אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
גדול אחד שערך ‘גלות’ במשך שבע שנים, נשאר בביתו במשך כל הזמן הזה ולא התרועע עם שום אדם ו[בגין זאת] ראה את עצמו עניו גדול, ואגב כך גם החשיב עצמו אדם גדול.
הוא בא אל המגיד וביקש ממנו שיתן לו הסכמה, וסיפר לו כיצד הוא לקח על עצמו לשאת את צרות הגלות וכן כמה עניו הוא.
בתגובה, פירש המגיד את הפסוק: ” ‘אם יסתר איש במסתרים ואני לא אראנו נאום ה”(ירמיהו כג, כד), אם אדם מסתיר את עצמו מהעולם, אבל הוא גדול בעיני עצמו ומחזיק מה-“ואני”, אז – “לא אראנו נאום ה'”, כלומר רבונו של עולם לא מביט בו כלל.”
י.פ.
נחום בער המבורגר
חסיד בויאן
A gadol (a revered rabbi) took it upon himself to endure seven years of galut (exile). During this time, he secluded himself in his home and avoided associating with others, believing himself to be very humble, though he held himself in high esteem. He sought an approbation from the Maggid and explained how he undertook great suffering and how exceedingly humble he was. The Maggid responded by interpreting a verse: “‘Can a man hide himself in hiding places so I do not see him?” declares God.’” If a person endures exile and hides from the world, but regards himself as great and places a high value on the “I”, then “‘[I] do not see him,’ declares God.”
Y. F.
Nachum Ber Hamburger
Boyaner hasid
א גדול איינער וואס האט זיבען יאר {אבגערעכנעט} [אבגערעכט] גלות – געווען ביי זיך אין שטוב און האט נישט געהאט די גאנצע טעג צייט צו טוען מיט מענשען – האט זיך געהאלטען פאר א גרויסען עניו – און אגב שטארק געהאלטען פון זיך אליין.
ער איז געקומען צום מגיד און האט אים געבעטען פאר אן הסכמה, און האט אים דערציילט ווי אזוי ער האט זיבען יאר אויף זיך גענעמען צרות און האט אים אויך דערציילט וואס א גרויסער עניו ער איז.
האט דער מגיד אויסגעטייטשט דעם פסוק “אם יסתר איש במסתרים ואני לא אראנו נאם ד’ “.
אז א ייד בעהאלט זיך – איש א
“אם יסתר איש במסתרים” – אז א ייד {רעכנעט} [רעכענט] אפ גלותאון באהאלט זיך פון דער וועלט – אבער “ואני” ער איז בייזיך גרויס ער האלט פון ואני – דעמולט “לא אראנו נאם ד’ ” דעמולט וועט דער רבונו של עולם זיך נישט אומקוקען אויף אים.
י. פ)
נחום בער האמבורגער
באיאנער חסיד
גדול אחד שערך ‘גלות’ במשך שבע שנים, נשאר בביתו במשך כל הזמן הזה ולא התרועע עם שום אדם ו[בגין זאת] ראה את עצמו עניו גדול, ואגב כך גם החשיב עצמו אדם גדול.
הוא בא אל המגיד וביקש ממנו שיתן לו הסכמה, וסיפר לו כיצד הוא לקח על עצמו לשאת את צרות הגלות וכן כמה עניו הוא.
בתגובה, פירש המגיד את הפסוק: ” ‘אם יסתר איש במסתרים ואני לא אראנו נאום ה”(ירמיהו כג, כד), אם אדם מסתיר את עצמו מהעולם, אבל הוא גדול בעיני עצמו ומחזיק מה-“ואני”, אז – “לא אראנו נאום ה'”, כלומר רבונו של עולם לא מביט בו כלל.”
י.פ.
נחום בער המבורגר
חסיד בויאן
A gadol (a revered rabbi) took it upon himself to endure seven years of galut (exile). During this time, he secluded himself in his home and avoided associating with others, believing himself to be very humble, though he held himself in high esteem. He sought an approbation from the Maggid and explained how he undertook great suffering and how exceedingly humble he was. The Maggid responded by interpreting a verse: “‘Can a man hide himself in hiding places so I do not see him?” declares God.’” If a person endures exile and hides from the world, but regards himself as great and places a high value on the “I”, then “‘[I] do not see him,’ declares God.”
Y. F.
Nachum Ber Hamburger
Boyaner hasid
א גדול איינער וואס האט זיבען יאר {אבגערעכנעט} [אבגערעכט] גלות – געווען ביי זיך אין שטוב און האט נישט געהאט די גאנצע טעג צייט צו טוען מיט מענשען – האט זיך געהאלטען פאר א גרויסען עניו – און אגב שטארק געהאלטען פון זיך אליין.
ער איז געקומען צום מגיד און האט אים געבעטען פאר אן הסכמה, און האט אים דערציילט ווי אזוי ער האט זיבען יאר אויף זיך גענעמען צרות און האט אים אויך דערציילט וואס א גרויסער עניו ער איז.
האט דער מגיד אויסגעטייטשט דעם פסוק “אם יסתר איש במסתרים ואני לא אראנו נאם ד’ “.
אז א ייד בעהאלט זיך – איש א
“אם יסתר איש במסתרים” – אז א ייד {רעכנעט} [רעכענט] אפ גלותאון באהאלט זיך פון דער וועלט – אבער “ואני” ער איז בייזיך גרויס ער האלט פון ואני – דעמולט “לא אראנו נאם ד’ ” דעמולט וועט דער רבונו של עולם זיך נישט אומקוקען אויף אים.
י. פ)
נחום בער האמבורגער
באיאנער חסיד
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.