אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
כשאשתו הראשונה של הרבי מרוז’ין נפטרה (היא הייתה בתו של ר’ משה’לע ראש הישיבה בברדיצ’ב), הוא התחתן עם רחל לאה, אלמנתו של ר’ הירשע’לע מרימינוב.
בחופה היה דוחק נוראי.
כולם רצו לנכוח בטקס.
הרבי מרוז’ין צעק: “מי שרוצה לראות את עלבוני צריך להיכנס”
כששמעו זאת, אף אחד לא רצה להיכנס כך שאפילו לא נשאר שם מניין.
רק ר’ אברהם שלמה נשאר. הרבי מרוז’ין קרץ לו: “שלמה’לע, בוא הנה,” והוא כיבד אותו בכך שמינה אותו לשושבין.
י.פ.
הרב גאלד
נין של ר’ אברהם שלמה
When the Ruzhiner’s first wife died (she was the daughter of Moshele, the Rosh Yeshiva of Bertichev) he married Rachel Leah the widow of R. Hirsh of Rymanov.
There was incredible pushing at the Chuppa.
Everyone wanted to attend the Chuppa.
So the Ruzhiner screamed: whoever wants to witness my disgrace should step forward.
Hearing this, no one dared to approach, and they did not even have a minyan.
Only R. Avraham Shlomo remained. The Ruzhiner winked at him: Shlomole come here, and he honored him by appointing him [R. Avraham Shlomo] to escort him [the Ruzhiner] under the Chuppa.
I.F.
Rabbi Gold
Great-grandson of R. Avraham Shlomo
אז דעם ריזשינער’ס ערשטע פרוי איז געשטארבען (זי איז געווען ר’ משה’לע ראש {הישובה} [הישיבה] פון בארדיטשעוו’ס טאכטער) האט ער חתונה געהאט מיט רחל לאה די אלמנה פון ר’ הירשעל’ע רימינאווער.
ביי דער חופה איז געווען א געוואלדיג שטופעניש.יעדער האט געוואלט זיין ביי דער חופה.
האט דער ריזשינער אויסגעשריען: ווער עס וויל זעןמיין עלבון זאל העריינקומען.
הערענדיג דאס האט קיינער נישט געוואגט העריינצוקומען און עס איס אפילו נישט געבליבען קיין מנין.
נאר ר’ אברהם שלמה איז געבליבען. האט אים דער ריזשינער א וואונק געטון: שלמה’קע קום אריין און האט אים מכבד געווען מיט זיין דער אונטערפירער.
י.פ)
הרב גאלד
{אוראייניקער} [אוראייניקעל] פון ר’ אברהם שלמה
כשאשתו הראשונה של הרבי מרוז’ין נפטרה (היא הייתה בתו של ר’ משה’לע ראש הישיבה בברדיצ’ב), הוא התחתן עם רחל לאה, אלמנתו של ר’ הירשע’לע מרימינוב.
בחופה היה דוחק נוראי.
כולם רצו לנכוח בטקס.
הרבי מרוז’ין צעק: “מי שרוצה לראות את עלבוני צריך להיכנס”
כששמעו זאת, אף אחד לא רצה להיכנס כך שאפילו לא נשאר שם מניין.
רק ר’ אברהם שלמה נשאר. הרבי מרוז’ין קרץ לו: “שלמה’לע, בוא הנה,” והוא כיבד אותו בכך שמינה אותו לשושבין.
י.פ.
הרב גאלד
נין של ר’ אברהם שלמה
When the Ruzhiner’s first wife died (she was the daughter of Moshele, the Rosh Yeshiva of Bertichev) he married Rachel Leah the widow of R. Hirsh of Rymanov.
There was incredible pushing at the Chuppa.
Everyone wanted to attend the Chuppa.
So the Ruzhiner screamed: whoever wants to witness my disgrace should step forward.
Hearing this, no one dared to approach, and they did not even have a minyan.
Only R. Avraham Shlomo remained. The Ruzhiner winked at him: Shlomole come here, and he honored him by appointing him [R. Avraham Shlomo] to escort him [the Ruzhiner] under the Chuppa.
I.F.
Rabbi Gold
Great-grandson of R. Avraham Shlomo
אז דעם ריזשינער’ס ערשטע פרוי איז געשטארבען (זי איז געווען ר’ משה’לע ראש {הישובה} [הישיבה] פון בארדיטשעוו’ס טאכטער) האט ער חתונה געהאט מיט רחל לאה די אלמנה פון ר’ הירשעל’ע רימינאווער.
ביי דער חופה איז געווען א געוואלדיג שטופעניש.יעדער האט געוואלט זיין ביי דער חופה.
האט דער ריזשינער אויסגעשריען: ווער עס וויל זעןמיין עלבון זאל העריינקומען.
הערענדיג דאס האט קיינער נישט געוואגט העריינצוקומען און עס איס אפילו נישט געבליבען קיין מנין.
נאר ר’ אברהם שלמה איז געבליבען. האט אים דער ריזשינער א וואונק געטון: שלמה’קע קום אריין און האט אים מכבד געווען מיט זיין דער אונטערפירער.
י.פ)
הרב גאלד
{אוראייניקער} [אוראייניקעל] פון ר’ אברהם שלמה
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.