אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
כשה'דגל מחנה אפרים' בא להתיישב במז'יבוז' הייתה שם מחלוקת גדולה בין חסידים ומתנגדים.
[הערת צד:](אגב, הרב המתנגד היה הסבא רבא של ר' חיים ביק)
אבל החסידים טענו בפני ה'דגל' שמכיוון שהוא צדיק גדול בעל מידות, הוא צריך לעשות את הצעד הראשון וללכת אל הרב. הוא השתכנע. והחליטו ללכת אל הרב בשבת לקידוש.
בדיוק כשה'דגל' דרך על מפתן ביתו של הרב, הוא שמע איך שהוא מכין את עצמו לעשות קידוש ואומר את הפסוק "אם תשיב… והאכלתיך נחלת יעקב אביך כי פי ה' דיבר" [(ישעיהו יח: יג)]
כשה'דגל' שמע זאת הוא החליט לא להיכנס אל הבית, ואמר: "רק הקשיבו, רק הקשיבו כיצד הוא בעצמו מודה שהרבנות שייכת לנו, ולא לו.
הוא הזכיר רק 'נחלת יעקב' – ומי הוא נחלת יעקב, אם לא הילדים של ר' ישראל בעש"ט?!"
י.פ.
הרבי ממז'יבוז'
When the Degel Machane Ephraim arrived in Mezibozh to settle there, the dispute between the Chasidim and Misnagdim was very intense. [Marginal note: the Misnagdic Rav was a great-grandfather of R. Chaim Bick].
The Chasidim tried to convince the Degel that since he is Tzadik with midos he should take the initiative and reach out to the Rav. He agreed and they decided to go to the Rav on Shabbos for Kiddush.
As soon as the Degel crossed the threshold of the Rav’s house he heard the Rav reciting the preparatory verses of Kiddush [starting with Isaiah 58:13 “If you refrain from trampling the sabbath”] and “He will let you enjoy the heritage of your father Jacob For the mouth of the Lord has spoken.”
As soon as the Degel heard this, he did not proceed to enter into the house. He remarked “Just listen, just listen that he admits that the Rabbinate belongs to us and not to him.
He just mentioned the heritage of Jacob – and who is the heritage of Jacob if not the descendants of R. Israel Baal Shem Tov.”
I.F.
Mezhibozher Rebbe
בשעת דער דגל מחנה אפרים איז אנגעקומן קיין מעזשביזש זיך דארט צו באזעצען איז דאס מחלוקת צווישען די חסידים און מתנגדים געווען שטארק גרויס. [דער מתנגדישער רב איז געווען אגב א עלטער זיידע פון ר' חיים ביק]
די חסידים האבען אבער צוגערעדט דעם דגל דאס אזוי ווי ער איז דאך דער גרויסער צדיק מיט מידות זאל ער נעמען דעם ערשטען טריט און צוגיין צום רב. האט ער איינגעשטימט און מען האט באשלאסען צוגייען צום רב שבת אויף קידוש.
אזוי ווי דער דגל איז איבערגעטראטען די שוועל פונ'ם רב'ס הויס הערט ער ווי ער מאכט דעמולט פונקט קידוש גירייט זיך מאכען קידוש און זאגט דעם פסוק [אין "אם תשיב … ] והאכלתיך נחלת יעקב אביך, כי פי ד' דבר.
אזוי ווי דער דגל האט דאס דערהערט איז ער שוין נישט העריינגעגאנגען אין שטוב אריין. ער האט זיך אנגערופען: "הערט נאר, הערט נאר ווי ער איז אליין מודה דאס די רבנות בעלאנגט צו אונז, און נישט צו אים.ער האט נאר וואס דערמאנט נחלת יעקב – און ווער איז נחלת יעקב ווען נישט די קינדער פון ר' ישראל בעש"ט.
י.פ)
מעזשביזשער רבי
כשה'דגל מחנה אפרים' בא להתיישב במז'יבוז' הייתה שם מחלוקת גדולה בין חסידים ומתנגדים.
[הערת צד:](אגב, הרב המתנגד היה הסבא רבא של ר' חיים ביק)
אבל החסידים טענו בפני ה'דגל' שמכיוון שהוא צדיק גדול בעל מידות, הוא צריך לעשות את הצעד הראשון וללכת אל הרב. הוא השתכנע. והחליטו ללכת אל הרב בשבת לקידוש.
בדיוק כשה'דגל' דרך על מפתן ביתו של הרב, הוא שמע איך שהוא מכין את עצמו לעשות קידוש ואומר את הפסוק "אם תשיב… והאכלתיך נחלת יעקב אביך כי פי ה' דיבר" [(ישעיהו יח: יג)]
כשה'דגל' שמע זאת הוא החליט לא להיכנס אל הבית, ואמר: "רק הקשיבו, רק הקשיבו כיצד הוא בעצמו מודה שהרבנות שייכת לנו, ולא לו.
הוא הזכיר רק 'נחלת יעקב' – ומי הוא נחלת יעקב, אם לא הילדים של ר' ישראל בעש"ט?!"
י.פ.
הרבי ממז'יבוז'
When the Degel Machane Ephraim arrived in Mezibozh to settle there, the dispute between the Chasidim and Misnagdim was very intense. [Marginal note: the Misnagdic Rav was a great-grandfather of R. Chaim Bick].
The Chasidim tried to convince the Degel that since he is Tzadik with midos he should take the initiative and reach out to the Rav. He agreed and they decided to go to the Rav on Shabbos for Kiddush.
As soon as the Degel crossed the threshold of the Rav’s house he heard the Rav reciting the preparatory verses of Kiddush [starting with Isaiah 58:13 “If you refrain from trampling the sabbath”] and “He will let you enjoy the heritage of your father Jacob For the mouth of the Lord has spoken.”
As soon as the Degel heard this, he did not proceed to enter into the house. He remarked “Just listen, just listen that he admits that the Rabbinate belongs to us and not to him.
He just mentioned the heritage of Jacob – and who is the heritage of Jacob if not the descendants of R. Israel Baal Shem Tov.”
I.F.
Mezhibozher Rebbe
בשעת דער דגל מחנה אפרים איז אנגעקומן קיין מעזשביזש זיך דארט צו באזעצען איז דאס מחלוקת צווישען די חסידים און מתנגדים געווען שטארק גרויס. [דער מתנגדישער רב איז געווען אגב א עלטער זיידע פון ר' חיים ביק]
די חסידים האבען אבער צוגערעדט דעם דגל דאס אזוי ווי ער איז דאך דער גרויסער צדיק מיט מידות זאל ער נעמען דעם ערשטען טריט און צוגיין צום רב. האט ער איינגעשטימט און מען האט באשלאסען צוגייען צום רב שבת אויף קידוש.
אזוי ווי דער דגל איז איבערגעטראטען די שוועל פונ'ם רב'ס הויס הערט ער ווי ער מאכט דעמולט פונקט קידוש גירייט זיך מאכען קידוש און זאגט דעם פסוק [אין "אם תשיב … ] והאכלתיך נחלת יעקב אביך, כי פי ד' דבר.
אזוי ווי דער דגל האט דאס דערהערט איז ער שוין נישט העריינגעגאנגען אין שטוב אריין. ער האט זיך אנגערופען: "הערט נאר, הערט נאר ווי ער איז אליין מודה דאס די רבנות בעלאנגט צו אונז, און נישט צו אים.ער האט נאר וואס דערמאנט נחלת יעקב – און ווער איז נחלת יעקב ווען נישט די קינדער פון ר' ישראל בעש"ט.
י.פ)
מעזשביזשער רבי
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.