אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
לר’ מנדל מיכל’ע מזלוטשוב לא היה [מספיק כסף] עבור שבת.
[בשוליים:] (דר’ השל אומר שזה לא נכון)
הוא הלך לבית הכנסת וביקש שיאספו יחד משהו עבור שבת [בשבילו]. ואכן כך עשו.
כשר’ מנדל הגיע לתפילת פרנסה בתפילתו הוא הבין שאם הוא תלוי באנשים, מה שווה תפילתו. אז הוא ביקש מאלוהים שיעשה שאנשים ישכחו שנתנו לו משהו עבור שבת.
י.פ.
דוד טווערסקי
R. Mendel Michel Zlotchover did not have [the necessities] for Shabbos.
(Marginal note: Dr. Heschel says that this isn’t true).
He went to the synagogue and asked that they put together something to give him for Shabbos. And they did.
When R. Mendel reached the prayer of sustenance [in the Amida] he realized that if he is dependent upon people, what is his prayer accomplishing? So he prayed to God to make the people forget that they arranged provisions for him for Shabbos.
I.F.
Dovid Twersky
ר’ מענדעל מעכעל זלאטשאווער האט נישט געהאט אויף שבת. [בגליון: דר’ העשל זאגט אונריכטיג] איז ער געגאנגען אין שול און האט האגער געבעטען מען זאל אים צונויפשטעלען עפעס אויף שבת. האט מען אזוי געטוען.
ווען ר’ מענדעל איז געקומען צו דער תפלת פרנסה ביים דאווענען האט ער זיך א חאפ געטון דאס אויב ער קומט אן צו מענשען וואס טוט ער אויף מיט דער תפלה. האט ער געבעטען צום עבערשטען דאס ער זאל מאכען די מענשעןפארגעסען דאס זיי האבען אים געגעבען אויף שבת.
י.פ.
דוד טווערסקי
לר’ מנדל מיכל’ע מזלוטשוב לא היה [מספיק כסף] עבור שבת.
[בשוליים:] (דר’ השל אומר שזה לא נכון)
הוא הלך לבית הכנסת וביקש שיאספו יחד משהו עבור שבת [בשבילו]. ואכן כך עשו.
כשר’ מנדל הגיע לתפילת פרנסה בתפילתו הוא הבין שאם הוא תלוי באנשים, מה שווה תפילתו. אז הוא ביקש מאלוהים שיעשה שאנשים ישכחו שנתנו לו משהו עבור שבת.
י.פ.
דוד טווערסקי
R. Mendel Michel Zlotchover did not have [the necessities] for Shabbos.
(Marginal note: Dr. Heschel says that this isn’t true).
He went to the synagogue and asked that they put together something to give him for Shabbos. And they did.
When R. Mendel reached the prayer of sustenance [in the Amida] he realized that if he is dependent upon people, what is his prayer accomplishing? So he prayed to God to make the people forget that they arranged provisions for him for Shabbos.
I.F.
Dovid Twersky
ר’ מענדעל מעכעל זלאטשאווער האט נישט געהאט אויף שבת. [בגליון: דר’ העשל זאגט אונריכטיג] איז ער געגאנגען אין שול און האט האגער געבעטען מען זאל אים צונויפשטעלען עפעס אויף שבת. האט מען אזוי געטוען.
ווען ר’ מענדעל איז געקומען צו דער תפלת פרנסה ביים דאווענען האט ער זיך א חאפ געטון דאס אויב ער קומט אן צו מענשען וואס טוט ער אויף מיט דער תפלה. האט ער געבעטען צום עבערשטען דאס ער זאל מאכען די מענשעןפארגעסען דאס זיי האבען אים געגעבען אויף שבת.
י.פ.
דוד טווערסקי
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.