אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
הבית בו שכן הבעש”ט, היה קטן ומרופט.
לר’ ברוך הייתה דירה גדולה ויפה.
פעם אחת, הערשעלע אסראפאלער, שאל אותו: “איך זה שכל היחוס שלך מקורו בבעש”ט ובעוד הוא התגורר בכזה עוני, אתה מתגורר בכזה עושר?”
אמר לו ר’ ברוך: “נו, יש לך בוודאי תירוץ לקושי שלך – תוציא את זה מלבך.”
ענה לו הערשעלע אסטראפאלר כך: “ביריד אחד היו קבצנים שניגנו בתופים וביקשו נדבות, כמה נתנו להם? – כמה קופיקות.
בעיר בתיאטרון, בו השחקן מחקה את הקבצנים, הוא מקבל מאה רובל על החיקוי הזה.”
י.פ.
אלעזר זאהן (יהודי ממז’יבוז’)
The house where the Besht resided was a small, poor home.
R. Baruch had a big, nice apartment.
Hershele Ostropoler once asked him – “how is this possible? Your pedigree stems from the Besht and he lived in such poverty, and you live as a rich man.”
R. Baruch told him: “You definitely have an answer to your question – get it off your chest.”
Hershele Ostropoler answered: “Beggars come to the marketplace, and they bang on drums and solicit donations. How much do they get – a few kopecks? In the city at the theater when an actor imitates the beggars he receives hundreds of rubles for his mimicry.”
I.F.
Elazar Zohn (A Jew from Mezhibozh)
די שטוב ווי דער בעשט האט געלעבט איז געווען א קליינע אן ארמע.
ר’ ברוך האט שוין געהאט א גרויסע שענע דירה.
האט אים הערשעלע אסטראפאלער אמאל א פרעג געטון – ס’טייטש אייער גאנצער יחוס שטאמט פון דעם בעשט און ער האט געווינט אזוי ארם און איר ווואינט אזוי רייך.
זאגט אים ר’ ברוך: נא דו האסט דאך אוודאי א תרוץ אויף דיין {קשה} [קשיא] – זאג דיר[?] אב פונ’ם הארצען.
ענטפערט הערשעלע אסטראפאלער אזוי: אויף א יריד זענען דא בעטלער וואס שפילען אויף א פויק און בעטען נדבות. נא וואס גיט מען זיי – א פאר קאפיקעס. אין שטאדט אינ’ם טעאטער ווען אן אקטיאר מאכט נאך די בעטלער בעקומט ער אין די הונדערטער רובעל פאר זיין נאכמאכען.
י.פ)
אלעזר זאהן (א מעזשבישזערייד)
הבית בו שכן הבעש”ט, היה קטן ומרופט.
לר’ ברוך הייתה דירה גדולה ויפה.
פעם אחת, הערשעלע אסראפאלער, שאל אותו: “איך זה שכל היחוס שלך מקורו בבעש”ט ובעוד הוא התגורר בכזה עוני, אתה מתגורר בכזה עושר?”
אמר לו ר’ ברוך: “נו, יש לך בוודאי תירוץ לקושי שלך – תוציא את זה מלבך.”
ענה לו הערשעלע אסטראפאלר כך: “ביריד אחד היו קבצנים שניגנו בתופים וביקשו נדבות, כמה נתנו להם? – כמה קופיקות.
בעיר בתיאטרון, בו השחקן מחקה את הקבצנים, הוא מקבל מאה רובל על החיקוי הזה.”
י.פ.
אלעזר זאהן (יהודי ממז’יבוז’)
The house where the Besht resided was a small, poor home.
R. Baruch had a big, nice apartment.
Hershele Ostropoler once asked him – “how is this possible? Your pedigree stems from the Besht and he lived in such poverty, and you live as a rich man.”
R. Baruch told him: “You definitely have an answer to your question – get it off your chest.”
Hershele Ostropoler answered: “Beggars come to the marketplace, and they bang on drums and solicit donations. How much do they get – a few kopecks? In the city at the theater when an actor imitates the beggars he receives hundreds of rubles for his mimicry.”
I.F.
Elazar Zohn (A Jew from Mezhibozh)
די שטוב ווי דער בעשט האט געלעבט איז געווען א קליינע אן ארמע.
ר’ ברוך האט שוין געהאט א גרויסע שענע דירה.
האט אים הערשעלע אסטראפאלער אמאל א פרעג געטון – ס’טייטש אייער גאנצער יחוס שטאמט פון דעם בעשט און ער האט געווינט אזוי ארם און איר ווואינט אזוי רייך.
זאגט אים ר’ ברוך: נא דו האסט דאך אוודאי א תרוץ אויף דיין {קשה} [קשיא] – זאג דיר[?] אב פונ’ם הארצען.
ענטפערט הערשעלע אסטראפאלער אזוי: אויף א יריד זענען דא בעטלער וואס שפילען אויף א פויק און בעטען נדבות. נא וואס גיט מען זיי – א פאר קאפיקעס. אין שטאדט אינ’ם טעאטער ווען אן אקטיאר מאכט נאך די בעטלער בעקומט ער אין די הונדערטער רובעל פאר זיין נאכמאכען.
י.פ)
אלעזר זאהן (א מעזשבישזערייד)
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.