אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
פנחס לנדוי ראה את אחת מההגהות של הבעש"ט בספר הצורף שהיה אצל פייגע'לה [שם היה כתוב]: "לא להדפיסו ולא להעתיקו מכיוון שהוא אחד ואין שני לו. אחד ואין שני לו? הכיצד [?] הלא אדם הוא? אלא בסוד 'ויהי ערב ויהי בוקר יום אחד' [בראשית א, ה] וחמישה נוספים לו, ושבת שקולה כנגד שניים".
ר' אהרון מצ'רנוביל ביקש מר' יצחק מסקווירה שירשה לו להעתיק אותה [=את ההגהה] אבל הוא סירב בגלל שהבעש"ט לא הרשה זאת. אולם ר' אהרון ענה לו: "ובכל זאת הבעש"ט אומר [בהערה לספר]: 'אלא בסוד ויהי ערב…[יום אחד]' אז אם סופרים אחד 'וחמישה נוספים לו' [ככתוב שם] יוצא שש. לאחר מכן כתוב: 'כנגד שניים' – אז יוצא לנו עכשיו שמונה – זה רמז לשמונה בנים של ר' מוט'ל מצ'רנוביל ולכן צריך לאפשר לנו להעתיק."
ענה לו הרבי מסקווירה: "לא חשבתי כך, אבל אכן אמרת דרשה יפה, אז אני ארשה לך להעתיק, אבל לא מעבר לכך."
אותה העתקה עברה בירושה מר' אהרון לבנו ר' נחמום, ממנו לר' מרדכי מליווא וממנו לר' יהושע השל מצ'ודניב.
י.פ.
פנחס לאנדוי
Pinchas Landau saw one of the marginal notes of the Besht to the Zoref at Faygele’s: “Not to be published and not to be copied since he is one and there is no second. One and there is no second? How is this; is he not a man [Adam]?1 Rather in the mystery of ‘And there was evening and there was morning, one day’ [Genesis 1:5]. And five are added to it and Shabbat is equivalent to two.”
R. Aaron Chernobyler (d. 1871) asked R. Isaac of Skvira to allow him to copy it but he refused since the Besht did not allow it. R. Aaron answered him: “The Besht says though, ‘Rather in the mystery of And there was evening…’ If you count one and you add to it five you have six. Then…‘equal to two’ – we now have eight. This hints at the eight sons of R. Motel Chernobyler and therefore it is our right to be allowed a copy.”
The Skverer replied: “I do not agree but you did say a good word (vort) so I will allow you to make a copy, but no more than this [i.e. no one else may copy it].”
The copy was passed in inheritance from R. Aaron to his son R. Nahum, from him to R. Mordechai Liyever, and from him to R. Joshua Heschel Chidnover.
I.F.
Pinchas Landau
פינחס לאנדוי האט געזען איינער פון די הגהות פונ'ם בעש"ט אין דעם צורף: ביי פייגעלע.
לא להדפיסו ולא {לעתיקו} [להעתיקו] מקיוון מכיון שהוא אחד ואין שני לו? אחד אין שני לו? {היכא דמוי} [היכי דמי] הלא אדם הוא? אלא בעד בסוד ויהי ערב ויהי בוקר יום אחד. וחמשה נצרפים לו ושבת שקולה כנגד שנים.
ר' אהרן טשערנאבעלער האט געבעטען דעם ר' איציקעל סקווערער ער זאל אים ערלויבען מאכען אן העתקה. האט ער אים נישט געלאסט ווייל דער בעשט האט נישט געהייסען.
האט אים ר' אהרן געענטפערט: דער בעשט זאגט דאך אלא בעד בסוד ויהי ערב…
אז מען רעכנעט אחד און חמשה נצרפים לו האט מען 6. דערנאך … כנגד שנים – האבען האבען מיר שוין אכט – איז דאס א רמז אויף די אכט ברידער זון פון ר' מאטיל טשערנאבעלער און דאפאר קומט אונז אז מען זאל אונז ערלויבען אן העתקה.
האט דער סקווערער געענטפערט: איך האלט דוקא נישט אזוי אבער א גוט ווארט האסט געזאגט וועל איך די לאזען מאכען אן העתקה, אבער מער נישט פון דיין העתקה.
