אודות מכון המחקר
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.
פעם אחת, ר’ נחום בער אמר שיש ארבע מדרגות של יהודים: 1) כן וכן, 2) כן ולא, 3) לא ולא, 4) לא וכן.
הוא שאל את החסידים: מהי לדעתכם המידה הכי גרועה? כולם ענו פה אחד שהמידה הגרועה ביותר היא שאחד עושה מעצמו עניין גדול אבל הוא אדם עם מידות קטנות.
ענה להם ר’ נחום בער: לא, אני לא חושב כך. לדעתי היהודי שהוא ‘כן וכן’ הכי גרוע. אחד שיש לו מידות יפות, אדם במדרגה כזאת – אסור לו לעשות רוח [=להיות גאוותן]. הוא צריך לדעת שאסור לו להחזיק מעצמו.
י.פ.
דוד פישמאן
R. Nochum Ber once said that there are four levels of Jews 1) yes and yes 2) yes and no 3) no and no 4) no and yes.
1) Yes and yes is a person that has fine character traits, a “complete and perfected individual” [i.e. a well-rounded person who is great in many areas], but knows that he is a Jew who worked on perfecting his character traits and he lets the world know it.
2) Yes and no – a jew with the same fine character traits but who is humble and doesn’t think highly of himself.
3) No and no – a person who is an idler, a nothing, but at least knows that he is a nothing and does not put on any airs.
4) No and yes – a person who is a nothing and who nevertheless makes a big deal of himself.
He [R. Nochum Ber] asked Chasidim, what do you consider the worst character trait? They all answered unanimously someone who holds highly of himself but is a person of low stature [#4 above]. R. Nochum Ber responded to them: no, I don’t agree. In my opinion, the yes and yes [#1 above] is the worst. Someone with a fine character and a person of stature – is not allowed to be haughty. He needs to know that one is not allowed to hold himself in high regard.
I.F.
Dovid Fishman
ר’ נחום בער האט אמאל געזאגט דאס עס זענען דא פיר מדרגות יידען 1) יא און יא, 2) יא און ניין 3) ניין און ניין און 4) ניין און יא.
האט ער חסידים געפרעגט וואס איז ביי אייך די ערגסטעמידה. האבען אלע בפה אחד געענטפערט דאס די ערגסטע מידה איז אז איינער מאכט זיך גרויס אבער ער איז א מענש מיט קליינע מידות.
האט זיי ר’ נחום בער געענטפערט. ניין איך האלט נישט אזוי. ביי מיר איז דער יא און יא דער ערגסטע. איינער וואס האט יא שענע מידות, איז אמדרגה מענש – טור זיך נישט בלאזען. ער באדארף וויסען דאס מען טור זיך נישט גרויס האלטען.
י.פ)
דוד פישמאן
פעם אחת, ר’ נחום בער אמר שיש ארבע מדרגות של יהודים: 1) כן וכן, 2) כן ולא, 3) לא ולא, 4) לא וכן.
הוא שאל את החסידים: מהי לדעתכם המידה הכי גרועה? כולם ענו פה אחד שהמידה הגרועה ביותר היא שאחד עושה מעצמו עניין גדול אבל הוא אדם עם מידות קטנות.
ענה להם ר’ נחום בער: לא, אני לא חושב כך. לדעתי היהודי שהוא ‘כן וכן’ הכי גרוע. אחד שיש לו מידות יפות, אדם במדרגה כזאת – אסור לו לעשות רוח [=להיות גאוותן]. הוא צריך לדעת שאסור לו להחזיק מעצמו.
י.פ.
דוד פישמאן
R. Nochum Ber once said that there are four levels of Jews 1) yes and yes 2) yes and no 3) no and no 4) no and yes.
1) Yes and yes is a person that has fine character traits, a “complete and perfected individual” [i.e. a well-rounded person who is great in many areas], but knows that he is a Jew who worked on perfecting his character traits and he lets the world know it.
2) Yes and no – a jew with the same fine character traits but who is humble and doesn’t think highly of himself.
3) No and no – a person who is an idler, a nothing, but at least knows that he is a nothing and does not put on any airs.
4) No and yes – a person who is a nothing and who nevertheless makes a big deal of himself.
He [R. Nochum Ber] asked Chasidim, what do you consider the worst character trait? They all answered unanimously someone who holds highly of himself but is a person of low stature [#4 above]. R. Nochum Ber responded to them: no, I don’t agree. In my opinion, the yes and yes [#1 above] is the worst. Someone with a fine character and a person of stature – is not allowed to be haughty. He needs to know that one is not allowed to hold himself in high regard.
I.F.
Dovid Fishman
ר’ נחום בער האט אמאל געזאגט דאס עס זענען דא פיר מדרגות יידען 1) יא און יא, 2) יא און ניין 3) ניין און ניין און 4) ניין און יא.
האט ער חסידים געפרעגט וואס איז ביי אייך די ערגסטעמידה. האבען אלע בפה אחד געענטפערט דאס די ערגסטע מידה איז אז איינער מאכט זיך גרויס אבער ער איז א מענש מיט קליינע מידות.
האט זיי ר’ נחום בער געענטפערט. ניין איך האלט נישט אזוי. ביי מיר איז דער יא און יא דער ערגסטע. איינער וואס האט יא שענע מידות, איז אמדרגה מענש – טור זיך נישט בלאזען. ער באדארף וויסען דאס מען טור זיך נישט גרויס האלטען.
י.פ)
דוד פישמאן
החסידות המאוחרת נתפסה והוצגה במחקר כתנועה של התמסדות והתקבעות שאיבדה את הרנסנס החסידי הראשוני, ואף התנוונה. לאחרונה חלו שינויים במחקר והוצגו שיטות וגישות יותר מורכבות שמוצאות מאפיינים ייחודים לחסידות המאוחרת.