אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
ר' חיים, בנו של ה'תפארת שמואל' סיפר את המעשה הבא:
פעם אחת ה'ישמח ישראל' נסע לגרמניה. ברכבת, ניגש אליו יהודי אחד וברכו לשלום. קרא אליו ה'ישמח ישראל': "חיים! מה אתה עושה כאן?" היהודי השתומם – כיצד יודע הרבי את שמו?! אז ה'ישמח ישראל' הזכיר לו שהוא מכיר אותו, כי [לפני] 20 שנים הוא בירך את סבו לשלום. היהודי המשיך לתהות: "אבל בזמנו, התפארתי בזקן ובפאות, והים אני הולך כגרמני – מגולח לגמרי." ענה לו ה'ישמח ישראל': "האמן לי, בזמנו נראית לי כמו שאתה היום – למרות שאז לבשת זקן ופאות, ועכשיו אתה מגולח."
י.פ.
הרבי מסאדאווה
הרב סעקולא
R. Hayim, the son of the Tiferet Shemuel, told the following story. The Yismah Yisrael once traveled to Germany. On the train, a Jew came over to him and greeted him.
The Yismah yisrael said to him: “Hayim! What are you doing here?”
The Jew was stunned – how did the Rebbe know his name?
The Yismah Yisrael reminded him that he knew him because 20 years [ago] he had greeted his grandfather. The Jew still wondered: “But then I sported a beard and side-locks while now I dress German – clean shaven.”
The Yismah Yisrael replied: “Believe me you looked the same to me then as now – even though then you sported a beard and side-locks and now you are shaven.”
I.F.
Sadover Rebbe
Rabbi Sekula
ר' חיים דעם תפארת {שמואל} [שמואל'ס] זון האט דערציילט די מעשה. דער ישמח ישראל איז געפארען קיין דייטשלאנד אמאל. אין באן איז א ייד צוגעגאנגען צו אים און האט אים געגעבען שלום. זאגט אים
רופט זיך אן דער ישמח ישראל צו אים: חיים! ווי קומסט דו אהער?
דער ייד איז נשתומם געווארען – ווי אזוי קען דער רבי זיין נאמען.
האט אים דער ישמח ישראל דערמאנט דאס ער דערקענט אים ווייל 20 יאר האט ער געגעבען שלום דעם זיידען. דער ייד וואונדערט זיך נאך אלס שטייטס דעמולט
האב איך דאך געטראגען בארד און פאות און היינט גע איך דאך דייטשעמעריש – גלאט געשוירען.
האט אים דער ישמח ישראל געענטפערט: גלייב מיר דאס דעמולט האסט דו ביי מיר דאס זעלבע פנים געהאט ווי יעצט – חאטש דעמולט האט געטראגען בארד און פאות און יעצט ביסט די אבגעגולט.
י.פ)
סאדאווער רבי
הרב סעקולא
ר' חיים, בנו של ה'תפארת שמואל' סיפר את המעשה הבא:
פעם אחת ה'ישמח ישראל' נסע לגרמניה. ברכבת, ניגש אליו יהודי אחד וברכו לשלום. קרא אליו ה'ישמח ישראל': "חיים! מה אתה עושה כאן?" היהודי השתומם – כיצד יודע הרבי את שמו?! אז ה'ישמח ישראל' הזכיר לו שהוא מכיר אותו, כי [לפני] 20 שנים הוא בירך את סבו לשלום. היהודי המשיך לתהות: "אבל בזמנו, התפארתי בזקן ובפאות, והים אני הולך כגרמני – מגולח לגמרי." ענה לו ה'ישמח ישראל': "האמן לי, בזמנו נראית לי כמו שאתה היום – למרות שאז לבשת זקן ופאות, ועכשיו אתה מגולח."
י.פ.
הרבי מסאדאווה
הרב סעקולא
R. Hayim, the son of the Tiferet Shemuel, told the following story. The Yismah Yisrael once traveled to Germany. On the train, a Jew came over to him and greeted him.
The Yismah yisrael said to him: “Hayim! What are you doing here?”
The Jew was stunned – how did the Rebbe know his name?
The Yismah Yisrael reminded him that he knew him because 20 years [ago] he had greeted his grandfather. The Jew still wondered: “But then I sported a beard and side-locks while now I dress German – clean shaven.”
The Yismah Yisrael replied: “Believe me you looked the same to me then as now – even though then you sported a beard and side-locks and now you are shaven.”
I.F.
Sadover Rebbe
Rabbi Sekula
ר' חיים דעם תפארת {שמואל} [שמואל'ס] זון האט דערציילט די מעשה. דער ישמח ישראל איז געפארען קיין דייטשלאנד אמאל. אין באן איז א ייד צוגעגאנגען צו אים און האט אים געגעבען שלום. זאגט אים
רופט זיך אן דער ישמח ישראל צו אים: חיים! ווי קומסט דו אהער?
דער ייד איז נשתומם געווארען – ווי אזוי קען דער רבי זיין נאמען.
האט אים דער ישמח ישראל דערמאנט דאס ער דערקענט אים ווייל 20 יאר האט ער געגעבען שלום דעם זיידען. דער ייד וואונדערט זיך נאך אלס שטייטס דעמולט
האב איך דאך געטראגען בארד און פאות און היינט גע איך דאך דייטשעמעריש – גלאט געשוירען.
האט אים דער ישמח ישראל געענטפערט: גלייב מיר דאס דעמולט האסט דו ביי מיר דאס זעלבע פנים געהאט ווי יעצט – חאטש דעמולט האט געטראגען בארד און פאות און יעצט ביסט די אבגעגולט.
י.פ)
סאדאווער רבי
הרב סעקולא
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.