אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
ר’ גדליה מליניץ תמיד ביקש [בתפילתו] על העוני [=שיהיה עוני]. שאל אותו הרבי מברדיטשב “היתכן? הרי כתוב כך: ‘עניות מעבירה על דעת קונו’ [עירובין מא ב].”
ענה לו ר’ גדליה: “אם היו מפרשים כמוך, אז היה בהכרח כתוב ‘עניות מעבירה מדעת קונו’, אבל מכיוון שכתוב ‘על דעת קונו’ – אני מפרש כך: ‘מעבירה על דעת קונו’ שהעוני מעלה את דעת קונו.”
י.פ.
פנחס לאנדוי
R. Gedaliah Linitzer always prayed for poverty. The Barditchover Rabbi asked him: “Why? It is written: ‘Poverty causes [a person to] transgress [ma’avirah al; lit. “pass over”] the will [da’at; lit. “knowledge”] of his Maker’ [b.T. Eruvin, 41b].”
R. Gedaliah replied: “If it was to be interpreted as you do, then it should have said “’ Poverty causes [a person] to pass from the will [me-da’at] of his Maker.’ But since it says ‘over the will of his Maker’ – I interpret it as follows: ‘causes [a person to] pass over [al] the will of his Maker,’ poverty elevates [a person’s] knowledge of his Maker.”
I.F.
Pinchas Landau
ר’ גדלי’ ליניצער האט שטענדיג געבעטען אויף עניות. האט אים דעם בערדיטשעווער רב געפרעגט – שטייטש – עס שטעט דאך: עניות מעבירה על דעת {קוניו} [קונו].
האט אים ר’ גדלי’ געענטפערט: ווען מען וואלט געטייטשט אזוי ווי איר זאגט וואלט דאך געדארפט שטען עניות מעבירה מדעת {קוניו} [קונו]. אבער אזוי ווי עס שטעט על דעת {קוניו} [קונו] – טייטש איך אזוי: מעבירה על דעת {קוניו} [קונו] דאס ארימקייט העבט אויף דעם דעת {קוניו} [קונו].
י.פ)
פנחס לאנדוי
ר’ גדליה מליניץ תמיד ביקש [בתפילתו] על העוני [=שיהיה עוני]. שאל אותו הרבי מברדיטשב “היתכן? הרי כתוב כך: ‘עניות מעבירה על דעת קונו’ [עירובין מא ב].”
ענה לו ר’ גדליה: “אם היו מפרשים כמוך, אז היה בהכרח כתוב ‘עניות מעבירה מדעת קונו’, אבל מכיוון שכתוב ‘על דעת קונו’ – אני מפרש כך: ‘מעבירה על דעת קונו’ שהעוני מעלה את דעת קונו.”
י.פ.
פנחס לאנדוי
R. Gedaliah Linitzer always prayed for poverty. The Barditchover Rabbi asked him: “Why? It is written: ‘Poverty causes [a person to] transgress [ma’avirah al; lit. “pass over”] the will [da’at; lit. “knowledge”] of his Maker’ [b.T. Eruvin, 41b].”
R. Gedaliah replied: “If it was to be interpreted as you do, then it should have said “’ Poverty causes [a person] to pass from the will [me-da’at] of his Maker.’ But since it says ‘over the will of his Maker’ – I interpret it as follows: ‘causes [a person to] pass over [al] the will of his Maker,’ poverty elevates [a person’s] knowledge of his Maker.”
I.F.
Pinchas Landau
ר’ גדלי’ ליניצער האט שטענדיג געבעטען אויף עניות. האט אים דעם בערדיטשעווער רב געפרעגט – שטייטש – עס שטעט דאך: עניות מעבירה על דעת {קוניו} [קונו].
האט אים ר’ גדלי’ געענטפערט: ווען מען וואלט געטייטשט אזוי ווי איר זאגט וואלט דאך געדארפט שטען עניות מעבירה מדעת {קוניו} [קונו]. אבער אזוי ווי עס שטעט על דעת {קוניו} [קונו] – טייטש איך אזוי: מעבירה על דעת {קוניו} [קונו] דאס ארימקייט העבט אויף דעם דעת {קוניו} [קונו].
י.פ)
פנחס לאנדוי
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.