אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
פעם, הרבי מרוז'ין שאל את הרבי מסדיגורה בזמן שר' אברהם יעקב עדיין היה ילד: "מדוע מוכרים חמץ לגוי לפני פסח?"
ענה לו ר' אברהם יעקב: "חמץ הוא בבחינת יצר הרע – רוע – אז מוכרים אותו."
"אם כך", שאל אותו הרבי מרוז'ין "אז מדוע קונים את החמץ אחרי פסח?"
ענה לו הרבי העתידי של סדיגורה: "פסח זה בבחינת אהבה – אם מוכרים את הרוע, זה אומר שעושים תשובה מאהבה, ותשובה מאהבה הופכת זדונות לזכויות, כך שהחמץ מותמר לטוב, ולכן קונים אותו שוב."
י.פ.
הרבי מבויאן
The Ruzhiner once asked the Sadagerer when R. Abraham Jacob was still a child – “Why do we sell our leavened to a Gentile before Passover?”
R. Abraham Jacob replied – "leavened refers [behinah] to the evil inclination – evil – so we sell him.
“If so,” asked the Ruzhiner, “why then do we buy it back after Passover?”
The future Sadagerer replied, “Passover refers to love – if we sell evil – this means that we are repenting out of love, and repentance out of love turns sins into merits so the leavened becomes exchanged for goodness – that is why we buy it back.”
I.F.
Boyaner Rebbe
דער ריזשינער האט געפרעגט אמאל דעם סאדאגארער בשעת ר' אברהם יעקב איז נאך געווען א קינד – פארוואס מען פארקויפט חמץ דעם גוי פאר פסח.
ענטפערט אים ר' אברהם יעקב – חמץ איז במדרגה בבחינה פון יצר הרע – שלעכטס – פארקויפט אים מען אים.
אויב אזוי פרעגט אים דער ריזשינער – פארווא פארוואס דען קויפט מען דעם חמץ צוריק נאך פסח.
ענטפערט אים דער צוקונפטיגער סאדאגארער: אז פסח איז בבחינה אהבה – אז מען פארקויפט דאס שלעכטס – הייסט עס אז מען טוט תשובה מאהבה און תשובה מאהבה מאכט דאך פון זדוניות זכיות וועט דאס חמץ אויסגעוועקסעלט אין גוטס – דאפאר קויפט מען עס צוריק.
י.פ)
באיאנער רבי
פעם, הרבי מרוז'ין שאל את הרבי מסדיגורה בזמן שר' אברהם יעקב עדיין היה ילד: "מדוע מוכרים חמץ לגוי לפני פסח?"
ענה לו ר' אברהם יעקב: "חמץ הוא בבחינת יצר הרע – רוע – אז מוכרים אותו."
"אם כך", שאל אותו הרבי מרוז'ין "אז מדוע קונים את החמץ אחרי פסח?"
ענה לו הרבי העתידי של סדיגורה: "פסח זה בבחינת אהבה – אם מוכרים את הרוע, זה אומר שעושים תשובה מאהבה, ותשובה מאהבה הופכת זדונות לזכויות, כך שהחמץ מותמר לטוב, ולכן קונים אותו שוב."
י.פ.
הרבי מבויאן
The Ruzhiner once asked the Sadagerer when R. Abraham Jacob was still a child – “Why do we sell our leavened to a Gentile before Passover?”
R. Abraham Jacob replied – "leavened refers [behinah] to the evil inclination – evil – so we sell him.
“If so,” asked the Ruzhiner, “why then do we buy it back after Passover?”
The future Sadagerer replied, “Passover refers to love – if we sell evil – this means that we are repenting out of love, and repentance out of love turns sins into merits so the leavened becomes exchanged for goodness – that is why we buy it back.”
I.F.
Boyaner Rebbe
דער ריזשינער האט געפרעגט אמאל דעם סאדאגארער בשעת ר' אברהם יעקב איז נאך געווען א קינד – פארוואס מען פארקויפט חמץ דעם גוי פאר פסח.
ענטפערט אים ר' אברהם יעקב – חמץ איז במדרגה בבחינה פון יצר הרע – שלעכטס – פארקויפט אים מען אים.
אויב אזוי פרעגט אים דער ריזשינער – פארווא פארוואס דען קויפט מען דעם חמץ צוריק נאך פסח.
ענטפערט אים דער צוקונפטיגער סאדאגארער: אז פסח איז בבחינה אהבה – אז מען פארקויפט דאס שלעכטס – הייסט עס אז מען טוט תשובה מאהבה און תשובה מאהבה מאכט דאך פון זדוניות זכיות וועט דאס חמץ אויסגעוועקסעלט אין גוטס – דאפאר קויפט מען עס צוריק.
י.פ)
באיאנער רבי
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.