די העתקה איז בירושה איבערגעגאנגען פון ר' אהרן צו זיין זון ר' נחום טשערנאבילער. פון אים צו ר' מרדכי לאיעווער און פון אים צו ר' יהושע הישל טשידנאווער. די לעצטע וואס האט די העתקה געהאט
י.פ) פנחס לאנדוי
פנחס לנדוי ראה את אחת מההגהות של הבעש"ט בספר הצורף שהיה אצל פייגע'לה [שם היה כתוב]: "לא להדפיסו ולא להעתיקו מכיוון שהוא אחד ואין שני לו. אחד ואין שני לו? הכיצד [?] הלא אדם הוא? אלא בסוד 'ויהי ערב ויהי בוקר יום אחד' [בראשית א, ה] וחמישה נוספים לו, ושבת שקולה כנגד שניים".
ר' אהרון מצ'רנוביל ביקש מר' יצחק מסקווירה שירשה לו להעתיק אותה [=את ההגהה] אבל הוא סירב בגלל שהבעש"ט לא הרשה זאת. אולם ר' אהרון ענה לו: "ובכל זאת הבעש"ט אומר [בהערה לספר]: 'אלא בסוד ויהי ערב…[יום אחד]' אז אם סופרים אחד 'וחמישה נוספים לו' [ככתוב שם] יוצא שש. לאחר מכן כתוב: 'כנגד שניים' – אז יוצא לנו עכשיו שמונה – זה רמז לשמונה בנים של ר' מוט'ל מצ'רנוביל ולכן צריך לאפשר לנו להעתיק."
ענה לו הרבי מסקווירה: "לא חשבתי כך, אבל אכן אמרת דרשה יפה, אז אני ארשה לך להעתיק, אבל לא מעבר לכך."
אותה העתקה עברה בירושה מר' אהרון לבנו ר' נחמום, ממנו לר' מרדכי מליווא וממנו לר' יהושע השל מצ'ודניב.
י.פ.
פנחס לאנדוי
Pinchas Landau saw one of the marginal notes of the Besht to the Zoref at Faygele’s: “Not to be published and not to be copied since he is one and there is no second. One and there is no second? How is this; is he not a man [Adam]?1 Rather in the mystery of ‘And there was evening and there was morning, one day’ [Genesis 1:5]. And five are added to it and Shabbat is equivalent to two.”
R. Aaron Chernobyler (d. 1871) asked R. Isaac of Skvira to allow him to copy it but he refused since the Besht did not allow it. R. Aaron answered him: “The Besht says though, ‘Rather in the mystery of And there was evening…’ If you count one and you add to it five you have six. Then…‘equal to two’ – we now have eight. This hints at the eight sons of R. Motel Chernobyler and therefore it is our right to be allowed a copy.”
The Skverer replied: “I do not agree but you did say a good word (vort) so I will allow you to make a copy, but no more than this [i.e. no one else may copy it].”
The copy was passed in inheritance from R. Aaron to his son R. Nahum, from him to R. Mordechai Liyever, and from him to R. Joshua Heschel Chidnover.
I.F.
Pinchas Landau
פינחס לאנדוי האט געזען איינער פון די הגהות פונ'ם בעש"ט אין דעם צורף: ביי פייגעלע.
לא להדפיסו ולא {לעתיקו} [להעתיקו] מקיוון מכיון שהוא אחד ואין שני לו? אחד אין שני לו? {היכא דמוי} [היכי דמי] הלא אדם הוא? אלא בעד בסוד ויהי ערב ויהי בוקר יום אחד. וחמשה נצרפים לו ושבת שקולה כנגד שנים.
ר' אהרן טשערנאבעלער האט געבעטען דעם ר' איציקעל סקווערער ער זאל אים ערלויבען מאכען אן העתקה. האט ער אים נישט געלאסט ווייל דער בעשט האט נישט געהייסען.
האט אים ר' אהרן געענטפערט: דער בעשט זאגט דאך אלא בעד בסוד ויהי ערב…
אז מען רעכנעט אחד און חמשה נצרפים לו האט מען 6. דערנאך … כנגד שנים – האבען האבען מיר שוין אכט – איז דאס א רמז אויף די אכט ברידער זון פון ר' מאטיל טשערנאבעלער און דאפאר קומט אונז אז מען זאל אונז ערלויבען אן העתקה.
האט דער סקווערער געענטפערט: איך האלט דוקא נישט אזוי אבער א גוט ווארט האסט געזאגט וועל איך די לאזען מאכען אן העתקה, אבער מער נישט פון דיין העתקה.
די העתקה איז בירושה איבערגעגאנגען פון ר' אהרן צו זיין זון ר' נחום טשערנאבילער. פון אים צו ר' מרדכי לאיעווער און פון אים צו ר' יהושע הישל טשידנאווער. די לעצטע וואס האט די העתקה געהאט
י.פ) פנחס לאנדוי
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.