אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
בחצר של ה[רבי] משטפנשט חסיד אחד, איש צעיר, החל להתחזק – לצעוק בתפילה, להתנדנד בחוזקה – לגמרי לא לפי הסגנון של רוז’ין.
פעם אחת, נכנס האיש הצעיר אל הרבי משטפנשט וראה אותו עומד ליד התנור. כשהרבי משטפנשט הבחין בו – הוא קרא: “אנחנו סבורים שאש צריכה להיות בפנים. ככתוב: ‘משמיעים ביראה יחד בקול’ [מתוך ברכות ק”ש] – צריך שה’קול’ לא יהיה גדול יותר {מקול} [מיראה] – הקולות שלך גדולים יותר מהיראה שלך.”
י.פ.
הרבי מבויאן
At the Shtefeneshter’s court a young follower began to act very piously – yelling during prayers, swaying vigorously – entirely unlike the Ruzhiner custom.
Once the young man came in to the Shtefeneshter and he saw him standing by the stove. When the Shtefeneshter saw him – he said:
We maintain that fire should be kept inside.
It is written [Morning prayers, blessings of the Shema] “and proclaim with fear, in unison aloud [be-kol]” – it should be so that the “loudness” [kol] should not be greater than the “fear” – your yelling is greater than your fear.
I.F.
Boyaner Rebbe
ביים שטעפענעשטער אין הויף האט אנגעהויבען א חסיד, א יונגער מאן זיך שטארק צו פארפרומען – שרייען ביים דאווענען, זיך שטארק שאקלען – עפעס גאר נישט לויט דעם ריזשענער נוסח.
איינמאל איז דער יונגער מאן אריינגעקומען צום שטעפענעשטער האט ער אים געזען שטייען ביי דער {רובע} [הרובע]. אז דער שטעפענעשטער האט אים דערזען – האט ער זיך אנגערופען:
מיר האבען אז פייער זאל זיין אינעווייניג.עס שטייט: משמיעים ביראה יחד בקול – עס דארף זיין דאס דער קול זאל נישט זיין גרעסער ווי דער קול[? יראה] – דיינע קולות זענען גרעסער ווי דיין יראה.
י.פ) באיאנער רבי
בחצר של ה[רבי] משטפנשט חסיד אחד, איש צעיר, החל להתחזק – לצעוק בתפילה, להתנדנד בחוזקה – לגמרי לא לפי הסגנון של רוז’ין.
פעם אחת, נכנס האיש הצעיר אל הרבי משטפנשט וראה אותו עומד ליד התנור. כשהרבי משטפנשט הבחין בו – הוא קרא: “אנחנו סבורים שאש צריכה להיות בפנים. ככתוב: ‘משמיעים ביראה יחד בקול’ [מתוך ברכות ק”ש] – צריך שה’קול’ לא יהיה גדול יותר {מקול} [מיראה] – הקולות שלך גדולים יותר מהיראה שלך.”
י.פ.
הרבי מבויאן
At the Shtefeneshter’s court a young follower began to act very piously – yelling during prayers, swaying vigorously – entirely unlike the Ruzhiner custom.
Once the young man came in to the Shtefeneshter and he saw him standing by the stove. When the Shtefeneshter saw him – he said:
We maintain that fire should be kept inside.
It is written [Morning prayers, blessings of the Shema] “and proclaim with fear, in unison aloud [be-kol]” – it should be so that the “loudness” [kol] should not be greater than the “fear” – your yelling is greater than your fear.
I.F.
Boyaner Rebbe
ביים שטעפענעשטער אין הויף האט אנגעהויבען א חסיד, א יונגער מאן זיך שטארק צו פארפרומען – שרייען ביים דאווענען, זיך שטארק שאקלען – עפעס גאר נישט לויט דעם ריזשענער נוסח.
איינמאל איז דער יונגער מאן אריינגעקומען צום שטעפענעשטער האט ער אים געזען שטייען ביי דער {רובע} [הרובע]. אז דער שטעפענעשטער האט אים דערזען – האט ער זיך אנגערופען:
מיר האבען אז פייער זאל זיין אינעווייניג.עס שטייט: משמיעים ביראה יחד בקול – עס דארף זיין דאס דער קול זאל נישט זיין גרעסער ווי דער קול[? יראה] – דיינע קולות זענען גרעסער ווי דיין יראה.
י.פ) באיאנער רבי
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.