אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
כשהמלאך היה מגיד בפאסטוב. לאחר זמן, החלו בעלי הבתים לדבר. "מה אנו מרוויחים מהמגיד – הוא כל הזמן מתפלל או לומד ואנחנו לא שומעים אף דבר תורה ממנו."
הדיבורים הללו הגיעו לאשתו הרבנית והיא – בפחד – נכנסה אל המלאך וסיפרה לו שאנשים אינם שמחים ממנו ושהם יכולים לאבד את פרנסתם ח"ו.
המלאך ענה לה: "אני אשם? – לא קראו לי אף פעם – הם צריכים לקרוא לי כדי שאבוא."
מיד לאחר מכן הייתה ברית וקראו למלאך.
הוא בא, כפי שנהג ללכת, עם טליתו על ראשו. בזמן שהחלו את למול את הילד, הוא הרים את טליתו לרגע – נפל כזה פחד על הנאספים שכל הקהל ברח משם.
י.פ.
הרב רייטער
הרב מפרוהובישט
The Malach was a Magid in Posov. After a while, the balebatim began to speak. “What use do we have from the Magid – he continuously prays and studies and we don’t hear a word from him.”
These words reached the Rebbetzin and she – in a state of fright – went into the Malach and reported that people were unhappy and they could God forbid lose their livelihood.
The Malach responded: “Am I to blame – they never call me – let them call me and I will come.”
Shortly thereafter there was a Bris and they invited the Malach.
He came, as was his manner, with his Talis draped over his head. When they began to circumcise the child, he lifted his Talis for a minute – this cast such fear upon the celebrants that the entire crowd ran away.
I.F.
Rabbi Reiter
Prohovitcher Rav
בשעת דער מלאך איז געווען מגיד אין פאסטאוו. נאך א צייט האבען די בעלי בתים אנגעהויבען צו רעדען. וואס פאר א ניצען האבען מיר פונ'ם מגיד – ער האלט אין זיין דאווענען און לערנען און מיר הערען קיין ווארט פון אים.
די רייד איז דערגאנגען צו דער רביצין און זי איז – א דערשראקענע – העריין צום מלאך און האט אים דערציילט דאס מען איז אומצופרידען און זיי קענען ח"ו נאך פערלירען די פרנסה.
דער מלאך האט זיך אנגערופען: איך בין דען שלו שולדיג – מען רופט מיך דאך קיינמאל – זאלען זיי רופען וועל איך קומען.
איז באלד דער נאכדעם געווען א ברית און מען האט דעם מלאך גערופען.
ער איז געקומען ווי זיין שטייגער מיט דען טלית איבער דען קאפ. בשעת מען האט אנגעהויבען צו מלה זיין דאס קינד האט ער פאר א מינוט אויפגעהויבען זיין טלית – איז געפאלען אזא פחד אויף די בעלי שמחה דאס דער גאנצער עולם איז זיך צערלאפען.
י.פ.
הרב רייטער
פראהאבישטער רב
כשהמלאך היה מגיד בפאסטוב. לאחר זמן, החלו בעלי הבתים לדבר. "מה אנו מרוויחים מהמגיד – הוא כל הזמן מתפלל או לומד ואנחנו לא שומעים אף דבר תורה ממנו."
הדיבורים הללו הגיעו לאשתו הרבנית והיא – בפחד – נכנסה אל המלאך וסיפרה לו שאנשים אינם שמחים ממנו ושהם יכולים לאבד את פרנסתם ח"ו.
המלאך ענה לה: "אני אשם? – לא קראו לי אף פעם – הם צריכים לקרוא לי כדי שאבוא."
מיד לאחר מכן הייתה ברית וקראו למלאך.
הוא בא, כפי שנהג ללכת, עם טליתו על ראשו. בזמן שהחלו את למול את הילד, הוא הרים את טליתו לרגע – נפל כזה פחד על הנאספים שכל הקהל ברח משם.
י.פ.
הרב רייטער
הרב מפרוהובישט
The Malach was a Magid in Posov. After a while, the balebatim began to speak. “What use do we have from the Magid – he continuously prays and studies and we don’t hear a word from him.”
These words reached the Rebbetzin and she – in a state of fright – went into the Malach and reported that people were unhappy and they could God forbid lose their livelihood.
The Malach responded: “Am I to blame – they never call me – let them call me and I will come.”
Shortly thereafter there was a Bris and they invited the Malach.
He came, as was his manner, with his Talis draped over his head. When they began to circumcise the child, he lifted his Talis for a minute – this cast such fear upon the celebrants that the entire crowd ran away.
I.F.
Rabbi Reiter
Prohovitcher Rav
בשעת דער מלאך איז געווען מגיד אין פאסטאוו. נאך א צייט האבען די בעלי בתים אנגעהויבען צו רעדען. וואס פאר א ניצען האבען מיר פונ'ם מגיד – ער האלט אין זיין דאווענען און לערנען און מיר הערען קיין ווארט פון אים.
די רייד איז דערגאנגען צו דער רביצין און זי איז – א דערשראקענע – העריין צום מלאך און האט אים דערציילט דאס מען איז אומצופרידען און זיי קענען ח"ו נאך פערלירען די פרנסה.
דער מלאך האט זיך אנגערופען: איך בין דען שלו שולדיג – מען רופט מיך דאך קיינמאל – זאלען זיי רופען וועל איך קומען.
איז באלד דער נאכדעם געווען א ברית און מען האט דעם מלאך גערופען.
ער איז געקומען ווי זיין שטייגער מיט דען טלית איבער דען קאפ. בשעת מען האט אנגעהויבען צו מלה זיין דאס קינד האט ער פאר א מינוט אויפגעהויבען זיין טלית – איז געפאלען אזא פחד אויף די בעלי שמחה דאס דער גאנצער עולם איז זיך צערלאפען.
י.פ.
הרב רייטער
פראהאבישטער רב
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.