אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
פעם הרבי מרוז’ין אמר: “לפני האינקוויזיציה הספרדית ליהודים היה מעמד גבוה. היו בקרבם אנשים גדולים קרובים למלכות וכך הייתה תורה וגדולה במקום אחד. הם קיוו לבנות את בית המקדש, הם התלבטו לגבי הדין של טמאי מת [= כלומר האם הם יכולים לבנות בית המקדש במצב שחלו עליהם ההלכות של טמא מת]. אבל הדבר העיקרי שעצר אותם היה החשש שלא תרד אש מן השמים.”
הרבי מרוז’ין קרא: “משום כך הם נענשו – האינקוויזיציה וגירוש ספרד. הם היו צריכים לבנות את בית המקדש ולא לחשוב כל כך הרבה – אם הם היו פועלים מתוך בטחון, כך או כך הייתה יורדת אש מן השמים.”
י.פ.
הרבי מבויאן
Once, the Ruzhiner stated, “Before the Spanish Inquisition, Jews were politically and socially powerful, with many religious leaders holding significant influence within the Palace. They had dreams of building the Third Temple but were instead preoccupied with the laws of tamei met (impurity due to a corpse). However, what they truly feared was that the Fire from Heaven would not descend.” The Ruzhiner emphasized, “Their lack of trust in God ultimately led to their downfall in the form of punishment from the Spanish Inquisition to the Expulsion. If the Jews would have true faith in God, the Fire from Heaven would have descended.”
Y.F.
Boyaner Rebbe
דער ריזשינער האט אמאל געזאגט: פאר דער אינקוויזיציע אין שפאניען זענען די יידען געשטאנען ברום המעלה. עס זענען געווען די גרויסע גדולים, וקרובים למלכות און געווען תורה וגדולה במקום אחד. האבען זיי געטראכט אז זיי וועלען וואלטען געוואלט אויפבויען דאס בית המקדש. אבער זיי זיי האבען געקלערט וועגען דעם דין פון טמאי מתים אבער דער עיקר וואס האט זיי אבגעשטעלט איז געווען וואס זיי האבען מורא געהאט דאס עס וועט נישט זיין קיין אש מן השמים.
האט דער ריזשינער זיך אנגערופן: דאפאר איז זיי טאקי געקומען דער עונש – פון דער אינקוויזיציע און {גרוש} {גירוש} שפאניען. זיי האבען געדארפט בויען דאס בית המקדש און נישט אזוי פיל העריינקלערען – אז זיי וואלטען געהאט דעם פולען בטחון וואלט שוין סיי ווי סיי געקומען דער אש מן השמים.
י. פ)
באיאנער רבי
פעם הרבי מרוז’ין אמר: “לפני האינקוויזיציה הספרדית ליהודים היה מעמד גבוה. היו בקרבם אנשים גדולים קרובים למלכות וכך הייתה תורה וגדולה במקום אחד. הם קיוו לבנות את בית המקדש, הם התלבטו לגבי הדין של טמאי מת [= כלומר האם הם יכולים לבנות בית המקדש במצב שחלו עליהם ההלכות של טמא מת]. אבל הדבר העיקרי שעצר אותם היה החשש שלא תרד אש מן השמים.”
הרבי מרוז’ין קרא: “משום כך הם נענשו – האינקוויזיציה וגירוש ספרד. הם היו צריכים לבנות את בית המקדש ולא לחשוב כל כך הרבה – אם הם היו פועלים מתוך בטחון, כך או כך הייתה יורדת אש מן השמים.”
י.פ.
הרבי מבויאן
Once, the Ruzhiner stated, “Before the Spanish Inquisition, Jews were politically and socially powerful, with many religious leaders holding significant influence within the Palace. They had dreams of building the Third Temple but were instead preoccupied with the laws of tamei met (impurity due to a corpse). However, what they truly feared was that the Fire from Heaven would not descend.” The Ruzhiner emphasized, “Their lack of trust in God ultimately led to their downfall in the form of punishment from the Spanish Inquisition to the Expulsion. If the Jews would have true faith in God, the Fire from Heaven would have descended.”
Y.F.
Boyaner Rebbe
דער ריזשינער האט אמאל געזאגט: פאר דער אינקוויזיציע אין שפאניען זענען די יידען געשטאנען ברום המעלה. עס זענען געווען די גרויסע גדולים, וקרובים למלכות און געווען תורה וגדולה במקום אחד. האבען זיי געטראכט אז זיי וועלען וואלטען געוואלט אויפבויען דאס בית המקדש. אבער זיי זיי האבען געקלערט וועגען דעם דין פון טמאי מתים אבער דער עיקר וואס האט זיי אבגעשטעלט איז געווען וואס זיי האבען מורא געהאט דאס עס וועט נישט זיין קיין אש מן השמים.
האט דער ריזשינער זיך אנגערופן: דאפאר איז זיי טאקי געקומען דער עונש – פון דער אינקוויזיציע און {גרוש} {גירוש} שפאניען. זיי האבען געדארפט בויען דאס בית המקדש און נישט אזוי פיל העריינקלערען – אז זיי וואלטען געהאט דעם פולען בטחון וואלט שוין סיי ווי סיי געקומען דער אש מן השמים.
י. פ)
באיאנער רבי
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.