אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
ר’ זיזשע מדז’יקוב אכל על שולחנו של הרבי מסאווראן, שהיה הסבא של אשתו [כנהוג לאחר הנישואים].
פעם אחת, בליל יום הקדוש [יום כיפור], ראה הרבי מסאווראן כיצד ר’ זיזשע יושב בבית הכנסת ולומד חושן משפט. שאל אותו הרבי מסאווראן “נו, מה אתה אומר על לימוד חושן משפט בליל יום כפור?”
ענה לו ר’ זיזשע: “אם יש דין למטה אין דין למעלה”
צחק הרבי מסאווראן ואמר: “אכן אתה חכם!”
י.פ.
גדליה שווארץ
R. Zusya of Zikiv was provided with accommodations [after his marriage] at the home of the Rabbi of Savran, who was the grandfather of his rebbetzin (wife of a rabbi). On the night of Yom Kippur, the Rabbi of Savran noticed R. Zusya studying Hoshen Mishpat (the fourth section of the Jewish Code of Law) in the synagogue. The Rabbi of Savran inquired, “What do you say about studying Hoshen Mishpat on Yom Kippur night?” R. Zusya replied, “If there is judgment down here, there is no judgment up there” (Midrash Tanchuma, Mishpatim: 4). The Rabbi of Savran chuckled and remarked, “Truly, you are wise.”
Y.F.
Gedalya Schwartz
ר’ זיזשע זינקעווער איז געזעסען קיין האט געגעסען קעסט ביים סאווראנער רב וואס איז געווען דער זיידע פון זיין רביצין.
איינמאל יום הקדוש ביי נאכט זעט דער סאווראנער רב ווי ר’ זיזשע זיצט אין שול און לערנט חושן משפט.
פרעגט אים דער סאווראנער רב – נו וואס זאגסט דו דא צו יום כפור ביי נאכט לערנט מען חושן משפט?
ענטפערט אים ר’ זיזשע: אם יש דין למטה אין דין למעלה.האט דער סאווראנער רב א לאך געטון און געזאגט: ביסט תאקי א חכם.
י.פ)
גדליה שווארץ
ר’ זיזשע מדז’יקוב אכל על שולחנו של הרבי מסאווראן, שהיה הסבא של אשתו [כנהוג לאחר הנישואים].
פעם אחת, בליל יום הקדוש [יום כיפור], ראה הרבי מסאווראן כיצד ר’ זיזשע יושב בבית הכנסת ולומד חושן משפט. שאל אותו הרבי מסאווראן “נו, מה אתה אומר על לימוד חושן משפט בליל יום כפור?”
ענה לו ר’ זיזשע: “אם יש דין למטה אין דין למעלה”
צחק הרבי מסאווראן ואמר: “אכן אתה חכם!”
י.פ.
גדליה שווארץ
R. Zusya of Zikiv was provided with accommodations [after his marriage] at the home of the Rabbi of Savran, who was the grandfather of his rebbetzin (wife of a rabbi). On the night of Yom Kippur, the Rabbi of Savran noticed R. Zusya studying Hoshen Mishpat (the fourth section of the Jewish Code of Law) in the synagogue. The Rabbi of Savran inquired, “What do you say about studying Hoshen Mishpat on Yom Kippur night?” R. Zusya replied, “If there is judgment down here, there is no judgment up there” (Midrash Tanchuma, Mishpatim: 4). The Rabbi of Savran chuckled and remarked, “Truly, you are wise.”
Y.F.
Gedalya Schwartz
ר’ זיזשע זינקעווער איז געזעסען קיין האט געגעסען קעסט ביים סאווראנער רב וואס איז געווען דער זיידע פון זיין רביצין.
איינמאל יום הקדוש ביי נאכט זעט דער סאווראנער רב ווי ר’ זיזשע זיצט אין שול און לערנט חושן משפט.
פרעגט אים דער סאווראנער רב – נו וואס זאגסט דו דא צו יום כפור ביי נאכט לערנט מען חושן משפט?
ענטפערט אים ר’ זיזשע: אם יש דין למטה אין דין למעלה.האט דער סאווראנער רב א לאך געטון און געזאגט: ביסט תאקי א חכם.
י.פ)
גדליה שווארץ
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.