אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
כשהרבי משפיטקוב חזר הבייתה מהביקור אצל ‘הנודע ביהודה’ הוא החל לכתוב את ההשגות שלו על הספר הנודע ביהודה. את ההשגות הללו הוא הראה למגיד ממעזריטש, שלא רצה לפרסם אותם וציין: “אפשר לכתוב השגות על כל מחבר. לראב”ד היו השגות על הרמב”ם אולם בשמים הכריזו שהלכה כמשה. אני אומר – הלכה כ’נודע ביהודה’.”
י.פ.
יעקב טייטעלבוים
After returning from visiting the Noda BiYehuda, the Rabbi of Shpitovka started to write hasagot (critiques) on the book Noda BiYehuda. He showed these hasagot to the Maggid of Mezritch, who did not instruct him to publish them and commented, “Hassagot could be made on any author. The Ra’avad wrote hasagot on Maimonides, but a heavenly announcement declared the halakha (Jewish law) to be like Moshe.” I say, the halakha is like the Noda BiYehuda.
Y.F.
Yaakov Teitelbaum
אז דער שפיטיווקער רב איז אהיימגעקומען פון דעם נודע ביהודה האט ער אנגעהויבען צו שרייבען השגות אויף דעם נודע ביהודה.
האט ער זיי געוויזען דעם מגיד ממעזריטש. האט דער מגיד זיי נישט געהייסען דרוקען און זיך אנגערופען:
השגות קען מען מאכען אויף יעדען מחבר. דער {ראבי”ד} [ראב”ד] האט געמאכט השגות אויף דעם רמב”ם {אבען} [אבער] אים הימעל האט מען אויסגערופען – דאס הכריזו מן שמים שהלכה כמשה.
{איז}[איך?] זאג הלכה כנודע ביהודה.
י.פ)
יעקב טייטעלבוים
כשהרבי משפיטקוב חזר הבייתה מהביקור אצל ‘הנודע ביהודה’ הוא החל לכתוב את ההשגות שלו על הספר הנודע ביהודה. את ההשגות הללו הוא הראה למגיד ממעזריטש, שלא רצה לפרסם אותם וציין: “אפשר לכתוב השגות על כל מחבר. לראב”ד היו השגות על הרמב”ם אולם בשמים הכריזו שהלכה כמשה. אני אומר – הלכה כ’נודע ביהודה’.”
י.פ.
יעקב טייטעלבוים
After returning from visiting the Noda BiYehuda, the Rabbi of Shpitovka started to write hasagot (critiques) on the book Noda BiYehuda. He showed these hasagot to the Maggid of Mezritch, who did not instruct him to publish them and commented, “Hassagot could be made on any author. The Ra’avad wrote hasagot on Maimonides, but a heavenly announcement declared the halakha (Jewish law) to be like Moshe.” I say, the halakha is like the Noda BiYehuda.
Y.F.
Yaakov Teitelbaum
אז דער שפיטיווקער רב איז אהיימגעקומען פון דעם נודע ביהודה האט ער אנגעהויבען צו שרייבען השגות אויף דעם נודע ביהודה.
האט ער זיי געוויזען דעם מגיד ממעזריטש. האט דער מגיד זיי נישט געהייסען דרוקען און זיך אנגערופען:
השגות קען מען מאכען אויף יעדען מחבר. דער {ראבי”ד} [ראב”ד] האט געמאכט השגות אויף דעם רמב”ם {אבען} [אבער] אים הימעל האט מען אויסגערופען – דאס הכריזו מן שמים שהלכה כמשה.
{איז}[איך?] זאג הלכה כנודע ביהודה.
י.פ)
יעקב טייטעלבוים
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.