אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
פעם אחת ר’ נחום’נו, הרבי מבויאן (מצ’ערנוביץ’) סיפר:
הרבי מרוז’ין שאל חסיד אחד: “מה הפירוש של ‘משיב הרוח ומוריד הגשם?” החסיד לא ידע את הפירוש. אז הרבי מרוז’ין אמר: “הפשט של ‘משיב’ הוא – ‘נעלה’, מהפסוק ”מושיב יחידים ביתה” [בגליון:] (תהילים סח, ז). הפשט של ‘משיב הרוח’ הוא ‘מתי יכולים להתעלות ברוחניות?’ [התשובה:] כש ‘מוריד הגשם’ כלומר, כשמנמיכים את הגשמיות.”
הרב תאומים שמע זאת מהרבי מבויאן.
י.פ.
הרב תאומים
R. Nahumnu, the Boyaner Rebbe (from Chernovitz) once related: The Ruzhiner asked a follower: “What is the meaning of ‘He makes the wind blow and rain fall’” [Amidah Prayer]? The follower did not know the meaning.
The Ruzhiner said: “‘makes blow’ [mashiv] has the meaning of exalted as in ‘maketh the solitary to dwell [moshiv yehidim] in a house’ ]Ps. 68:7[. ‘He makes the wind blow’ – “when can one become exalted in spirituality?”– “when ‘rain [geshem] falls’ – when one makes the material [gashmiyusdigkait] lowly.” Rabbi Teomim heard this from the Boyaner.
I.F.
Rabbi Teomim
דער באיאנער רב (מטשערנאווי
ר’ נחום’נו דער באיאנער רבי (מטשערנאוויטץ) האט אמאל דערציילט: דער ריזשינער האט געפרעגט א חסיד: וואס איז דער טייטש פון משיב הרוח ומוריד הגשם. האט דער חסיד נישט געוואוסט טייטש.
האט דער ריזשינער זיך אנגערופען: משיב איז פון דעם פשט דערהויבען פון דעם פסוק “מושיב יחידים ביתה”. תהילים ס”ח,ז
משיב הרוח – ווען קען מען דערהויבען ווערען רוחנית’דיג – דעמולט אז מוריד הגשם – אז מען מאכט דעם גשמיתדיגקיי[ט] נידריג.
הרב תאומים האט דאס געהערט פון דעם באיאנער
י.פ)
הרב תאומים
פעם אחת ר’ נחום’נו, הרבי מבויאן (מצ’ערנוביץ’) סיפר:
הרבי מרוז’ין שאל חסיד אחד: “מה הפירוש של ‘משיב הרוח ומוריד הגשם?” החסיד לא ידע את הפירוש. אז הרבי מרוז’ין אמר: “הפשט של ‘משיב’ הוא – ‘נעלה’, מהפסוק ”מושיב יחידים ביתה” [בגליון:] (תהילים סח, ז). הפשט של ‘משיב הרוח’ הוא ‘מתי יכולים להתעלות ברוחניות?’ [התשובה:] כש ‘מוריד הגשם’ כלומר, כשמנמיכים את הגשמיות.”
הרב תאומים שמע זאת מהרבי מבויאן.
י.פ.
הרב תאומים
R. Nahumnu, the Boyaner Rebbe (from Chernovitz) once related: The Ruzhiner asked a follower: “What is the meaning of ‘He makes the wind blow and rain fall’” [Amidah Prayer]? The follower did not know the meaning.
The Ruzhiner said: “‘makes blow’ [mashiv] has the meaning of exalted as in ‘maketh the solitary to dwell [moshiv yehidim] in a house’ ]Ps. 68:7[. ‘He makes the wind blow’ – “when can one become exalted in spirituality?”– “when ‘rain [geshem] falls’ – when one makes the material [gashmiyusdigkait] lowly.” Rabbi Teomim heard this from the Boyaner.
I.F.
Rabbi Teomim
דער באיאנער רב (מטשערנאווי
ר’ נחום’נו דער באיאנער רבי (מטשערנאוויטץ) האט אמאל דערציילט: דער ריזשינער האט געפרעגט א חסיד: וואס איז דער טייטש פון משיב הרוח ומוריד הגשם. האט דער חסיד נישט געוואוסט טייטש.
האט דער ריזשינער זיך אנגערופען: משיב איז פון דעם פשט דערהויבען פון דעם פסוק “מושיב יחידים ביתה”. תהילים ס”ח,ז
משיב הרוח – ווען קען מען דערהויבען ווערען רוחנית’דיג – דעמולט אז מוריד הגשם – אז מען מאכט דעם גשמיתדיגקיי[ט] נידריג.
הרב תאומים האט דאס געהערט פון דעם באיאנער
י.פ)
הרב תאומים
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.