', אולם בסופו של דבר אמר אותה החזן הקבוע. אבל בשבת בראשית שני האחים כבר […]
' אשר מסטולין מרוויח משום שהוא שונא כסף
ר' אשר מסטולין הגיע לעיירה אחת שם הוא נפגש עם מגיד אחד שגם הגיע לשם לשבת לתת דרשה. תמורת דרשתו של הרבי מסטולין אנשי העיר תרמו הרבה כסף, אבל המגיד לא הצליח כל כך. לאחר מכן, המגיד ור' אשר נפגשו והמגיד שאל "עזור לי להבין, אתה בקושי דיברת ובכל זאת תרמו כסף, ואני שדרשתי הייתה […]
חסיד סטולין מסביר למתנגד למה הוא נוסע אל הרבי
חסיד סטולין, שהיה למדן גדול, נסע לסטולין. בדרכו הוא עצר בקוברין, שם היה רב שהיה מתנגד גדול אך למדן גדול וגדול בתורה. הלך החסיד אל אותו הרב לדבר איתו בענייני תורה והרב ראה שהיהודי [החסיד] היה למדן גדול. אולם כשהוא שמע שיהודי זה גם נוסע לסטולין, הוא מיד החל לתלוש את שערותיו: "הסבר לי, מה […]
האם הרבי מאפטא חוטא
פעם אחת, ר' זושא, בנו של ר' יצחק מאיר ונכדו של הרבי מאפטא, ישן בחד עם סבו. באמצע הלילה, הרבי מאפטא התעורר והחל להתייפח ולצעוק: "אוי ווי! אני חוטא! אני עובר על עבירות!" וכדומה. זושא הצעיר, שהיה אז בן 12, התעורר משנתו ושמע כיצד סבו, הרבי מאפטא, מאשים את עצמו. קרא אליו: "סבא! אני יכול […]
תשובה קדמה לעולם עצמו
ר' אברהם מסוכטושב פעם אחת ביקש מחסיד בויאן אחד בשם ר' לעבעל בענדינער שיחלוק איתו איזה דבר תורה ששמע מהרבי מבויאן. אותו חסיד בויאן לא רצה לציית כי, הוא הסביר, הבי מבויאן לא אומר תורות כאלה שאפשר לחזור עליהן בקלות. אולם הרבי מסוכטשוב לחץ עליו ואמר: "כיצד זה שיהודי שנוסע לבויאן כבר כל כך הרבה […]
התני"א לומד לומר "לא אני!"
אצל המגיד היה נהוג שלאחר הטיש התלמידים עסקו בדברי התורה שאמר, הם חזרו עליהם והסבירו אותם אחד לשני. פעם אחת, היה וויכוח על מאמר אחד והחליטו ללכת אל המגיד ולשאול אותו למה הוא התכוון. בדרך-כלל, כשקרו דברים כאלו היו מבקשים מר' שלמה לוצקער, הגבאי של המגיד, שישאל את המגיד בשבילם בגלל שלאחרים לא הייתה רשות […]
שולחן מקצה אחד של העולם ועד הקצה השני
ר' דוד מלעלוב ישב עם חסידיו בטיש כשלפתע פתאום הוא קרא: "אני רוצה לומר לכם מה הרבי מלובלין דורש עכשיו." והתחיל לומר את התורה שהרבי מלובלין מסר. אולם, ר' דוד היה עניו מאוד ולא רצה שיאמרו עליו שהוא עושה מופתים, אז הוא אמר: "כל העולם היו צריכים להיות חסידים של הרבי הקדוש. אבל אז, […]
הרבי מאפטא נכנס ליער סבוך
ר' עזריאל באלטער נסע ביחד עם הרבי מסאווראן אל הרבי מאפטא. לרבי מאפטא היה מנהג לפתוח את דברי התורה שלו עם מדרש. כשר' עזריאל והרבי מסאווראן יצאו מהטיש אמר ר' עזריאל אל הרבי מסאווראן: ""הזקן' לא קלע בול [=לא דייק] עם המדרש היום." "אכן כך" – ענה הרבי מסאווראן – "'הזקן' גדול יותר ממדרש אחד. […]
סודות בפרשת השבוע (גרסה שנייה)
הרבי מרוז'ין נהג לומר: "פרשיות החורף [=פרשיות השבוע של הקריאה בתורה] לובשות חורף." (ראיה לכך שלא מבינים – בעוד גופי תורה [הלכות] מופיעים ברמיזה – מעשי אבות מופיעים בפירוט – לכן יוצא שקוראים לפרשיות החורף העוסקות במעשי אבות פרשיות מחופשות) י.פ.
סודות בפרשות השבוע
הרבי מרוז'ין נהג לומר – ש'פרשיות [השבוע] של החורף' עטופות בכל מיני לבושים – שהן הולכות לבושות בפרוות. (זה רמז לעובדה שהפרשיות הללו מתייחסות לאירועים בלתי נתפסים – לסודות) י.פ. הרבי מבויאן
ר' אברהם המלאך והרש"ז לומדים יחד
המלאך [ר' אברהם] למד עם הרב [=רש"ז] [את תורת ה] נסתר, והרב למד עם מלאך נגלה. (נשמע מחסידים זקנים) הרבי מבויאן י.פ. [הערה: ראה כרם ישראל, יג ע"א, אות ב']
המגיד לומד עם הרבי מאפטא לפני מנחה
לאחר פטירתו של הרבי מאפטא, הרבי מסאווראן בא לניחום אבלים אצל בנו, ר' יצחק מאיר. ר' יצחק מאיר סיפר שהיו זמנים בהם אף אחד לא היה מגיע אל הרבי מאפטא לפני מנחה. "אלו" – הכריז ר' יצחק מאיר – "היו זמנים שהמגיד (שנשלח מהשמים כמלאך) למד עם אביו הקדוש." י.פ. גדליה שוורץ
הבעש"ט מאמץ ילד או חתונת הנסיך והנסיכה
הבעש"ט מאמץ ילד או חתונת הנסיך והנסיכה אישה באה אל הבעש"ט לבקש נדבה, אוחזת ילד בידה. הבעש"ט ביקש ממנה שתמכור לו את הילד, שיישאר בנו (של הבעש"ט). היא סירבה מכיוון שהילד הוא פרנסתה – כשהיא נראית עם ילד בזרועותיה, מרחמים עליה. הבעש"ט הציע לה חדר אצלו בבית ולבוש כדי לשכנע אותה להשאיר את הילד […]